Cum se pregătesc liderii încă de pe băncile facultăţii
Totodată, cerințele angajatorilor cresc, piața evoluează rapid, iar multe dintre pozițiile din companii sunt reinventate. În același timp, schimbările din programa școlară se produc în ritm la fel de lent. De aceea, companiile au ajuns la concluzia că este nevoie de demersuri complementare care să faciliteze integrarea noii generații pe piața muncii, indiferent de industrie.
Program pentru viitorii lideri
În această idee, BRD, parte a Groupe Société Générale, a creat, pe lângă programele de leadership pentru manageri, unul pentru tineri, care are ca reper faptul că leadershipul se construiește treptat, în timp. Mai exact, pentru a identifica posibili candidați pentru noi poziții din BRD, dar și pentru a le crește șansele pe piața muncii în general, compania a dezvoltat un parteneriat pe termen lung cu mediul academic, prin programul Mindcraft Academy by BRD.
CITEȘTE ȘI: Homeschooling în România. Soluție reală sau extravaganță de moment?
„Pentru noi, declinarea conceptului de leadership reprezintă, de asemenea, responsabilitatea pregătirii viitorilor lideri, chiar și a celor care încă nu sunt alături de noi: tineri în plin proces de definire a ceea ce sunt și a ceea ce își doresc în viitor din perspectivă profesională”, explică Andreea Ştefania Buzec, Responsabil Employer Branding şi Parteneriate Studenţeşti, BRD Groupe Société Générale.
Programul Mindcraft Academy a fost lansat în anul universitar 2016–2017 în patru mari centre universitare din țară, respectiv București, Iași, Craiova și Baia Mare, și va continua să se desfășoare în fiecare an. Astfel, programul este dezvoltat în cadrul unor parteneriate cu Academia de Studii Economice din București, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, Universitatea din Craiova și filiala locală Baia Mare a Universității Babeș Bolyai din Cluj-Napoca. „Am avut în minte desfășurarea programului în centre universitare mari, puternice, pentru a prioritiza și potrivi nevoia de recrutare cu resursele disponibile. Viziunea noastră este să extindem acest program în fiecare centru universitar, în mod treptat, corelând nevoile cu resursele”, spune Andreea Ştefania Buzec.
Experiența practică, principalul beneficiu al programului
Programul Mindcraft Academy by BRD se adresează studenților, atât celor care vor să devină viitori angajați în industria financiar-bancară, cât și celor interesați de antreprenoriat. Mai exact, funcționează ca o academie alternativă, o ofertă complementară la ce este accesibil tinerilor în contextul formal de învățare. Pe lângă partea teoretică, programul pune la dispoziția tinerilor elemente de experiență practică despre ce înseamnă viața și lucrul într-o bancă, cu toate provocările și împlinirile reale de aici.
Activitățile se desfășoară atât în cadrul centrelor universitare, cât și în sediile BRD, în funcție de natura lor. De exemplu, atelierele au fost găzduite de universități, într-un spațiu special dedicat acestui program, însă activitățile de tip open day ori mentorat sau innovaton s-au ţinut la sediul BRD.
CITEȘTE ȘI: CEO-lider versus CEO-manager: Care e mai eficient?
Avantaje și pentru angajați
Cei implicați în desfășurarea acestor activități sunt angajați BRD care vor să împărtășească din experiența lor. Sunt posibile și mobilități. De exemplu, un angajat din București poate susține un atelier la Iași, la nevoie. Angajații BRD care au coordonat și vor continua să coordoneze acest program în București, Baia Mare, Craiova și Iași sunt: Andreea Buzec, Sergiu Hălănduț, Director Regional Administrativ Regiunea Baia Mare, Elena Lavinia Marica, Expert Piața Tinerilor, Regiunea Craiova, și Bogdan Cusutură, Expert Piața Tinerilor, Regiunea Iași.
Astfel, pe lângă pregătirea efectivă a tinerilor, implicarea angajaților la nivel central și local în astfel de inițiative constituie un demers de educație de leadership pentru ei, mai ales prin lentila antreprenoriatului, a spiritului de inițiativă în activități, care pot genera impact atât la nivel personal, cât și profesional. Angajații care joacă rolul de mentori își dezvoltă și consolidează competențele de comunicare, vorbit în public, muncă în echipă, extrem de importante pentru zona de gestiune de carieră și parcursul profesional.
150 de studenți au făcut parte din proiect
Atât pentru tineri, cât și pentru angajați, programul este unul modular. Are module adaptabile ca timp, tematică, dinamică, număr de participanți, care produc schimbări atât la nivel individual, cât și de echipă. De asemenea, este ușor adaptabil la nevoile, contextul și resursele locale și reprezintă un concept care însumează multe dintre activitățile consacrate în rândul angajatorilor. „Conceptul este unul integrat, atât din perspectiva strategiei băncii, cât și a nevoilor de dezvoltare alternativă în zona personală și profesională în rândul tinerilor”, spune Andreea Ştefania Buzec. (foto)
Modulele conțin ateliere pe tematici specifice legate de banking, dar și de soft skills, evaluări de profil, sesiuni de mentorat, competiție de testare și validare a competențelor dobândite – Innovaton, open days și stagii de practică. Tinerii înțeleg astfel ce rol poate avea banca în viața lor: oportunități și provocări legate de lucrul în industria bancară, banca și businessul în calitate de creatori de valoare adăugată în cadrul economic local și global, tendințe și fenomene reale, nevoia și potențialul de inovare în industria bancară.
La proiect au participat până acum 150 de studenți și peste 30 de angajați BRD din toate cele patru orașe. Mulți dintre participanți au ales, după program, să se alăture companiei prin stagii de practică și internshipuri.
„Întotdeauna mi-a plăcut să fac lucruri serioase zâmbind. Mindcraft Academy este un astfel de proiect. Ne permite un cadru de dezvoltare flexibil, adaptabil, în care atât conținutul, cât și modalitatea de livrare îți dau pofta necesară să construiești și să visezi în același timp. Este un proiect despre și pentru tânăra generație care va intra în viața reală curând, despre responsabilitatea noastră de a-i forma și îndruma, despre inovație și angajament în modelarea viitorului împreună.” -Adela Jansen, Director Executiv Resurse Umane, BRD Groupe Société Générale.
TESTIMONIALE
„Acest workshop m-a ajutat foarte mult. Am învăţat lucruri folositoare atât la locul de muncă, precum şi în viaţa de zi cu zi. Noi, ca studenţi, avem întipărită ideea că nimeni nu vine în ajutorul nostru, pentru ca avem nevoie de lucruri practice ca să acumulăm experienţă, teoria nefiind de-ajuns. Pe lângă asta, modul în care ne-au fost prezentate temele a fost pe înţelesul tuturor. Totul a fost interactiv.”- Claudia Bărbos
CITEȘTE ȘI: Povestea pe care ne-o spunem în negociere și cum ne afectează
„Programul au fost de ajutor, atât pentru cei care doresc să urmeze o carieră în sistemul bancar, cât şi pentru cei care vor să urmeze alte profesii. De exemplu, am avut cursurile de Negociere sau de Customer-Care, importante atât pentru angajaţii din bănci, cât şi pentru cei din alte domenii economice. De asemenea, am învăţat că sistemul bancar nu înseamnă doar o cravată, un costum, o rutină zilnică. Trebuie să fim cât mai deschişi la inovaţie.”- Cosmin Sabou
„Cu ajutorul cursurilor, am reuşit să ne dezvoltăm anumite abilităţi şi să descoperim ceea ce este important într-o carieră. Informaţiile primite – cum ar fi cele legate de munca în echipă, unde a fost subliniată importanţa comunicării, a negocierii, a customer care-ului şi unde am învăţat care sunt obiectivele principale ale fiecărui angajat – cu siguranţă o să ne fie folositoare în orice domeniul am profesa.”- Daiana Chioran
Articol preluat din numărul 240/septembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.