Grija pentru siguranța pacienților și a personalului medical, cea mai mare provocare a Clinicii Emerald
Pandemia a afectat cu siguranță majoritarea planurilor de dezvoltare ale companiilor din toată lumea, iar efectele nu se resimt doar în rezultatele financiare ale anului 2020, ci și în cele din primul trimestru al anului 2021.
Din afară, s-ar putea spune că sectorul privat de sănătate ar fi fost printre puținele care au înregistrat câștiguri ”pe spatele pandemiei”, profitând de închiderea multor spitale publice, crescând așadar nevoia de servicii medicale în regim privat, ”out of pocket”. În realitate, chiar dacă numărul de pacienți nu a scăzut semnificativ în 2020, profitabilitatea a devenit o țintă imposibilă din cauza cheltuielilor suplimentare.
Centrul Medical Emerald este un centru ce a împlinit recent 3 ani de activitate în București și care a crescut constant în ultimii ani, dar cu o decelerare a creșterii din cauza pandemiei – doar +41% în 2020 vs o prognoză ambițioasă de trei ori mai mare. Ca orice business la început de drum, provocările legate de atingerea pragului de profitabilitate, mai ales într-un sector în care investițiile în tehnologie sunt mari și pe termen lung, au fost trecute pe planul secund, pe primul loc fiind grija pentru siguranța pacienților și a personalului medical.
Despre provocările gestionării unui centru medical privat în plină pandemie ne povestesc Anca Fodulu și Bogdan Baciu, cei doi specialiști care formează echipa ce coordonează Centrul Medical Emerald încă de la începul acestui proiect.
În arhitectura sănătății organizației voestre, care sunt principalii piloni de sprijin?
Companiile aflate în primii ani de dezvoltare, cum este și Centrul Medical Emerald, au un profund spirit antreprenorial, mai ales dacă își propun să se poziționeze pe un segment de nișă, cel al îngrijirii centrate pe pacient, multidisciplinare, pe patologii bine definite (în cazul nostru cardio-neuro). Cu toată experiența echipei de management și a apartenenței la un grup de companii cu peste 25 de ani de experiență în sistemul medical românesc (SofMedica Group), noi am pus mereu pe primul loc echipa medicală. Așadar, Centrul Medical Emerald are în structura administrativă un Director Medical – dr. Răzvan Capșa și un Director Științific – prof. Dr. Maria Dorobanțu, medici ce participă proactiv la deciziile de dezvoltare sau în situații de criză, cum este cea a gestionării unei pandemii.
Care a fost cea mai mare provocare administrativă în perioada pandemiei?
De departe, siguranța pacienților noștri, a echipei medicale și de personal auxiliar, care nu a lipsit din clinică nici măcar o zi în toată perioada pandemiei. Am discutat în martie ce măsuri de protecție trebuie să luăm pentru a ne asigura că facem tot posibilul pentru a nu ne infecta în centru, noi sau pacienții. Punând cap la cap costurile legate de halate, combinezoane, măști, dezinfectanți, nebulizator, lampă UV și multe altele, era clar că rezonabil din punct de vedere financiar ar fi fost închiderea centrului, cel puțin în aprilie 2020, când prețurile produselor de protecție erau foarte mari, iar disponibilitățile foarte limitate.
Decizia echipei medicale însă a fost unanimă – cu toate riscurile, am rămas pe poziții și am păstrat centrul deschis persoanelor care au nevoie de asistență medicală, mai ales într-o perioadă în care spitalele publice refuzau masiv pacienții, asumându-ne toate eforturile financiare ce au decurs din această decizie.
Echipa administrativă a muncit mai mult ca oricând pentru a menține un echilibru psihic în echipă, de la recepție, asistenți și medici, la pacienți, care trebuiau convinși că riscurile contractării virusului la părăsirea domiciliului sunt mai mici decât rămasul în casă fără a fi evaluat de medic.
Ce a transformat criza în organizația voastră? Ce e reversibil, ce e ireversibil?
Toată această perioadă a avut un efect de coeziune incredibil. Din punctul de vedere al resurselor umane, am putut decela foarte clar între personalul cu adevărat pasionat de medicină, de tratarea pacienților cu prețul riscului de infectare propriu. Au existat, desigur, în funcție de personalitatea fiecăruia, persoane mai temătoare, mai sensibile, pe care am încercat să le protejăm pe cât posibil, însă cu ce rămânem acum, deși pandemia nu a trecut cu adevărat, este un spirit de echipă mai puternic, o colaborare între personalul auxiliar, administrativ și medical mult mai strânsă și cu mulțumirea că nu am refuzat accesul la servicii medicale. Și poate, cel mai important, cu bucuria că nicio persoană, pacient sau personal al clinicii, nu a fost infectat cu Sars-CoV2 în Centrul Medical Emerald.
Cum arată planurile de viitor ale Centrului Medical Emerald?
După trecerea șocului inițial și activarea tuturor planurilor și protocoalelor de gestionare a crizei, începând cu vara lui 2020, am reluat planurile de dezvoltare înghețate la începutul anului. Astfel, am pregătit pentru finalul anului 2020 și începutul anului 2021 câteva noi direcții de dezvoltare, pe termen scurt și foarte scurt: monitorizarea pacienților cu patologii cardiovasculare la domiciliu (program pilot inovativ pentru România), extinderea cu un etaj nou dedicat recuperării medicale cardiovasculare și neurologice (pentru pacienți ce au suferit intervenții chirurgicale) și câteva noi servicii medicale care vor completa paleta de servicii în viitorul apropiat. – CT, ecocardiografie transesofagiană și testare cardio-pulmonară.
Precizări:
Bogdan Baciu s-a alăturat Centrului Medical Emerald în 2018 și conduce departamentul comercial. Cu experiență în comunicarea în sănătate, absolvent al unui program EMBA și actualmente doctorand în comunicare în cadrul Universității din București, a urmat în 2020 un program de supraspecializare în Marea Britanie derulat de Imperial Business School, intitulat Executive Health Innovation Management Programme.
Anca Fodulu lucrează de peste 15 ani în cadrul Grupului SofMedica, din care face parte și Centrul Medical Emerald. Cu background financiar-contabil – ocupându-se din departamentul financiar de dezvoltarea programului de dializă derulat de IHS România, din 2017 a preluat proiectul noului centru din București din poziția de Manager Operațional. Are peste 17 de ani de experiență în management sanitar.
Centrul Medical Emerald este un centru medical din București dedicat inimii și creierului, ce abordează integrat, personalizat și multidisciplinar patologii cardiovasculare și neurologice. Cu o echipă de peste 30 de medici, hiperspecializați în subdomenii ale cardiologiei, neurologiei, medicinei interne, imagistică prin rezonanță magnetică, diabet, nutriție sau endocrinologie și mai nou, recuperare medicală, la Emerald pot fi accesate o serie de investigații inovative, unice în România. Cum ar fi: Rezonanța Magnetică Cardiovasculară de stres, o terapie inovativă prin stimulare electrică nervoasă transcutanată pentru tratamentul migrenelor, imagistică pediatrică sau recuperare medicală post intervenții chirurgicale cardiovasculare.
Centrul medical Emerald își propune, ca și până acum, să pună pacientul în centru, oferindu-i atenție și tot timpul de care are nevoie într-un consult (min 45 de min în 2020).
N.R. Acest articol este un advertorial.
Citește și: Prof. dr. Maria Dorobanțu, un destin numit MEDICINĂ