Lumea se schimbă cu viteza 4.0 – Noi ce facem?
Nokia e doar un exemplu, ce-i drept răsunător, al unei companii care nu poate rezista dacă nu merge pe valul dezvoltării tehnologiei. Trendul nu afectează doar organizaţiile. Şi simplii angajaţi sunt vizaţi de schimbări. Locul tău de muncă înlocuit de roboţi? Checked. Folosirea unor tehnologii de care nu auzisei acum trei ani? Checked. Şi lista continuă.
Iată de ce nimeni nu ar trebui să ignore ceea ce se întâmplă. Laitmotivul evenimentului dedicat managerilor din IT, CIO Council Conference 2017, ediţia a V-a, organizată pe 30 martie 2017 de CIO Council şi Revista CARIERE, a fost disruptive innovation. Termenul sună sentențios, dar descrie perfect starea de fapt actuală. Trăim într-o lume în care ideile, strategiile şi valorile convenţionale sunt răsturnate de revoluția tehnologică, în care totul pare cu susul în jos. Digitalizarea e aici şi acum, afectează pe toată lumea, iar provocările pentru cei care ocupă rolul de Chief Information Oficer (CIO) în companii nu cunosc precedent.
Yugo Neurmoni, preşedintele CIO Council şi IT Director la Hidroelectrica, a surprins foarte bine situația în timpul conferinței:„Suntem în era digitală, a roboţilor, a inteligenţei artificiale şi cognitive. Companiile, afacerile şi întreaga societate se transformă într-o manieră care ar fi fost greu de anticipat în urmă cu câţiva ani. CIOs trebuie să fie mâna dreaptă a executivilor şi să se regăsească în boardurile companiilor, întrucât rolul acestora este decisiv, atât pentru remodelarea afacerilor, cât şi pentru prevenţia şi protecţia împotriva atacurilor cibernetice.”
Un instantaneu din ceea ce ne rezervă viitorul a fost adus pe scena evenimentului de Marius Antonie, Technology Consulting Manager, Accenture. Pe masă se afla un roboţel care răspundea comenzilor vocale. Nu numai că era capabil să răspundă în fraze complexe, ci și să îi dea ordine Alexei – un dispozitiv inteligent realizat de Amazon, care controlează lucrurile inteligente din casă. A fost practic demonstrația vie a faptului că tehnologia controlează tehnologia. Ideea poate să sperie, dar Marius Antonie militează pentru a o trata ca pe un partener, nu ca pe un duşman. „Tehnologia trebuie să se adapteze nevoilor noastre, nu invers. Trebuie să existe un parteneriat, să o facem să muncească pentru noi”, a spus acesta. Însă până ajungem să acolo, e bine să ne asigurăm că nu ne fură munca.
Emin Alper Karacar, Partner, Advisory Services Central & Southeast Europe IT, arată că evoluţia tehnologiei va schimba piaţa muncii în două etape:
- – the gig economy anticipează că oamenii nu vor mai fi legaţi de un singur angajator, ci vor lucra pe proiecte; estimările arată că 40% dintre americani vor fi freelanceri sau profesionişti independenţi;
- – the machine economy va aduce o perturbare masivă a pieţei muncii de către roboţi, prin înlocuirea a 5,1 milioane de joburi făcute de oameni.
Ce-i drept, sună alarmant să afli că roboţii vor înlocui oamenii. Dar Corina Gonteanu, Strategic Director of Marketing Europe, Manpower Group, ne linişteşte. Ea susţine că nu trebuie să uităm că în centrul tuturor schimbărilor se află OMUL. „Recunoaştem că tehnologia modelează lumea, dar cheia e în continuare reprezentată de oameni. Cel mai mult contează omul”, spune aceasta.
Un exemplu concret care denotă modul în care tehnologia poate lucra în favoarea noastră este proiectul primului smart city din România: Alba-Iulia. Cristian Pațachia-Sultănoiu, Development & Innovation Manager, Orange România, a urcat pe scenă pentru a arăta modul în care tehnologia poate transforma un centru urban. Hotspoturi Wi-Fi cu acces la internet securizat în zonele publice, o soluţie inteligentă folosită în 15 mijloace de transport public, platforme de comunicare care permit semnalarea problemelor municipalităţii, infrastructura LoRa WAN prin care comunică dispozitivele conectate la internet şi soluţii de management al iluminatului public.
Sună SF, dar adevărul este că oamenii se simt mai în siguranţă şi se poate realiza un contact direct între populaţie şi autorităţi. E de-ajuns să ai o aplicaţie instalată pe telefon prin care poţi semnala problemele întâlnite în oraş, dar poţi urmări şi ce fac autorităţile pentru a le rezolva. Şi, mai ales, cât de repede se ocupă de respectivele chestiuni.
Cum rămânem oameni într-o lume dependentă de tehnologie
E clar că tehnologia ne înconjoară şi e integrată în viaţa noastră. Pare a fi vorba de o codependenţă. Aşa că ne punem următoarea întrebare: „Cum rămânem oameni într-o lume tot mai conectată?”. Un răspuns posibil vine de la Matei Psatta, Digital Marketing Strategist, care i-a îndemnat pe cei prezenţi– manageri în domeniul IT – să păstreze în vedere următorul lucru: munca lor trebuie să rezolve o nevoie umană şi produsul lor să fie uşor de folosit. Există soluţii simple la fiecare problemă mare.
Dar să facem referire la un exemplu oferit de Psatta. La metroul dintr-o metropolă americană se practica furtul de becuri. În drumul spre ieşirea din staţie, hoţii deşurubau becurile şi le băgau în buzunar. Degeaba aveau agenţi de pază şi camere de supraveghere. Aşa că ce soluţie au găsit? Ei bine, au inversat sensul deșurubării becurilor. Banal, dar ingenios, nu-i aşa?
Cel mai rău lucru pe care îl poţi face este să nu faci nimic!
Internetul a devenit mediul ideal în care cetățenii neinformaţi şi care nu ţin pasul cu dezvoltarea tehnologiei pot fi escrocați. Hackerii găsesc modalităţi noi, inovatoare şi abuzive de a obţine informaţii sensibile despre companii şi simpli utilizatori. O persoană informată comite mai puţine erori care să îi pericliteze securitatea online. Pe de altă parte, cei care ignoră amenințările care pândesc la fiecare click distanță sau care nu se gândesc la ele sunt în pericol real.
Cătălina Dodu, Country Manager, Atos IT Solutions and Services România a amintit participanților că, în privința securității cibernetice, există două tipuri de organizaţii: cele care au fost atacate şi cele care nu ştiu că au fost atacate. „Hackingul nu mai reprezintă munca unui adolescent plictisit; a devenit o economie sprijinită de companii şi, în unele cazuri, chiar de state. Industria e dezvoltată şi va continua să crească; se estimează că va ajunge să valoreze 6 trilioane de dolari până în 2021”, a avertizat Cătălina Dodu.
Bogdan Tudor, Vice President CIO Council România, CEO Startech Team, arată că există, practic, patru tipuri de companii: transformerii – cele care transformă lumea (de altfel, foarte puţine), vizionarii – cei care identifică încotro se îndreaptă lumea şi execută la nivel de excelenţă, exploiterii – cei care exploatează ce se întâmplă, iar ultimul tip este „what`s going on” – al celor care se mulțumesc să nu facă nimic şi se întreabă ce s-a întâmplat, cum a fost cazul diviziei de telefonie Nokia.
Aşa că e important să îţi dai seama în ce categorie se încadrează firma ta şi să acţionezi astfel încât să nu pierzi oportunităţile aduse de valul dezvoltării tehnologiei. „Orice companie, indiferent de industrie, trebuie să fie la curent cu evoluţia tehnologică din industria proprie, să identifice componentele care îi pot influenţa major evoluţia în piaţă, să decidă ce i se potriveşte şi să se îndrepte înspre tehnologia adaptată nevoilor proprii. Cel mai rău lucru pe care îl poţi face este să nu faci nimic.”
CIO Council Conference în cifre
Cel mai mare hop. Era digitală aduce transformări în toate industriile, iar companiile se confruntă cu obstacole în a se adapta la noua realitate. Potrivit sondajului, cultura organizaţională este principala piedică în calea transformării digitale în cadrul companiei în care lucrează, pentru 43% dintre directorii IT care au răspuns la chestionar. La aceasta se adaugă pregătirea personalului (23%), costurile prea ridicate (15%), tehnologia învechită (12%) şi procesele prea complicate, care nu pot fi automatizate (7%).
Rolul CIO. Transformarea digitală aduce o presiune suplimentară şi creşte rolul unui CIO în companie. 31% dintre participanţii la sondaj consideră că acesta ar trebui să asigure o punte între abilităţile IT şi businessul în sine.
De asemenea, 28% dintre intervievaţi au spus că misiunea unui CIO este aceea de a fi un agent al transformării, adică să schimbe cultura organizaţională ca să fie în acord cu digitalizarea, în timp ce 24% au susţinut că ar trebui să promoveze deschiderea spre o cultivare a inovaţiei. Doar 17% dintre participanții la sondaj au indicat că rolul primordial al unui CIO este să menţină relaţiile cu ceilalţi lideri de business în timpul acestui proces.
Aproape jumătate dintre respondenţi au precizat că cel care ocupă funcţia de CIO este şi cel care se ocupă de iniţiativele de transformare digitală din companie. Totuşi, 28% au menţionat că planurile pe această temă nu sunt neapărat elaborate de CIO, în timp ce 23% au declarat că în cadrul companiei la care lucrează nu există iniţiative de transformare digitală.
Liderii companiilor nu doresc să lase securitatea IT a companiei pe mâini străine. 52% dintre participanţii la sondaj au declarat că nu vor externaliza această sarcină, deoarece profilul companiei nu permite externalizarea. Alți 36% consideră că furnizorii au resurse mai bune în domeniu decât orice se poate realiza in-house, în timp ce 12% dintre directorii IT prezenţi la conferinţă sunt de părere că securitatea IT e mai bine menţinută de CIO şi de angajaţii existenţi ai companiei.
În concluzie, participanții la CIO Council Conference 2017 au agreat că tehnologia te ajută să devii mai eficient, să acoperi necesități care până acum aveau nevoie doar de forţă de muncă umană, să îi cunoşti mai bine pe clienţii tăi şi să comunici îndeaproape cu ei. Ea reprezintă un aliat, cu condiţia să o tratezi ca atare.