ROBERTO FOLLACCHIO: „Când creezi spațiul potrivit pentru ca oamenii să se simtă apreciați și să se dezvolte, aceștia vor avea rezultate și vor fi motivați”
Brandingul angajatorului este esențial pentru a atrage talente de top. Dacă o organizație dorește să rămână în fruntea concurenței și să angajeze cei mai buni oameni, este important să ia în considerare modul în care potențialii recruți le percep organiația. Despre acest subiect am stat de vorbă cu Roberto Follacchio, Vicepreședinte Resurse Umane al Ursus Breweries. Anterior, Roberto a deținut funcția de Sr. HR Business Partner Commercial pentru Birra Peroni Italia, parte din Asahi Europe & International, dobândind o vastă experiență în susținerea funcțiunilor comerciale și având un rol esențial în procesul de transformare digitală a departamentului de HR al Birra Peroni.
Un brand puternic de angajator e un cumul de reputație și responsabilitate, drept urmare, are în fundație lianți importanți. Care sunt, în cazul companiei dvs, acești lianți, acele elemente centrale în jurul cărora v-ați construit brandul de angajator? Cum reușiți să-l consolidați în aceste vremuri tulburi și incerte?
Brandul de angajator (la fel ca și brandurile din portofoliul companiei) poate fi puternic doar dacă poate să vorbească onest și transparent despre toate acele caracteristici care fac o companie să fie unică și care o transformă într-un loc de muncă apreciat atât de propriii angajați, cât și de candidații externi. Deopotrivă, brandul de angajator traduce într-un mod simplu promisiunea companiei și contribuie la crearea unei idei mai clare despre perspectivele unei cariere, evidențiind legăturile valoroase construite între organizație și angajații săi.
În cazul nostru, de exemplu, brandul de angajator este construit în jurul unor elemente-cheie adânc înrădăcinate în cultura noastră organizațională. În primul rând, este inspirat de pasiunea pe care o are echipa noastră pentru a le oferi consumatorilor cele mai bune beri pe care le pot savura alături de prieteni și de cei dragi, în timpul liber. Faptul că știi că rezultatul muncii tale este savurat de cineva în timpul liber îţi dă un sentiment grozav, iar acesta este un motiv în plus de mândrie pentru oamenii din echipa Ursus Breweries.
Apoi, contează oportunităţile pe care colegii noștri le au de a-și dezvolta cariera. Selectăm și construim cu atenţie programe de învăţare potrivite cu nevoile și aspiraţiile colegilor noștri și ne străduim să creăm un mediu de lucru inclusiv, care vizează bunăstarea acestora. Avem o echipă diversă, cu oameni care au abilități complementare și, în Ursus Breweries, am reușit să creăm un mediu de lucru prietenos, mai degrabă informal, care se bazează pe colaborare și în care colegii au și ocazii diverse de a se relaxa, de a socializa și de a se simţi bine împreună. Cred că, atunci când vorbim de brandul de angajator, este esențial să nu uităm acele lucruri care fac organizaţia să fie unică, care fac parte din cultura companiei și sunt importante pentru colegi, pe care aceștia le apreciază. Tocmai acele elemente trebuie să aibă un rol central în acțiunile noastre. În felul acesta un brand de angajator poate deveni și mai puternic.
Categoric, nu există o formulă magică ori universal valabilă în atragerea, recrutarea și reținerea talentelor. Dar sunt ingrediente speciale, pe care fiecare companie le folosește în propria rețetă de succes. Care sunt acestea în cazul companiei dvs?
Secretul nostru este ascuns la vedere: facem tot ce putem pentru a le oferi angajaților noștri o experiență bună, iar aceasta înseamnă că ne concentrăm asupra nevoilor lor, analizăm tendințele pieței și dinamica acesteia. De-a lungul anilor, am investit în dezvoltarea businessului – în modernizarea fabricilor de bere, în renovarea sediului central, în dezvoltarea competențelor profesionale necesare mai ales în contextul provocărilor actuale ale pieței, în programe de mentorat pentru liderii noștri, astfel încât aceștia să poată susține dezvoltarea următoarei generații de lideri Ursus Breweries, și în multe alte inițiative.
Datorită tuturor acestor demersuri, în fiecare dintre ultimii trei ani, Ursus Breweries a primit certificarea Top Employer, acordată de prestigiosul Top Employers Institute. Promovăm diversitatea, echitatea și incluziunea, iar acest aspect este reflectat de angajamentele pe care ni le-am asumat (am aderat la Carta Diversității și suntem parte din LEAD Network), precum și de faptul că am construit o echipă internă (la care se pot alătura oricând și noi colegi) care are rolul de a asigura un climat favorabil diversității în companie.
În plus, observăm o orientare în creștere a candidaţilor către companii care au o abordare responsabilă și din punct de vedere al sustenabilității, iar Ursus Breweries are o strategie de dezvoltare durabilă foarte bine pusă la punct, cu obiective care vizează aspecte precum neutralitatea emisiilor de carbon, consumul de apă, ambalajele reutilizabile, ingredientele sustenabile, alegerile responsabile, incluziunea și bunăstarea. În fiecare an am făcut progrese semnificative în toate aceste arii și, ca atare, publicăm regulat un raport de sustenabilitate care cuprinde realizările noastre. Prin urmare, da, cred că dacă faci lucrurile cum trebuie și ai în vedere crearea unui mediu de lucru excelent pentru angajații tăi, vei atrage mai ușor talentele din piață. Bineînțeles, o strategie puternică de brand de angajator este întotdeauna un atu.
A fi un bun angajator înseamnă, practic, să oferi un loc de muncă în care angajații să vină cu plăcere, să se simtă respectați, apreciați pentru contribuția lor, dornici să se dezvolte profesional. Cum se reflectă în rezultatele companiei această siguranță și stare de bine a angajaților – ca productivitate, dar și ca implicare, angajament, loialitate etc?
Există numeroase studii care evidențiază legătura dintre starea de bine a echipei și productivitate, performanță și implicare. În cazul nostru, se vede cu siguranță în rezultatele pe care le avem. Suntem producătorul numărul unu de bere din România, iar acest lucru în sine este o dovadă a pasiunii și dedicării angajaților noștri. Cred că atunci când creezi spațiul potrivit pentru ca oamenii să se simtă apreciați și să se dezvolte, rezultatul final va fi că vor prospera, vor avea rezultate bune și vor fi motivați.
A devenit deja parte din rutina multor companii să monitorizeze nivelul de satisfacţie a angajaţilor. Și noi facem astfel de analize și mă bucur să spun că rezultatele noastre sunt tot mai bune de la an la an, mai ales dacă ne uităm la indicatorul legat de motivaţia și implicarea colegilor.
Desigur că întotdeauna există ceva de îmbunătățit și de aceea ne uităm în mod constant la ce am putea modifica sau ajusta pentru a face lucrurile mai bine. Și asta, cred eu, este caracteristica unei organizaţii care pune oamenii pe primul loc – se uită întotdeauna la ce poate fi îmbunătăţit, iar acest lucru nu trece neobservat. Pot sublinia un lucru care m-a surprins plăcut și anume faptul că, în fabricile noastre de bere, 10% dintre angajați fac parte din echipă de peste 30 de ani! Așadar, cred că aceasta este o organizație în care oamenii își pot construi cu adevărat o carieră.
Cei mai buni ambasadori ai unei companii sunt angajații, dar și comunitatea în care performează. Care sunt valorile și principiile pe care compania dvs își consolidează imaginea și buna reputație în această piață atât de concurențială?
Cu siguranță este adevărat că ambasadorii cei mai buni ai unei organizaţii sunt angajaţii săi. În contextul în care am lansat recent noua noastră campanie de comunicare a brandului de angajator – Facem berea, scriem povestea – ne-am bucurat foarte mult să observăm interesul crescut pe care colegii noștri l-au manifestat pentru a deveni ambasadori ai brandului de angajator, pentru a-și spune poveștile și pentru a vorbi despre experiența lor în cadrul Ursus Breweries atât cu colegii, cât și în afara companiei.
Mai mult, cred că fiecare dintre angajații noștri este un ambasador în relația cu toți cei care nu sunt membri ai organizației noastre și este important ca toți colegii din Ursus Breweries să aibă o experiență bună și să vină cu plăcere la serviciu. Cred că ceea ce ne face speciali și continuă să ne consolideze reputația este mentalitatea noastră de învingători, faptul că ne menținem poziția de lider în industria berii din România de mulți ani, pasiunea noastră pentru ceea ce facem și pentru meseria noastră și, nu în ultimul rând, prieteniile și conexiunile valoroase pe care le-am construit cu colegii și colaboratorii noștri.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 285
Pentru abonare, click aici