Tipologii de colegi de serviciu. De ce este bine să te ferești de bârfitori, trădători și îngâmfați. Cum îi recunoști
Tipologii de colegi: cum poți fi perceput
Mama – Colegii tăi pot conta tot timpul pe tine. Le faci prăjituri de zilele de naștere, te asiguri că își scriu corect mailurile, aduci pixuri în plus la ședințe etc. Iar dacă intervine o criză de ultim moment, colegii tăi știu că vei fi acolo ca să le oblojești rănile. E OK să dai o mână de ajutor, dar dă-le de înțeles colegilor că renunți la ceva al tău în favoarea lor – planurile de cină sau propriul proiect. Nu-i lăsa să creadă că ajutorul pe care îl oferi e o nimica toată, fă-i să înțeleagă că astfel îți dau peste cap programul. Iar atunci când și tu vei avea nevoie de ajutor, vei ști la cine să apelezi.
Comediantul – N-ai nicio îndoială că te vei bucura de un viitor strălucit în cadrul companiei – toată lumea te iubește! Ai însuflețit până și cea mai tensionată ședință cu replicile tale spontane și amuzante. Șeful tău e atât de impresionat încât chiar te roagă uneori să mai spui câte o glumă așa cum numai tu știi. Râsul e bun, dar dacă cei din firmă te percep doar ca pe o cel amuzant, nu tu vei râde la urmă… Oamenii cu care lucrezi au nevoie să știe că poți oferi feedback-uri constructive, că poți transmite vești proaste atunci când e cazul și că ești serios în situațiile de criză.
Rebelul – Șefii nu au habar. Noua politică a companiei e o glumă proastă, iar tipii care aplaudau vânzările de luna trecută sunt niște cretini. E greu să fii mult mai deștept și mai cool decât restul lumii, dar tu pari să te pricepi de minune la asta – la ședințe stai întotdeauna în spate, cu mâinile încrucișate pe piept și oftezi din când în când pentru a arăta că ești mult prea bun pentru ceea ce se întâmplă în jurul tău. Poate că prin această strategie te-ai făcut respectat în liceu, dar într-o companie echivalează cu a-ți tatua pe frunte mesajul: „Nu vreau să fiu promovat”. Acest gen de oameni sunt primii care pleacă, indiferent de cât de buni sunt în ceea ce fac. Începe o transformare lentă, dar sigură, și mulțumește-i șefului pentru ea. Acestora le plac genul de povești cu final fericit și le place să creadă ca ei sunt cei care te-au adus pe calea cea bună. Demarează prin a-i cere scuze superiorului tău între patru ochi, spunându-i că îți dorești să te schimbi. Apoi demonstrează-i asta. Dacă nici asta nu funcționează, e timpul pentru un nou job.
Ferește-te de…
Tipologii de colegi. Bârfitor. Știe care e ultima cucerire a șefului, dar și despre problemele financiare ale firmei. Acest tip de coleg nu pierde nicio ocazie în a te înștiința cu privire la ultimele bârfe din jur. Atrage-i atenția subtil că nu e treaba voastră ce fac alții și întrerupe conversația încă de la început. Totuși, nu fi prea dur cu el întrucât, conform ultimelor studii realizate în Olanda, persoanele care bârfesc la serviciu câteva minute sunt mai puțin stresate și dezvoltă relații mai apropiate cu colegii. Asta nu înseamnă, bineînțeles, că trebuie să stai toată ziua pe "mess" cu colegul bârfitor pentru că vei fi catalogat și tu drept o persoană neserioasă și superficială.
Pierde-vreme – Acest tip de coleg este probabil cel mai amuzant dintre toate persoanele cu care împarți biroul, tocmai de aceea te poate induce în eroare foarte ușor. Este cel care mereu insistă pentru încă o țigară sau încă un pahar de apă sau pentru a lingi pauza măcar cu câteva minute „că doar n-o fi foc”. Problema este, însă, că aceste obiceiuri pot fi ușor de copiat. Așadar, bucură-te de prezența sa însă nu face ca el, care vine ultimul și pleacă primul.
Trădător – Acesta va fi primul care îi va oferi detalii despre cum îți faci tu treaba, șefului direct. Ce-l mai face periculos este că tu îl crezi prietenul tău, iar el te toarnă cu prima ocazie. În plus, astfel de persoane nu își vor recunoaște niciodată greșelile și vor căuta mereu un țap ispășitor în jurul lui.
Îngâmfat – Nu suportă refuzul, nu crede că există cineva mai presus decât el și, mai ales, nu îi pasă dacă îi lezează în vreun fel pe ceilalți. Dă-i exemple concrete despre cum comportamentul său negativ a afectat compania, colectivul și mai ales rezultatele profesionale. Clienți care sunt pe cale să renunțe la serviciile firmei, colegi cărora le este frică să îl abordeze, explică-i foarte clar mizând mai ales pe interesul lui asupra companiei. Cercetătorii de la Michigan State University spun că focusarea pe interesele echipei îmbunătățește întotdeauna eficiența profesională.
Colegul cel nou și inventiv – A venit de câteva zile, dar plănuiește deja să schimbe lumea, în cazul de față, compania. Toată tevatura în privința ideilor sale te amețește și enervează deopotrivă. Încearcă să-i scrii un email încurajator, dar totodată realist. Spune ca îi apreciezi entuziasmul, însă ai vrea să o ia mai ușor și să se concentreze pe sarcinile sale directe, fără a mai încerca să revoluționeze lumea.
Veteran – E cel mai vechi în firmă așa că are sau consideră că ar trebui să aibă și unele avantaje. În general, nu are încredere în colegii noi sau în tehnici de tipul Facebook sau Twitter. Încearcă să îl integrezi eficient în echipă, nu să te lupți cu el. Chiar dacă pare că preferă rutina în defavoarea noului, arată-i că păstrezi multe dintre direcțiile propuse de el. Respectă-l pentru că până la urmă nu a rezistat în firmă fără motiv, are cu siguranță unele atuuri.