Topul celor mai valoroase 100 de branduri din lume e condus de cei 5 neînfricaţi ai tehnologiei
Google, Apple şi Microsoft îşi păstrează primele trei poziţii, crescându-şi valoarea cu +7% până la $245.6 miliarde, +3% până la $234.7 miliarde, respectiv +18% până la $143.2 miliarde în ultimul an.
Amazon, care ocupă poziţia a patra, înregistrează cea mai mare creştere în valoare nominală dintre brandurile din Top 100, ajungând printr-un plus de $40.3 miliarde (+41%) la o valoare de $139.3 miliarde, în timp ce Facebook, ocupantul locului 5, creşte cu +27%, ajungând la valoarea de $129.8 miliarde.
Printre aspectele interesante din clasamentul acestui an se numară şi intrarea în top 10 a mărcii chineze Tencent (locul 8, cu o valoare de $108.3 miliarde), în urma unei creşteri de +27% – graţie platformei sale de socializare WeChat, care devine din ce în ce mai utilizată.
Pe de altă parte, Adidas este brandul cu cea mai mare creştere procentuală (+58%, $8.3 miliarde), urmat de brandul chinez de alcool premium Moutai (+48%, $17 miliarde).
Valoarea totală a mărcilor din clasament a crescut cu +152% din 2006 (prima ediție a clasamentului), pe măsură ce în structura sa au căpătat o pondere mai mare mărcile inovative, din tehnologie, orientate către consumatori, cu o adresabilitate şi o putere extrem de mare.
Primele 10 clasate din BrandZ în 2017 valorează aproape cât valorau, însumat, toate mărcile din Top 100 în 2006 ($1.42 trilioane vs. $1.44 trilioane) şi au crescut cu +249% ca valoare, comparativ cu creşterea de +152% a întregului clasament.
Tendinţe
Ecosistemele tehnologice orientate către consumator ajută mărcile să devină indispensabile. Consumatorii pot realiza din ce în ce mai multe activităţi, de la achiziții online la vizionarea de programe TV, de pe mai multe dispozitive, prin intermediul unei singure mărci. Asigurarea acestui confort pentru consumatori le permite celor mai puternice mărci să micşoreze riscul ca oamenii să treacă la alte branduri.
Din ce în ce mai multe mărci au adresabilitate globală încă de la început, ceea ce le ajută să crească rapid. Tehnologia le permite companiilor să îşi lanseze o ofertă globală chiar din prima zi. Acest lucru contribuie la dezvoltarea unui nou tip de antreprenor, neîncorsetat de barierele geografice sau sectoriale care obişnuiau să limiteze viteza şi amploarea creşterii.
Mărcile tradiționale, care nu sunt din domeniul tehnologiei, adoptă tehnologia pentru a inova şi a deveni mai atractive pentru consumatori. De exemplu, Adidas, brandul cu cea mai rapidă creştere, a folosit posibilitatea de imprimare 3D pentru a produce încălțăminte, iar marca de fast food Domino’s Pizza le oferă consumatorilor facilitatea de a urmări stadiul comenzii lor în timp real.
Mărcile din top 100 BrandZ întineresc. Vârsta medie a unei mărci este acum de 67 ani, în timp ce în 2006 era de 84 ani, ceea ce reflectă intrarea în clasament a mărcilor mai tinere din domeniul tehnologiei şi apariția brandurilor din China.
Mărcile care transmit clar modul în care îmbunățesc viețile consumatorilor, cum ar fi Huawei şi Toyota, au crescut de trei ori mai mult faţă de medie în ultimii 12 ani (cele din prima treime a clasamentului pe această dimensiune au crescut cu +170% comparativ cu cele din ultima treime, care au crescut cu +57%).
Realizarea unei comunicări foarte bune oferă un avantaj mărcilor. Brandurile cu cea mai bună comunicare (printre care McDonald’s şi L’Oréal Paris) au crescut cu 196% în valoare, în timp ce brandurile cu cea mai slabă comunicare au crescut cu 47%. Acest lucru se datorează faptului că, prin intermediul comunicării, primele au amplificat diferenţierea pe care au construit-o.
Puteţi descărca întreg clasamentul AICI.