11 lecții de leadership pe timp de pace și de război
De ceva timp un gând mă urmărea. Care este scopul mai mare pe care îl poate avea o firmă/agenție/ companie, în cazul meu, de marketing și PR. Ce las în urmă? Pentru ce lupt, dincolo de a livra la timp, corect, fidel și la prețuri bune un serviciu, de a plăti salarii. Nu mă apăsa diferențierea de alte inițiative din domeniu, ci sensul. Ce sens are ce fac? La ce ajută societatea asta să evolueze?
Este remarcabilă munca de cercetare realizată de Prof. Kotter în Matsushita Leadership pentru a documenta o personalitate pe cât de complexă, pe atât de firească. A reușit să ajungă la „omul din spatele succesului”. A înțeles copilul înstrăinat de părinți, tânărul care și-a pierdut toată familia, omul care suferea de tuberculoză, vina supraviețuitorului, tatăl căruia i-a murit un copil.
Lecțiile lui Matsushita, așa cum le-am înțeles eu, oferă câteva răspunsuri la dilemele noastre.
– Cheia succesului este progresul continuu, generat de o inimă umilă, de o minte deschisă și de învățătura colectivă.
– Tratează-ți partenerii de afaceri în același mod în care te porți cu familia. Prosperitatea depinde de câtă înțelegere primești din partea oamenilor alături de care îți conduci afacerea.
– Oamenii de afaceri ar trebui să-și aducă propria contribuție la crearea unei societăți bogate spiritual și prospere material.
– În vremurile grele, reduceți producția la jumătate, dar nu îi concediați pe angajați. Toți angajații devin forță de vânzare.
– Trebuie să lucrezi la un proiect având convingerea că orice poate fi realizat și fără să pierzi timpul gândindu-te la dificultăți. Acesta este unul dintre lucrurile pe care o persoană într-o poziție de conducere trebuie să le ia în considerare.
– Dacă o corporație ar putea construi la fel de multe semnificații ca o religie, oamenii ar fi mai mulțumiți și mai productivi.
– Atunci când misiunea ta este de a lupta împotriva sărăciei, e greu să te uiți la succesele tale și să devii arogant. Cel mai important este să ai o minte deschisă. Un om nu ar trebui să ia decizii doar bazându-se pe ceea ce știe deja. Indiferent de cine sunt ceilalți, poți afla informații neașteptate dacă asculți cu modestie și te aștepți să ai ceva de învățat.
– Înțelepciunea colectivă este o metodă prin care se pot realiza chiar și lucruri aparent imposibile.
– Oamenii sunt agenți liberi, responsabili de propriul lor destin.
– Un om de afaceri trebuie să aibă o minte de tip sunao. Mintea sunao este o minte liberă, gata să se adapteze noilor circumstanțe. O persoană cu mintea deschisă ia lucrurile așa cum sunt, fără părtinire, fără coloraturi emoționale, fără prejudecăți.