5 tendințe care domină piața muncii în 2018
După ani de dezbateri legate de tehnologiile disruptive, managerii sunt obligați să treacă la fapte. Conform studiului MERCER, 96% dintre companiile din Marea Britanie au menționat inovațiile ca fiind obiectiv prioritar. În același timp, angajații au devenit mult mai preocupați de felul în care viața profesională o poate afecta pe cea personală, mai mult de jumătate fiind în căutare de variante mai flexibile de job. Și cum abilitatea pentru schimbare e o caracteristică a noii ere competitive, e nevoie de lideri vizionari care să stabilească direcții foarte clare.
Cele cinci tendințe majore sunt: Schimbarea rapidă, Jobul care are un sens, Flexibilitatea Permanentă, Platforma pentru Talente și Digital din interior.
SCHIMBAREA RAPIDĂ ține de felul în care companiile se pregătesc pentru viitor, ținând cont de gradul de perturbare anticipat.
DIGITAL FROM THE INSIDE OUT în ciuda faptului că încă sunt puține companiile care se consideră complet digitalizate, managerii intuiesc faptul că doar un apetit sănătos pentru risc și dorința de a sparge și de a reface tiparele de talente profesionale ne va conduce corect spre obiectivele de business și ne va menține pe traiectoria corectă în aceste vremuri de turbulențe majore.
FLEXIBILITATEA PERMANENTĂ 77% dintre executivii companiilor sunt atenți la dorința angajaților de a avea un program flexibil de lucru.
PLATFORM FOR TALENT se poate vorbi chiar despre construirea unui ecosistem de talente în condițiile în care o resursă umană prețioasă nu mai trebuie să aparțină doar unui manager, departament sau organizații. Aceste talente pot fi „împrumutate”, de aceea mulți angajați devin freelanceri.
MUNCA FĂCUTĂ CU SENS trei sferturi dintre angajații din Marea Britanie declară că se simt împliniți din punct de vedere profesional și personal fiindcă organizația pentru care muncesc este dedicată unei cauze care le imprimă și lor un sens.
Conform studiului „Barometrul digitalizării în companiile din România”, care aduce în atenție evoluția implementării digitalizării în rândul companiilor, capitol la care România este pe ultimul loc în clasamentul realizat de Comisia Europeană, cele mai multe companii nu au, la nivelul top managementului, expertiza necesară pentru a dezvolta un model digital de afacere. Multe dintre companiile din industria de utilități și energie erau încrezătoare în digitalizare în 2017, dar nu aveau cunoștințele necesare pentru a valorifica această tendință. Dacă în 2017 firmele cel mai puternic influențate de digitalizare erau 100% cele din cercetare și dezvoltare, 80% dintre cele din IT și 80% dintre cele din media și publicitate, urmate de 75% dintre cele din servicii financiar-bancare, industriile cel mai puțin sau deloc influențate de digitalizare în România erau cele din construcții/imobiliare, alimentație/agricultură și transporturi. În 2018, firmele cel mai puternic influențate de digitalizare sunt 92% dintre cele din IT, 63% dintre cele din serviciile profesionale, 62% dintre cele din serviciile financiar-bancare și 56% dintre cele din media și publicitate. Industriile cel mai puțin sau deloc influențate de digitalizare în România sunt din alimentație și agricultură și din construcții și imobiliare. În 2018, 52% dintre companiile din construcții și imobiliare, 50% dintre cele din turism, 47% din comerț și 46% din serviciile financiar-bancare susțin că nu au suficientă expertiză la nivelul top managementului ca să evalueze și să dezvolte un model de afacere digital. Toate aceste industrii afirmă însă că dau prioritate construirii unei astfel de expertize, conform aceluiași studiu realizat de compania de training și consultanță Valoria, în colaborare cu Doingbusiness.ro.
Acest material a fost preluat din numărul 248 a Revistei CARIERE, ediția de iunie, 2018.