8 din 10 români și-au făcut deja planurile de vacanță. Cât este bugetul mediu pentru două persoane | STUDIU

Românii abordează vara acestui an cu planuri bine conturate pentru vacanță, potrivit celui mai recent studiu realizat de Raiffeisen Bank în parteneriat cu compania globală de cercetare Appinio. Conform datelor centralizate, 83% dintre respondenți și-au planificat deja concediul, în timp ce doar 6% au declarat că nu vor pleca, iar alți 12% nu au luat încă o decizie finală.
Care sunt destinațiile preferate
Sejururile de 5–10 zile la mare domină preferințele, fiind opțiunea aleasă de aproape jumătate dintre respondenți. În paralel, escapadele de weekend câștigă teren, în special cele montane (32%), urmate de cele la litoral (25%). Aproximativ un sfert dintre participanți preferă city break-urile, iar 21% optează pentru vacanțe mai lungi, de până la trei săptămâni, în destinații îndepărtate.
Turismul intern rămâne predominant, este preferat de 70% dintre respondenți. Dintre destinațiile externe, Grecia (24%), Bulgaria (18%) și Turcia (15%) conduc în topul alegerilor.
Bugetul alocat concediilor reflectă presiunile economice actuale
Studiul indică un buget mediu de 7.200 de lei pentru o vacanță în doi. Distribuția bugetelor este variabilă: 20% dintre români intenționează să cheltuiască sub 3.000 de lei, în timp ce 35% estimează un buget cuprins între 3.500 și 6.000 de lei. Aproximativ 5% anticipează cheltuieli care vor depăși 15.000 de lei.
Lipsa resurselor financiare rămâne principala barieră în planificarea concediului. 40% dintre cei care nu au programat o vacanță invocă lipsa banilor sau indecizia. Alte motive frecvent menționate includ lipsa timpului liber, obligațiile profesionale și priorități financiare diferite, cum ar fi renovarea locuinței.
Inflația influențează semnificativ planurile de vacanță
63% dintre respondenți anticipează costuri cu vacanța mai mari decât anul trecut, în special din cauza inflației și a incertitudinilor de natură economică și politică. Pentru 2025, majorările de preț estimate se situează între 10% și 50%.
Economisirea – comportament financiar matur în planificarea concediului
Majoritatea respondenților utilizează în medie două surse de finanțare pentru vacanță. Economiile personale sunt principalul mijloc de acoperire a cheltuielilor (58%), urmate de veniturile lunare disponibile (43%). Aproximativ 20% apelează la carduri de credit sau la tichete de vacanță.
„Faptul că mulți români economisesc pentru vacanțe arată o maturizare în modul în care ne raportăm la planificarea financiară. Este încurajator să vedem cum economisirea începe să devină un reflex, chiar și pentru obiective de relaxare și reconectare. La Raiffeisen Bank, susținem acest comportament și îl considerăm o parte esențială dintr-un stil de viață echilibrat”, a declarat Mihail Ion, Vicepreședinte, Divizia Piețe de Capital, Servicii Bancare de Investiții și Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România.
Asigurarea de călătorie
Studiul mai arată că 50% dintre românii care călătoresc frecvent în străinătate achiziționează asigurare de călătorie pentru fiecare ieșire. 11% dispun de o asigurare atașată cardului bancar, iar 5% preferă o poliță de tip abonament.
Pentru cei care caută flexibilitate și accesibilitate în asigurările de călătorie, Raiffeisen Bank propune produsul Around the World, o poliță anuală care acoperă călătorii nelimitate la nivel global, ce poate fi activată digital prin aplicația Smart Mobile.
Studiul face parte din seria lunară DESPRE BANI 1:1, inițiată de Raiffeisen Bank pentru analizarea comportamentelor financiare ale românilor. Cercetarea este reprezentativă la nivel național, a fost realizată online (metodologie CAWI) pe un eșantion de 1.000 de persoane în perioada mai – iunie 2025, în parteneriat cu Appinio.
CITEȘTE ȘI: Poveste de brand. De la ce vine numele Pepsi
Foto: ID 116528991 ©Angkana Kittayachaweng | Dreamstime.com