Antreprenoriatul feminin în România
Deşi continuăm retrogradarea în clasamentul global al antreprenoriatului, avem cea mai ridicată dinamică pozitivă a antreprenoriatului feminin, spune Andreea Paul, preşedintele think-tank-ului INACO, conf. univ. dr., Facultatea de Relaţii Economice Internaţionale – ASE.
La uşurinţa de a derula afaceri, ştim deja că am căzut 9 locuri în ultimul raport al Băncii Mondiale. Tot 9 poziţii am pierdut în clasamentul raportului global al talentelor. 6 locuri am pierdut în raportul global al competitivităţii, publicat de Forumul Economic Mondial. 2 poziţii am pierdut în raportul global al competitivităţii turismului. Tot 2 locuri am pierdut în raportul de progres social în lume. România pierde un loc şi în clasamentul global al antreprenoriatului în raportul GEDI 2018, după căderea cu alte trei poziţii în anul anterior. Dar am reuşit să performăm la cea mai ridicată dinamică a antreprenoriatului feminin, în raportul Mastercard Index of Women Entrepreneurship 2018, şi să urcăm 4 locuri în clasamentul mondial.
Din punctul de vedere al antreprenoriatului feminin, acum ne aflăm pe locul 46 în lume din 137 de ţări analizate în ceea ce priveşte Indicatorul Global al Antreprenoriatului 2018. În anul 2017, România era pe locul 45 în lume, iar în anul 2016 pe locul 42 din 137 de ţări analizate (Global Entrepreneurship INDEX – 2016, 2017, 2018, The Global Entrepreneurship and Development Institute, SUA).
În topul primelor 10 ţări prietenoase cu antreprenoriatul se află Statele Unite ale Americii, Elveţia, Canada, Marea Britanie, Australia, Danemarca, Islanda, Irlanda, Suedia şi Franţa. Cele mai mari salturi calitative ale indicelui mediului antreprenorial îl regăsim în Marea Britanie, iar ca poziţionare în clasamentul global GEDI 2018 faţă de raportul anterior îl regăsim în Bulgaria (urcă cu 13 locuri, dar chiar şi aşa rămâne mult în urma noastră, fiind pe locul 69 în lume).
Vestea interesantă vine dinspre antreprenoriatul feminin românesc. Cu aproape o treime din afaceri conduse de către femei în România, saltul cu 5% în ultimul an a ponderii antreprenoarelor în totalul companiilor active ne-a ajutat să urcăm 4 poziţii în raportul Mastercard Index of Women Entrepreneurship 2018 – de altfel, cel mai mare salt în clasament în rândul celor 57 de ţări analizate.
Ponderea ridicată a femeilor active antreprenorial în România – locul 9 în clasamentul celor 57 de state analizate -, este chiar mai mare decât în ţări precum Germania, SUA sau Italia. Nu este surprinzător că unele ţări cu nivel de trai mai mic, care nu oferă suficiente locuri de muncă de calitate şi bine plătite, determină creşterea activismului antreprenorial în rândul femeilor, dar şi al liber-profesioniştilor sau PFA-urilor. Ghana, Rusia, Uganda deschid topul ţărilor cu cea mai mare pondere a antreprenoriatului feminin, urmate imediat de Australia, Noua Zeelandă, Vietnam, Polonia (!) şi Spania, în faţa României. Şi asta nu e vina antreprenoarelor care se străduiesc să întreprindă ceva, ci a ţării noastre.
Patru domenii cheie sunt indicate în acest raport ca fiind prielnice antreprenoriatului: accesul la serviciile financiare, uşurinţa de a derula afaceri, sprijinul acordat întreprinderilor mici şi mijlocii şi calitatea guvernării. Româncele au reuşit să deschidă şi să dezvolte afaceri proprii, chiar în condiţii mai precare de sprijin şi oportunităţi oferite dezvoltării antreprenoriatului feminin românesc, indicator la care suntem abia pe locul 32 în lume, în acelaşi raport.