Ce beneficii extrasalariale au primit angajații de Crăciun
„Este evident că beneficiile în natură sunt cea mai des aleasă variantă de către organizații, deoarece cu ocazia Crăciunului acestea au posibilitatea de a acorda un tip de beneficiu în natură nesupus impozitului pe venit și contribuțiilor sociale. Este vorba despre cadourile oferite de angajatori în bani și în natură, în beneficiul copiilor minori ai angajaților, în limita a 150 de lei”, consideră Maria Cojocariu, Payroll Manager Accace în România.
Adițional, există o opțiune minim taxabilă, respectiv tichetele cadou, acestea fiind supuse doar impozitului pe venit. În majoritate, celelalte beneficii în natură se supun tuturor contribuțiilor sociale și impozitului pe venit, astfel că nu reprezintă o variantă atractivă pentru niciuna din părți – angajat sau angajator.
Citește și Cum au ajuns tichetele cadou cel mai folosit beneficiu salarial de Crăciun
Când vine vorba de beneficiile în bani, acestea se traduc în bonusuri sau prime și sunt supuse impozitului pe venit și contribuțiilor sociale obligatorii, atât la angajat cât și la angajator, astfel că generează cele mai mari costuri dintre cele două categorii.
„Un alt aspect important este identificarea nivelului de satisfacție adus de fiecare dintre cele două categorii de beneficii în rândul angajaților. Întâlnim din ce în ce mai des organizații care sunt atente la nivelul de satisfacție pe care beneficiile oferite angajaților îl aduc, mai degrabă decât să abordeze principiul oferirii unui singur tip de beneficiu tuturor angajaților”, a adăugat Maria Cojocariu.
Potrivit acesteia, un specialist în zona de compensații și beneficii ar trebui să privească din două perspective acest subiect, în egală masură din cea a organizației pe care o reprezintă (perspectiva avantajoasă din punct de vedere al costului) și cea a angajatului în cadrul respectivei organizații (perspectiva beneficiului extrasalarial, cu ocazia Crăciunului).
Citește și Studiu: Cât cheltuiesc românii de Sărbători și de unde cumpără
Astfel, în companiile puternic tehnologizate, unde sistemele de HR permit, se organizează campanii prin care angajații pot alege dintr-o listă de beneficii propuse de către companie, pe acela pe care și-l doresc cel mai mult. În baza rezultatelor, compania ia o decizie, luând în considerare cel mai votat beneficiu.
Într-o situație ideală, avantajele în natură s-ar acorda nominal, în funcție de rezultatele chestionarelor folosite în procesul de mai sus, ținând cont de așteptările și preferințele fiecărui angajat, bineînțeles respectând bugetul alocat de organizație pentru această activitate. Această practică ar garanta un nivel de satisfacție de 100% în rândul angajaților și un nivel de implicare a acestora la fel de ridicat.
„În realitate însa, identificarea nevoilor la un nivel atât de detaliat este foarte greu de realizat și necesită timp și energie din partea tuturor. Dificultatea logistică, alături de costul ridicat generat de o astfel de evaluare, nu face din această propunere o soluție eficientă sau preferată de angajatori, de aceea ei aleg să rămână la modelele clasice de beneficii”, a încheiat reprezentanta Accace.