Cu cât a crescut transportul rutier de marfă din România în zece ani. Este de trei ori peste ritmul Uniunii Europene | ANALIZĂ

România înregistrează cea mai rapidă creștere a transportului rutier de marfă din Uniunea Europeană, potrivit datelor Eurostat citate de Colliers. În 2023, firmele de transport și logistică din țară au raportat aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe șosele, în creștere cu 69% față de acum zece ani, un ritm de trei ori mai mare decât media europeană.
Această evoluție puternică se reflectă și pe piața spațiilor industriale și logistice moderne, care s-a extins de aproape cinci ori în ultimul deceniu și care va ajunge în 2025 la aproximativ 8 milioane de metri pătrați închiriabili. Cu toate acestea, lipsa infrastructurii moderne, în special autostrăzi și căi ferate, rămâne un obstacol major pentru dezvoltarea logisticii, atrag atenția specialiștii Colliers.
„Nivelul de aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe șosele este apropiat de cel al Ungariei, dar de peste șase ori mai mic decât al Poloniei. Cu alte cuvinte, chiar dacă România a înregistrat cea mai rapidă creștere a transportului rutier de marfă din UE, diferența față de economiile din regiune rămâne semnificativă.
Dacă ținem cont de populație și de dimensiunea economiilor, volumul transportat de România ar trebui să fie cel puțin dublu față de Ungaria și la jumătate din cel al Poloniei. Pentru a reduce acest decalaj în următorii 10-15 ani, este necesar ca România să continue construcția de autostrăzi și modernizarea rețelei feroviare, cu atât mai mult în contextul actual, în care economia internă este sub presiune”, explică Victor Coșconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.
Încetinirea construcției de autostrăzi
După anii cu livrări record de autostrăzi, intervalul 2025-2026 se anunță cu un ritm mai lent al construcțiilor și inaugurărilor. Această încetinire ar putea limita dezvoltarea pieței de spații logistice și industriale, care a cunoscut o creștere puternică în ultimii ani.
Conform datelor Eurostat, peste 77% din mărfurile transportate rutier în România sunt livrări interne, una dintre cele mai mari ponderi din UE, ceea ce reflectă un nivel mai redus al exporturilor față de alte state membre.
Pe de altă parte, România prezintă și un avantaj distinct: doar 54% din transporturile de marfă se fac pe șosele, sub media europeană de 78%, însă are o pondere ridicată a transportului pe căi navigabile, în special pe Dunăre, care reprezintă aproximativ 20% din totalul transporturilor – a doua cea mai mare valoare din UE. Colliers subliniază că această diversificare este un atu, dar nu poate înlocui necesitatea unei infrastructuri moderne în zonele strategice ale țării.
„Suntem aproape de pragul de 8 milioane de metri pătrați de spații industriale și logistice închiriabile, o performanță remarcabilă dacă ne gândim că acum zece ani piața creștea într-un ritm foarte lent. Evoluția spectaculoasă din ultimii cinci ani arată că România se află într-un ciclu accelerat de dezvoltare, beneficiind de un moment foarte favorabil, de care ar trebui să profite pe deplin, pentru că, în următorii 5-10 ani, contextul se poate schimba, fie din perspectiva finanțărilor, fie a fondurilor europene”, concluzionează Victor Coșconel.
Foto: ID 33395682 ©Inge Hogenbijl | Dreamstime.com