Educația schimbă comunități
Ce presupune educația comunității?
Au fost multe încercări nereușite de a defini educația comunității într-un cadru restrâns, ceea ce arată cât de flexibilă este aplicarea CE (Community Education). Aspectul comun al tuturor definițiilor este că CE încearcă să lege învățarea care însoțește viața cu scopurile sociale. Proiectul CEF este deja instaurat în Scoția de multă vreme. O definiție corectă vine chiar de la cei care au implementat proiectul și au văzut cum funcționează.:"CLD (Dezvoltarea comunității de învățare) se referă la învățarea și dezvoltarea socială a indivizilor și a grupurilor din comunitățile lor, cu un spectru larg de forme formale și informale. O trăsătură comună a dezvoltării învățării în comunitate este aceea că programele și activitățile sunt dezvoltate în comun cu participanții la dialog.
Astfel, caracteristicile principale sunt: lucrul și învățarea într-un parteneriat, participare și drepturi egale, împuternicire și încredere, includerea grupurilor dezavantajate și acces orientat pe process.
Educația comunitară poate avea succes numai dacă sunt abordate cerințele indivizilor din comunitate. După cum a spus Paulo Freire, nu este vorba de lucru, ci de oameni.
Un grup de lucru din Austria încearcă, de asemenea, să ofere o descriere mai profundă a CE. Prin urmare, CE vizează rezolvarea problemelor și / sau îmbunătățirea situațiilor de viață. Educația comunitară ar trebui să permită oamenilor să își gestioneze propriile treburi și afacerile comunității în mod independent, îmbunătățind în același timp situația vieții lor. Învățarea este cel mai adesea realizată în comun sub forma învățării informale. Cu toate acestea, învățarea trebuie reflectată structural pentru a justifica termenul "educație". Învățarea informală în sensul învățării prin cursuri sau programe curriculare poate sprijini procesul de învățare, care este altfel structurat de jos în sus sau cel puțin ghidat de comunitate într-o manieră puternic participativă. Procesualitatea este un alt criteriu caracteristic. Procesul de învățare este conceput ca fiind ghidat de comunitate. Conținutul, obiectivele, dar și cadrul structural sunt determinate de comunitate. Prin urmare, persoana care urmează procesul de învățare trebuie să fie capabilă să lucreze într-o manieră orientată spre probleme și să traverseze propriile limite disciplinare.
Ce este necesar pentru inițierea proceselor educaționale comunitare?
Condițiile cadru interactive și un obiectiv comun, care este benefic pentru toate părțile implicate și care sporește calitatea vieții, sunt necesare pentru a iniția educația comunității. Procesele CE se caracterizează prin condiții cadru diferite, care pot interacționa unele cu altele și sunt adesea esențiale pentru implementarea CE în diferite combinații și cu accente variate. Învățarea pe tot parcursul vieții, ca principiu al proceselor CE, este înțeleasă în acest context ca fiind învățarea împreună și reciprocă între toate grupele de vârstă și clase sociale.
Necesitatea unei mai bune integrări sociale a grupurilor în cadrul societății, dar și abordarea de consolidare a inițiativei și a participării este contabilizată la nivel individual. Luăm noi căi în dezvoltarea ofertelor bazate pe nevoi. În consecință, participarea și dedicarea la mediul înconjurător sunt întărite prin promovarea proceselor colective de învățare. Procesele educaționale care sunt puse în mișcare conduc la o mai mare toleranță la ambiguități și la o mai bună încredere în auto-eficacitate. Rezidenții sunt sprijiniți în vizualizarea punctelor forte și a potențialului lor de dezvoltare. La nivel colectiv, acest lucru contribuie la îmbunătățirea capitalului social, pe măsură ce comunitatea este consolidată și promovată împreună.
Sursa: http://www.communityeducation-eu.eu/en/13/community-education-how-communities-change-through-learning.html