Între suflet și variabile psihosociale: Ce “măsoară“ cu adevărat Facebook?
Și pentru că socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg, Facebook a ajuns la concluzia că trebuie să aibă foarte mare grijă ce se întâmplă după ce oamenii s-au conectat, dar mai ales să încerce să aibă grijă de efectele respective în cea mai bună manieră cu putinţă. „În astfel de vremuri”, scria Mark Zuckerberg, „cel mai important lucru pentru noi, cei de la Facebook, este să dezvoltăm infrastructura socială pentru a le oferi oamenilor puterea de a construi o comunitate globală care funcţionează pentru fiecare dintre noi”, potrivit noobz.ro.
La ce se referă mai exact? Fondatorul Facebook nu explică precis la ce se referă când foloseşte sintagma „infrastructură socială”. Totuşi, a menţionat că şi-a stabilit patru scopuri: să ajute utilizatorii să contruiască comunităţi de susţinere.
Toate “bune și frumoase”, dar Internetul a intrat în epoca Web 3.0., iar implicaţiile sunt majore pentru societate. În toată epoca Social Media, s-au construit adevărate “portrete” ale utilizatorilor, iar Intrenetul s-a mulat imediat pe tendințele noastre de consum, de consumatori!
Oamenii nu sunt simple conglomerate de variabile
Această evoluţie fantastică a Social Media, pe care unii o pot cataloga drept începuturile inteligenţei artificiale, se va răsfrânge, inevitabil, şi asupra relaţiilor, potrivit specialiștilor. Deja sunt din ce mai mulţi specialişti care afirmă că Facebook va putea prezice cu exactitate care vor fi persoanele cu care vom avea o relaţie, cât va dura ea şi când se va termina, predicţie bazată pe algoritmi foarte bine puşi la punct, calcule matematice şi deducţii logice.
Psihologul român Andra Tănăsescu este de părere că aceste predicţii sunt imposibil de realizat, deoarece oamenii nu sunt simple conglomerate de variabile, algoritmi, ecuaţii şi statistici. “Inteligenţa artificială se poate implementa, într-adevăr, în acţiunile noastre curent, dar din punctul meu de vedere este imposibil să anticipezi afinităţile sufletului. Sufletul uman nu poate fi cântărit sau cuantificat, iar o relaţie intimă nu se bazează doar pe interese sociale, cum ar fi job, venit, culoarea ochilor, a părului, înălţimea, greutate, tendinţe de comportament etc. Internetul, în general, şi Google sau Facebook, în particular, au o putere fantastică de a îmbina variabile psihosociale şi de a face predicţii, care au o rată de succes aproape de 100%. Însă, Facebook nu poate măsura sufletul, acele dorinţe ascunse în străfundul nostru, acele sentimente profunde pe care le trăim”, afirmă psihologul Andra Tănăsescu.
Lăsați ecranele şi ieşiți în lume!
Psihologul este de părere, de asemenea, că o conexiune autentică, reală, se face doar fiind în prezența acelei persoane, stând față în față. “Ceea ce aleg oamenii să posteze pe rețelele de socializare sunt doar părți din ei, părți care pot fi mai mult sau mai puţin reale. Pe Internet, mulți vor să pară mai mult decât sunt, altfel, mai <buni>, mai <frumoşi>, mai <deștepți>. Ceea ce este real se găseşte dincolo de ecranele luminate, dincolo de citate, clipuri, poze sau check-in-uri. Aceste lucruri sunt adevărate măşti după care oamenii aleg să se ascundă, în încercarea neîncetată de a fi ceva ce nu sunt. Dacă vreți să cunoaşteți cu adevărat un om, ieşiți din mediul online. Întâlniți acea persoană undeva, la o cafea, într-un parc. Simțiți energia persoanei, ascultați-i vocea, priviți-vă în ochi. Abia atunci puteți spune că începeți să cunoaşteți persoana cu care vorbiți. Abia atunci puteți începe să clădiți baza unei prietenii sau a unei relații. Lăsați ecranele şi ieşiți în lume! Cunoaşteți oamenii aşa cum sunt ei, fără filtre, fără îmbunătățiri, cu momente bune şi cu momente mai puțin bune. Creați relații autentice și veți putea simți cu adevărat fericirea şi împlinirea care vin din asta!”.
Andra Tănăsescu, vicepreședinte al Asociației ”Generația Iubire” și al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică INLPSI, este Psiholog, Trainer NLP și Consultant Panorama Socială. A urmat studiile în psihologie, având formarea în terapia de cuplu și familie.