Noile tendinţe ȋn e-commerce, piaţa viitorului
E-commerce-ul este unul din mediile ȋn care internetul a putut fi pus ȋn valoare cel mai bine, avantajele, atât pentru cumpărător, cât şi pentru vânzător, fiind uriaşe. Pentru vânzător acestea vin ȋn materie de vizibilitate globală non stop şi reducere de costuri (cu advertising-ul, cu personalul şi cu locaţia) ceea ce oferă şi preţuri mai joase pentru cel care cumpără. Tot mai multe business-uri mici apelează ȋn fiecare zi la această variantă, care prin costurile scăzute le face mai uşoară pătrunderea pe piaţă. De asemenea, se pune tot mai mult accentul şi pe ideea construirii unui brand digital.
E-commerce-ul a modelat foarte mult felul ȋn care companiile comunică cu clienţii lor şi ȋn care s-au investit sume uriaşe chiar şi pe timp de criză. Dacă ȋn urmă cu câţiva ani, de exemplu, o firmă ȋşi expunea marfa ȋntr-un catalog stufos, astăzi totul se face ȋn mediul online. Cumpărătorul nu mai pierde timp căutând prin catalogul cu produse ci, folosind motoarele de căutare din ce ȋn ce mai personalizate ale site-urilor, acesta poate accesa direct produsul de care are nevoie. Dacă adăugăm la acestea faptul că nu mai este nevoie de deplasarea clientului până la centrul comercial, putem observa că timpul necesar tranzacţiilor s-a redus considerabil. Transportul produselor a devenit inclus ȋn preţul de achiziţie pentru multe dintre firmele ofertante. Acesta nu se mai face ȋn termeni de câteva săptămâni, ci are loc a doua zi sau chiar ȋn ziua ȋn care este plasată comanda.
Fiind ȋn permanentă dezvoltare, noile tehnologii ajută la crearea unei experienţe cât mai interactive şi personalizate pentru clienţi, acestea venind de cele mai multe ori sub forma aplicaţiilor. De exemplu, unele pizzerii au creat o aplicaţie care ȋţi permite să plasezi comanda direct de pe telefonul mobil cu posibilitatea de a-l urmări pe cel care livrează pizza cu ajutorul sistemului de GPS. Oarecum similare cu acestea sunt şi aplicaţiile anumitor companii de taxi care fac posibilă comanda printr-o simplă atingere de buton, utilizatorul având posibilitatea de a urmări autovehiculul.
Mediul mobile devine din ce ȋn ce mai utilizat pentru e-comerce. Ȋn Vinerea Neagră a anului trecut (ziua de deschidere a sezonului cumpărăturilor de iarnă din Statele Unite), mai mult de 40% din tranzacţii au fost realizate cu ajutorul platformelor mobile, ȋnregistrându-se astfel o creştere de 34% faţă de anul precedent pe acest sector, conform celor de la The Huffington Post. Aşadar, avem de-a face şi cu creşteri ale advertisingului pe aceste platforme. Nu se mai vorbeşte de termenul „mobile friendly” ci de „mobile optimized”, companiile fiind nevoite să ȋşi ridice standardele ȋn acest sens pentru a oferi consumatorilor un trafic de informaţii cât mai bun pentru orice platformă.
O nouă ramură e-commerce-ului care este ȋn plină ascensiune este reprezentată de social commerce-ul, sau folosirea de social media ca şi canale de informare. Contează foarte mult recomandarea unui produs de către un prieten, iar site-urile de social media reprezintă spaţiul ideal pentru a face asta. Nu este un mister faptul că multe ȋntreprinderi au ales chiar să ȋşi deschidă magazine pe diversele site-uri de socializare.
Personalizarea advertisingului devine din ce ȋn ce mai importantă, companiile axându-se tot mai mult pe nevoile consumatorului, nevoi ce domină poziţionarea brandingului. Folosindu-se de analişti „Big data”, companiile pot avea acces la multiple informaţii despre consumator, pentru a oferi produse şi servicii cât mai personalizate alături de o comunicare mult mai eficientă prin intermediul paginilor web şi social media.
Ȋn concluzie, se poate spune că e-commerce-ul este un domeniu pe care companiile pun foarte mare accent ȋn prezent. Consumatorul preferă să folosească soluţia care ȋi conferă cel mai mult timp liber şi care ȋi oferă un preţ mai avantajos, aspect la care e-commerce-ul are un avantaj absolut faţă de modalitatea clasică de a cumpăra. Noile trenduri şi ritmul acerb de creştere nu fac decât să confirme faptul că ȋn următorii ani, e-commerce-ul va acapara tot mai mult din piaţa globală.