Piata muncii – o viziune critica
In cadrul proiectului s-au desfasurat, in perioada 20-23 aprilie, o serie de sesiuni de resurse umane cu teme ca: interviul de angajare, antreprenoriatul, experienta in marketing si publicitate, orientate in functie de rezultatele studiului realizat.
Incepand din acest numar, va vom prezenta rezultatele acestui studiu care ilustreaza, la scara populatiei studiate, ce cred studentii despre piata fortei de munca romanesti si mediul organizational din companii.
Obiectivele studiului
Obiectivele cercetarii au fost determinarea perceptiei studentilor asupra pietei locurilor de munca din Romania, determinarea principalelor mijloace de gasire a unui loc de munca, portretul firmei in care studentii ar dori sa se angajeze, determinarea spiritului antreprenorial in randul studentilor. In forma finala, studiul cuprinde trei axe principale de cercetare: strategiile folosite de studenti in cariera, aspiratiile acestora si in ce masura doresc studentii sa-si deschida o afacere proprie. In ceea ce priveste strategiile carierei, au fost cercetate: importanta acordata de studenti carierei profesionale, barierele pe care acestia le-au intalnit in gasirea unui loc de munca, cat si experienta studentilor care au deja un loc de munca. Capitolul “Aspiratii ale studentilor economisti” a cuprins realizarea unui top al domeniilor preferate de studenti, un portret robot al job-ului, dar si al candidatului ideal, precum si modalitatile de informare folosite de studenti in construirea unei cariere.
Populatia studiata
si metodele de cercetare
Studiul a folosit atat metode cantitative, cat si metode calitative de cercetare, avand esantioane specifice pentru fiecare dintre parti. Studiul cantitativ a avut ca esantion un grup tinta de 700 de respondenti, studenti in cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti. Ei provin din sapte grupe de facultati, respectiv Management si Administratie Publica, Comert si Marketing, Contabilitate si Informatica de Gestiune, Finante-Banci, Relatii Economice Internationale, Studii Economice in Limbi Straine, Cibernetica si Statistica Economica, Economie Generala si Economie Agroalimentara si a Mediului. Dintre cei 700 de studenti, o jumatate sunt studenti in anul III, cealalta jumatate in anul IV.
Studiul calitativ a cuprins interviuri in profunzime cu studenti care lucrau la momentul interviului, care nu aveau un loc de munca, precum si cu studenti economisti care au o afacere proprie. Dintre studentii care au un loc de munca au fost alesi studenti care lucreaza intr-un domeniu care nu are legatura cu facultatea si studenti care detin un job intr-un domeniu legat de studiile universitare in curs. Studentii care nu au inca un loc de munca au fost selectati astfel incat sa reprezinte atat categoria celor care au incercat sa se angajeze, cat si categoria celor care nu au incercat sa se angajeze.
60 % dintre cei intervievati au avut cel putin un loc de munca, 30% dintre ei nu au lucrat niciodata, dar au intentionat sa lucreze, in timp ce 10% dintre cei intervievati nu au avut niciodata un loc de munca si nici nu au cautat sa lucreze. (vezi grafic 1)
Studentii care nu au lucrat, dar au intentionat sa lucreze motiveaza lipsa de experienta ca principalul obstacol pe care l-au avut la angajare. (vezi grafic 2)
Majoritatea studentilor angajati au avut pana acum cel mult doua locuri de munca (73%).
Domenii si surse de informare
Domeniile in care studentii economisti au lucrat in cadrul ultimului loc de munca sunt diverse, cel mai des mentionate fiind vanzarile (15%), marketing-ul (13%), contabilitatea/finantele (12%). Salariul lunar mediu a fost de 115 dolari, in conditiile in care 54% au avut un job cu jumatate de norma. Principalul mijloc prin care studentii au aflat de ultima lor slujba a fost prin prieteni sau cunostinte (51%). (vezi grafic 3)