Problemele managerilor si ale companiilor in ultimii 5 ani (I)
O cercetare a companiei Ken Blanchard pe 2007 desfasurata la nivel global subliniaza nevoile si problemele organizatiilor in privinta dezvoltarii angajatilor la potential maxim. Rezultatele cercetarii reprezinta feedback-ul a peste 1.091 de manageri din aproape toate domeniile de activitate. Respondentii au fost selectati in mod aleator din baza de date a companiei Ken Blanchard si au oferit raspunsul prin e-mail. In afara de raspunsul la intrebarile legate de momentul actual, respondentii au fost rugati sa realizeze previziuni pentru anul 2010 asupra acelorasi teme-cheie.
Capacitatea organizationala
Competitia firmelor locale si internationale, dezvoltarea, oferirea de produse si servicii de calitate, precum si oferirea de experiente de customer service unice sunt factori care contribuie la desenarea unui peisaj de business extrem de complicat. Desi problema competitivitatii a regresat timp de patru ani, anul 2007 o anunta ca fiind provocarea numarul unu pentru companii. Explorand aceasta arie, respondentii au afirmat ca provocarea majora include diferentierea produselor si serviciilor, crearea de metode eficiente de servire a clientilor si lupta pentru angajati valorosi intr-o piata a muncii din ce in ce mai redusa. Companiile mentioneaza nevoia de a creste pe baza unor obiective strategice bine definite, dar luand in calcul si cresterea eficientei, fluidizarea proceselor de productie si oferirea de produse si servicii de calitate in conditiile luptei pentru simplificarea si standardizarea proceselor. Respondentii au subliniat o nevoie crescuta de dezvoltare a managementului companiei, in special prin implementarea atenta a planurilor de succesiune care pot constitui un motor al dezvoltarii organizatiei in directia dorita.
Dezvoltarea oamenilor
Din perspectiva umana a ecuatiei dezvoltarii, organizatiile recunosc rolul cheie al angajatilor in sustinerea dezvoltarii si a realizarii obiectivelor de servire a clientilor. Respondentii continua sa plaseze dezvoltarea leadership-ului, selectarea si retinerea angajatilor valorosi, motivarea angajatilor si abilitatile manageriale ca fiind domenii importante. Acestia cred ca avantajul competitiv si succesul se sprijina pe un leadership bine dezvoltat, afirmand ca acesta este motorul evolutiei in toate celelalte arii. Alt motiv pentru care leadershipul este considerat esential il reprezinta numarul angajatilor care se apropie de pensionare. Din punct de vedere al costului financiar al resurselor umane, se mentioneaza costul ridicat al recrutarii de angajati talentati si competenti dintr-o piata a muncii in continua scadere atat in zona de management, cat si in cea de executie.
Problemele organizationale
In 2004, 2005 si 2006, o analiza a comentariilor respondentilor a aratat ca dezvoltarea economica, obtinerea de finantari si bugetele erau problemele-cheie, iar eforturile erau focalizate pe intrarea pe piete noi, controlul fluxurilor financiare, stabilitatea financiara, redimensionarea bugetelor si cresterea costurilor. Toate aceste actiuni au pus o presiune mare pe controlul costurilor si echilibrarea investitiilor in raport cu realizarea obiectivelor financiare.
Respondentii care au mentionat ca angajatii slab pregatiti sunt principala provocare s-au referit in special la nevoia de recalificare a angajatilor ca strategie principala pentru a face fata cu succes cererilor in crestere ale clientilor. In plus, s-a mentionat ca fiind la fel de importanta si imbunatatirea nivelului de pregatire a middle si top managementului. Respondentii au mentionat imbunatatirea managementului ca element-cheie alaturi de compensarea lipsei de oameni pregatiti la toate nivelele. Acestia au numit schimbarile si dezvoltarea organizatiei ca fiind principalele provocari, pe directiile: reorganizare, dezvoltare tehnologica, relocari, expansiune si adaptarea la evolutia pietei. Datele pentru anul 2007 arata ca nevoile companiilor au suferit putine modificari, presiunea competitivitatii ramanand cea care pune probleme organizatiilor. Se afirma ca, din acest motiv, sunt afectate retentia angajatilor valorosi si reinventarea strategiilor de marketing prin diferentiere. HR managerii mentioneaza personalul slab pregatit si presiunea competitiei ca nevoi presante, in timp ce top managementul se concentreaza pe strategiile de pret si dezvoltarea organizatiei. Privind in viitor, respondentii apreciaza ca nu vor interveni schimbari majore, iar competitia va ramane mereu in top. Se asteapta insa o complicare a situatiei prin consolidarea economiei si a competitiei la nivel global.