Romanii mai au de invatat in materie de BPR
De unde a pornit initiativa de a realiza acest studiu?
Lansarea acestui studiu de catre Ensight a fost, in opinia mea, un pas natural in dezvoltarea domeniului de consultanta in management din Romania. Un alt factor care ne-a motivat sa demaram acest proiect au fost semnalele primite din piata. Odata cu intrarea in UE si, nemijlocit, in perioada premergatoare aderarii, tot mai multe societati si-au dat seama ca nu vor mai fi in stare sa reziste presiunii din Vest. Orientarea catre client, vizibilitatea mult mai mare si posibilitatea controlului deplin asupra tuturor proceselor din companie, precum si presiunea tot mai mare de a reduce costurile au intrat deja in "ADN"-ul multor societati din Vest. In Romania aceste lucruri se afla inca in curs de dezvoltare, in cel mai bun caz.
Care sunt problemele pe care le-a identificat acest studiu?
Companiile apeleaza la proiecte de eficientizare a proceselor de afaceri in doua situatii: atunci cand inregistreaza pierderi ori se confrunta cu descresterea performantelor sau cand promoveaza un management vizionar, menit sa constientizeze si sa identifice din timp dificultatile cu care se va confrunta compania in viitor si se iau masuri preventive. Unul dintre rezultatele preliminare interesante si poate putin ingrijoratoare ale acestui studiu a aparut in urma analizei raspunsurilor primite de la societatile care nu au participat in initiative de tip BPR. Astfel, 60% dintre acestea nu au luat in consideratie aceasta optiune, fapt care denota o cunoastere deficitara a instrumentului de tip BPR. Celelalte societati nu au initiat astfel de proiecte in principal din cauza lipsei resurselor disponibile. Piata romaneasca, asemanator pietelor vestice, este inca prinsa in valul de informatizare a afacerilor cu ajutorul sistemelor integrate de gestiune de tip ERP sau alte produse similare. Acest fapt reiese din analiza rezultatelor preliminare ale studiului nostru: scopul efectiv sau dorit al initiativelor de eficientizare de procese este, in proportie de peste 70%, orientat catre pregatirea pentru implementari de sisteme informatice de gestiune de tip ERP, CRM, SCM s.a.m.d.
Concret, cum ajuta initiativele de tip BPR la solutionarea problemelor actuale ale companiilor?
Un alt aspect interesant al acestui studiu este faptul ca putem face o analiza separata a societatilor care au inregistrat succese semnificative in initiativele de BPR. De exemplu, cei mai importanti inhibitori ai proiectelor de BPR sunt sistemele IT existente in organizatii, structura organizatorica si sistemul de management. Un fapt interesant este ca aceiasi inhibitori au fost evidentiati si intr-un studiu similar efectuat in anul 1995, in Marea Britanie. Acest rezultat imi reconfirma ideea conform careia situatia companiilor romanesti in ceea ce priveste aplicarea instrumentelor de BPR este similara companiilor vestice care activau cu 10-15 ani in urma.
Ca urmare a informatiilor rezultate in urma acestui studiu, precum si a feedback-ului primit de la clientii nostri, putem spune ca avantajul principal al proiectelor de BPR este ca structureaza foarte bine activitatea unei companii. Dupa o crestere rapida intr-un mediu antreprenorial, foarte multi manageri resimt necesitatea de a stabiliza si a dezvolta o baza mai solida pentru cresterea viitoare a companiei pe care o gestioneaza.
Care sunt avantajele pe care le aduce o metoda de tip BPR intr-o companie?
Initiativele de BPR nu numai ca permit reducerea costurilor, cresterea eficientei si a valorii adaugate livrate clientului, dar reprezinta si precursorul logic pentru implementarea multor altor instrumente si solutii actuale pentru managementul unei companii moderne. Conform analizei evolutiei in segmentul managementului proceselor de afaceri, in ultimii doi ani se observa o maturizare pe plan international a acestui segment. Tendintele pietei sunt de a utiliza conceptul si instrumentele folosite in managementul proceselor impreuna cu conceptul de Business Intelligence (BI) si cel de Service Oriented Architecture (SOA) pentru a furniza managementului un cadru fiabil si eficient pentru dezvoltarea afacerilor. Chiar daca aceste concepte moderne de management sunt departe de a fi pe larg implementate in Vest, managerii companiilor romanesti trebuie sa le cunoasca si, urmand acelasi principiu castigator – atitudinea proactiva – sa se pregateasca activ pentru a reduce din handicapul pe care il au comparativ cu concurenta din afara tarii.