Solutia iesirii din criza: instruirea
Din cauza crizei, doi din trei angajati cu studii superioare sunt afectati de masurile luate de firmele in care lucreaza, arata studiul "Employer of Choice 2009", realizat de Catalyst Solutions in colaborare cu Daedalus Millward Brown, pe un esantion de 1.158 de angajati cu studii superioare si cu varsta de pana in 45 de ani.
Eliminarea bonusurilor, procesele de restructurare si chiar scaderea salariilor sunt fenomene intalnite frecvent in ultima perioada in organizatiile din Romania. In mod indirect, angajatii sunt afectati si de reducerea bugetelor de dezvoltare din organizatiile in care lucreaza.
Marius Ghenea, Presedintele FIT Distribution, crede ca intr-o asemenea perioada, in mod normal, toti angajatii ar trebui sa fie afectati de criza, indiferent de nivelul de studii. Si asta pentru ca majoritatea, daca nu toate companiile, prezinta in aceasta perioada rezultate net inferioare celor de anul trecut. Prin urmare, daca toate aceste companii sunt afectate, si angajatii lor ar trebui sa fie afectati, direct sau indirect. Acest efect nu se cuantifica doar in posibile reduceri de salarii, ci si in amanarea unor cresteri salariale pentru unii angajati care poate ar fi fost indreptatiti sa le obtina acum, daca situatia economica nu ar fi atat de rigida.
Farmexim cauta solutii interne de combatere a efectelor pe care le are recesiunea asupra organizatiei. Conducerea companiei nu a optat pentru restructurari sau diminuari de salarii, insa are in vedere eficientizarea interna, prin reorganizarea proceselor si alocarea optima a costurilor. "Ca in orice structura organizationala, exista plecari si la noi, insa ele sunt naturale. Angajatii sunt una dintre cele mai importante resurse, astfel incat am ales ca masurile adoptate in aceasta perioada de criza sa nu fie resimtite de angajati", spune Ovidiu Buluc, Directorul General al Farmexim.
Si alte companii, precum Generali Asigurari sfideaza criza. Organizatia isi sustine angajatii mentinand in 2009 aceleasi beneficii ca in anul precedent: prima de vacanta, al 13-lea salariu, asigurarile pentru angajati, bonurile valorice sau tichetele-cadou. Pe de alta parte, "nu s-au facut restructurari de personal si nici nu s-a modificat negativ nivelul salariilor", sustine Lidia Marin, Sef Serviciu Resurse Umane, Generali Asigurari. Comparativ cu alte companii de acelasi calibru, Generali asigurari are un numar redus de personal, astfel incat nu a fost nevoita sa recurga la restructurari sau modificari salariale.
Asadar, exista si angajati care nu resimt din plin criza, insa majoritatea, reiese din studiu, este ingrijorata pentru viitorul profesional. Astfel, trei din patru angajati cu studii superioare se asteapta la actiuni de reducere a costurilor care sa-i afecteze fie direct, fie indirect. In incercarea de reducere a costurilor, managerii de top se asteapta mai degraba la procese de restructurare, in timp ce angajatii fara functii manageriale cred ca, pe langa restructurare, se vor elimina bonusurile si vor scadea salariile. Aproape jumatate dintre angajatii cu studii superioare sunt afectati de reducerile bugetelor de dezvoltare a companiilor. Peste 30% dintre acestia spun ca la ei in organizatie au fost eliminate bonusurile, iar un procent asemanator a asistat la procese de restructurare. Aproape unul din cinci angajati cu studii superioare a asistat la reduceri de salarii in compania in care lucreaza, iar unul din zece spune ca organizatia a optat pentru program de lucru redus sau somaj tehnic.
Studiul mai arata ca angajatii din firmele mici au fost mai putin expusi la masuri de reducere a costurilor in comparatie cu angajatii din firmele medii sau mari (52,5% fata de 70% cat este media). Acest lucru se explica tocmai pentru ca firmele mici nu au o structura de costuri foarte complexa. Angajatii din firmele cu peste 250 de angajati (36%) sunt semnificativ mai expusi proceselor de restructurare. In companiile din Bucuresti exista cel mai mare procent de angajati expusi la reducerile de bugete de dezvoltare (55% fata de 46,4% cat este media).
VIITOR INCERT
Din studiu reiese ca procentul angajatilor cu studii superioare care cred ca in cadrul organizatiei vor avea loc actiuni de reducere a costurilor cu personalul este semnificativ mai mare decat cel al angajatilor afectati deja de astfel de actiuni. Astfel, peste 39% cred ca vor avea loc restructurari, 38,3% se gandesc ca vor fi eliminate bonusurile si aproape 26% cred ca le vor fi scazute salariile. Ingrijorarea dominanta in firmele mici este legata de scaderea salariilor, in timp ce ingrijorarea cea mai mare a celor care lucreaza in firme mari este legata de restructurarea de personal.
De asemenea, managementul de top vede mai degraba reducerea costurilor prin restructurari, in timp ce angajatii fara functii de conducere se asteapta la reduceri ale salariilor si la eliminari ale bonusurilor.
TRAININGURI
Formarea profesionala ar trebui sa fie o preocupare majora a companiilor, indiferent ca este criza sau nu. Mergand pe acest principiu, o companie, subliniaza Marius Ghenea, trebuie sa se gandeasca, intr-o perioada de criza, la rezultatele pe termen scurt. "Intr-o perioada de criza, degeaba se investeste in formare profesionala daca aceste costuri, impreuna cu cele de dizlocare a angajatilor din activitatea curenta si cu alte costuri si investitii, vor dezechilibra balanta companiei pana in punctul in care intra, eventual, in insolventa".
Mai exact, companiile trebuie sa analizeze cu atentie prioritatile in aceasta perioada. "Este mai bine sa treci prin criza cu o companie care supravietuieste, chiar daca are niste angajati mai putin instruiti, decat sa incetezi activitatea, cu angajati extrem de bine pregatiti, care oricum isi pierd jobul", mai completeaza presedintele FIT Distribution.
Ovidiu Buluc, Directorul General al Farmexim, considera ca in criza nici o companie nu ar trebui sa renunte la formarea profesionala, ci ar trebui sa gaseasca resurse pentru pregatirea si dezvoltarea angajatilor.
"Una dintre greselile majore ale multor companii din Romania", spune Lidia Marin, Sef Serviciu Resurse Umane, Generali Asigurari, este aceea ca, "din necesitatea de a diminua costurile, au taiat drastic din programele de pregatire a angajatilor, desi rolul acestora este tocmai acela de a genera plus valoare pentru companie, pe termen mediu si lung". Mai exact, compania vede aceste programe de pregatire profesionala ca pe o investitie si nu ca pe o cheltuiala.
Asadar, majoritatea angajatilor beneficiaza de training. Formarea profesionala capata, in conditii de recesiune, noi valente, arata studiul "Employer of Choice 2009". Principalele forme de dezvoltare a competentelor profesionale sunt: urmarea unui masterat de specialitate, obtinerea de certificari in domeniu sau realizarea unui doctorat. O parte din ce in ce mai mare dintre angajatii cu studii superioare se gandesc sa faca un MBA.
TRAININGUL IN RECESIUNE
In ceea ce priveste intentia de dezvoltare profesionala, in urmatorii trei ani constatam un apetit puternic pentru instruire sub o forma sau alta. Acest lucru este specific perioadelor de recesiune, in care in mod traditional serviciile de educatie cunosc o crestere semnificativa. Este oarecum normal, daca ne gandim ca orice recesiune genereaza o lupta mai acerba pentru locurile de munca si, in consecinta, competitivitatea pe aceasta piata devine mult mai importanta decat in perioadele de crestere economica.
Principalele forme prin care angajatii incearca sa-si dezvolte competentele in urmatorii trei ani sunt: urmarea unui masterat de specialitate (34%), obtinerea de certificari in domeniu (28,6%), realizarea unui doctorat (13,4%) sau a unui MBA (8%). Primele doua forme de formare profesionala sunt solicitate cu prioritate de angajatii din categoria entry level (52,5% pentru masterat, respectiv 37,9% pentru certificari), in timp ce MBA-ul este o modalitate de formare urmarita in special de directorii de departamente (22%).
FORMAREA PROFESIONALA IN 2008
Doar 5% dintre persoanele angajate cu studii superioare nu au participat la nici un fel de program de instruire pe parcursul anului 2008. Pe de alta parte, aproape 50% au participat la traininguri interne si doar 30% au participat la programe de instruire externa.
Raportul arata ca numarul de zile de instruire primite de angajati este relativ redus. Pentru 46,6% dintre cei care au beneficiat de traininguri interne, respectiv pentru 40,4% dintre cei care au beneficiat de traininguri externe, numarul total de zile de training primite anul trecut a fost intre una si trei zile. Pe de alta parte, 19,7% dintre persoanele care au participat la programe de instruire interna si 27% dintre cei care au participat la programe externe au beneficiat de peste zece zile de instruire cumulate pe anul 2008.
Peste 40% dintre angajatii cu studii superioare au participat la cursuri de specialitate. Aceasta forma de instruire are o pondere marita in randul persoanelor angajate pe pozitii de entry level (49,5%) si o pondere semnificativ mai mica in randul persoanelor din middle management (32,7%).