Split TVA: Măsurile pe care companiile trebuie să le ia urgent pentru a fi pregătite
Plata defalcată a TVA devine operaţională în România, în mod opţional de la 1 octombrie şi obligatoriu de la 1 ianuarie 2018.
În aceste condiţii, prioritare pentru companii vor fi din acest moment adaptarea sistemelor IT și rezolvarea dificultăților de flux de numerar determinate de noul mecanism pentru TVA.
În plus, companiile ar trebui să se pregătească, în măsura în care acest lucru este posibil, și pentru posibile blocaje la nivelul Trezoreriei și al ANAF, potrivit specialiştilor PwC.
CITEŞTE ŞI: Split TVA se aplică de la 1 ianuarie 2018, a decis Guvernul
Una dintre marile probleme ale implementării ale acestei măsuri este timpul foarte scurt în care firmele sunt nevoie să se adapteze.
Potrivit unui studiu efectuat de PwC, la solicitarea Comisiei Europene, mediul de afaceri ar avea nevoie între 2 şi 4 ani pentru o tranziţie optimă, care să nu cauzeze dificultăţi, spune Daniel Anghel, liderul echipei PwC pentru Impozite şi Taxe Indirecte, PwC Europa Centrală şi de Est.
Numai că trecerea la plata defalcată, una dintre cele mai mari schimbări din ultimii ani în ce privește TVA, presupune că sectorul privat trebuie să se pregătească în ultimele trei luni ale anului, interval în care implementarea este opțională, pentru a face ajustările necesare.
Posibile dificultăți pentru companii la implementarea plății defalcate a TVA:
- actualizarea sistemelor ERP si modificarea procedurilor interne de lucru
- costuri de personal
- monitorizarea plăților şi transferurilor
- evidențierea separată a tranzacțiilor in conturi dedicate de TVA si verificarea acestora de către autorități
- costuri cu prefinanțarea TVA
“Impactul negativ ar putea fi atenuat semnificativ printr-o funcționare eficientă a ANAF și a Trezoreriei, astfel încât companiile să aibă acces la banii din contul de TVA rapid și cu formalități minime. Mediul privat este sceptic în această privință, întrucât situația infrastructurii IT a Fiscului, învechită și suprasolicitată, este de notorietate, iar implementarea plății defalcate a TVA ar putea fi unul dintre cele mai complexe proiecte din ultima perioadă”, a declarat Daniel Anghel, lider CEE Taxe și Impozite Indirecte PwC.
Trezoreria va administra speciale deschise automat pentru fiecare plătitor de TVA, în timp ce ANAF va fi responsabilă de aprobarea solicitărilor de transfer de bani din contul de TVA către un alt cont al titularului. Transferul ar trebui aprobat într-un termen de cel mult 3 zile lucrătoare.
„În aceeaşi măsură, companiile vor trebui să identifice modalităţi de finanţare temporară pentru a putea prefinanţa sumele datorate drept TVA, însă este de văzut în ce măsură sistemul bancar va avea apetit pentru astfel de produse de prefinanţare, având în vedere neclarităţile privind modul de recuperare a sumelor din contul de TVA”, a precizat Diana Coroabă, Partener, Servicii Financiare, PwC România.
Nici nivelul sancțiunilor contravenționale pentru cei care greșesc nu este de neglijat, întrucât, de exemplu, pentru sumele virate de către cei care pică sub incidența legii într-un alt cont decât cel de TVA amenzile pot ajunge chiar și la 50% din sumele respective.
"Or, o asemenea sancțiune nu doar că ar putea genera probleme semnificative unei companii, dar ar trebui cel puțin diminuată de către instanțele de judecată, pentru a fi proporțională. Și, desigur, rămâne de văzut cum anume autoritățile vor reuși să aplice acest mecanism în ansamblul său și să respecte termenele obligatorii pe care legea pe prevede în sarcina lor, a căror încălcare ar putea de asemenea conduce la creșterea numărului de litigii și, nu în ultimul rând, la solicitarea de dobânzi de către contribuabili pentru asemenea întârzieri”, a declarat Dan Dascălu, avocat partener D&B David și Baias, societatea de avocatură afiliată a PwC în România.
Şi Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR), formată din reprezentanți ai mai multor asociaţii ai investitorilor din ţara noastră, a tras câteva semnale de alarmă, pe această temă.
Potrivit specialiştilor CDR, măsura "va genera dificultăți de cash-flow majore pentru contribuabilii onești și blocaje operaționale semnificative pentru toate părțile implicate — trezorerie, instituții de credit și ANAF — și a solicitat consultarea prealabilă a Comisiei Europene și efectuarea unui studiu de impact profund cu privire la costurile și beneficiile aferente tuturor părților implicate".
CDR susține lupta împotriva evaziunii fiscale, dar "în măsură proporțională și fără a genera povară administrativă suplimentară".
ANTREPRENORII ROMÂNI NU SUNT DE ACORD CU APLICAREA SPLIT TVA
Aproape 98% dintre antreprenorii din România nu susţin introducerea plăţii defalcate a TVA, deoarece măsura va avea efecte negative asupra afacerii lor, potrivit unui sondaj recent realizat de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).
Printre cele mai importante dificultăți sau efecte negative considerate de respondenți că vor fi generate de plata defalcată a TVA, au fost menționate:
– creșterea birocrației (97,5%): dublarea numărului de plăți, măsuri suplimentare de verificare și de management pentru TVA (obligația contribuabililor de a determina/verifica contul de TVA, obligația de a vira direct la bugetul de stat suma reprezentând TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii/prestatorii care nu le-au comunicat un cont de TVA și de a notifica acest fapt furnizorilor/prestatorilor),
– afectarea cash flow-ul și blocarea banilor, deoarece pentru procedurile ANAF nu sunt prevăzute sancțiuni – 89,90%,
– costuri bancare suplimentare cu noul cont, comisioane bancare suplimentare – 86,20%,
– costuri suplimentare pentru contribuabili generate de modificarea sistemelor informatice contabile – 85,50%,
– efort semnificativ de implementare tehnică, având în vedere termenul foarte scurt de aplicare – 81,00%,
– neclarificarea tuturor aspectelor procedurale (exp. pentru factoring, rețineri de garanții de bună-execuție, sume achitate pe baza facturilor de decontare, în numele și contul altei persoane impozabile, compensări, etc.) – 78,1%.
De asemenea, la întrebarea “Ce efecte pozitive asupra activității dvs. considerați că vor fi generate de plata defalcată a TVA?”, 98,5% dintre respondenți au considerat că nu există niciun efect pozitiv.
CÂND DEVINE O FIRMĂ PLĂTITOARE DE TVA
O firmă devine plătitoare de TVA după ce depăşeşte plafonul de 220.000 de lei pentru cifra de afaceri anuală, potrivit art. 310 din Codul Fiscal, care prevede următoarele:
1) Persoana impozabilă stabilită în România conform art. 266 alin. (2) lit. a), a cărei cifră de afaceri anuală, declarată sau realizată, este inferioară plafonului de 65.000 euro, al cărui echivalent în lei se stabileşte la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României la data aderării şi se rotunjeşte la următoarea mie, respectiv 220.000 lei, poate aplica scutirea de taxă, denumită în continuare regim special de scutire, pentru operaţiunile prevăzute la art. 268 alin. (1), cu excepţia livrărilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b).
În lege se mai arată că o societate nou-înfiinţată poate beneficia de aplicarea regimului special de scutire, dacă la momentul începerii activităţii economice declară o cifră de afaceri anuală estimată, sub plafonul de scutire şi nu optează pentru aplicarea regimului normal de taxare.
Odată depăşit plafonul de 220.000 de lei, societatea trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA, în termen de 10 zile de la data atingerii ori depăşirii plafonului. Data atingerii sau depăşirii plafonului se consideră a fi prima zi a lunii calendaristice următoare celei în care plafonul a fost atins ori depăşit.
Înregistrarea se face prin depunerea declaraţiei 010 la ANAF.
Dosarul de înregistrare mai trebuie să conţină şi: documentele de identitate ale administratorilor şi asociaţilor, copie după certificatul de înregistrare la ONRC, declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte dacă societatea desfăşoară sau nu activităţi economice la sediul social, la sediile secundare sau în afară acestora iar dacă documentele sunt depuse prin împuternicit, o împuternicire şi o copie după buletinul împuternicitului.
Formularul 088 a fost retras de către ANAF începând cu 1 februarie.2017.
Nedepunerea în termen a formularului 010 se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru societăţile din categoria contribuabililor mijlocii şi mari şi cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte firme şi persoanele fizice.