Viziune şi charismă
Pentru cititorul-avocat de meserie, un astfel de preambul e cel puţin neobişnuit: să decizi soarta subiectului fără a avea şi subiectul de faţă e un „faux-pas”. Nu deconspir motivele autorului pentru această decizie: povestea – aşa cum veţi afla din carte – are şi cap şi coadă iar discursul lui Bezos către studenţii de la Universitatea Princeton, discurs ce cuprinde şi citatul de mai sus, e uşor de găsit pe youtube.
Autorul îmbină cu o măiestrie uluitoare detalii despre fenomenul Amazon şi omul din spatele acestuia, despre conceptul de business (ideal) şi conducătorul aflat la cârma imperiului (material). Astfel că până la final, după ce asculţi cele 300 de mărturii care acoperă mai toate unghiurile posibile, şi cântăreşti cuvintele lui Bezos de la Princenton, decizi că o mărturie în plus, un interviu cu însuşi fondatorul Amazon, n-ar fi decât redundantă: n-ar putea spune ce nu au spus deja cei din jurul său.
Dincolo de realităţile deja istorice ale Amazon (cele publice, măcar), construcţia personajului e ingredientul de bază care va decide dacă îţi place sau nu cartea. Modul în care Bezos şi-a clădit şi impus viziunea, stilul de leadership şi aura de mister pe care o cultivă inclusiv cu cei mai apropiaţi colaboratori ni-l prezintă pe Bezos ca pe un personaj polarizat: un capitalist înrăit, fără prea mare consideraţie faţă de oameni, cu o tenacitate ieşită din comun dar prea puţină empatie. În ciuda manierei abrazive în care funcţionează Bezos, viziunea şi tenacitatea sa au făcut din Amazon cel mai de succes site de comerţ electronic din toate timpurile, prin vânzări de aproape 100 de miliarde de dolari.
Iar competiţia n-a fost deloc uşoară dacă ne gândim la era „.com”-urilor ,care a născut multe platforme de vânzare online în anii ‚90, platforme ce au dispărut la fel de repede cum au apăruseră.
Dincolo de părerile stârnite de apariţia cărţii, dintre care multe contrazic portretul creat de autor, un lucru este cert: Bezos este un vizionar. Această viziune, asupra erei internetului şi evoluţiei acestuia, l-a făcut să fie printre primii investitori în Google, la iniţiativa lui Ram Shiram, unul dintre directorii Amazon de la acea vreme. Astăzi se estimează că averea separată, provenind numai din această investiţie valorează peste un miliard de dolari.
Tot viziunea sa a născut compania AWS (Amazon Web Services), unul dintre cei mai apreciaţi furnizori de infrastructură tehnologică de vârf la ora actuală. Printre clienţii AWS se numără NASA şi CIA.
De asemenea, Kindle, cel mai mai bine vândut cititor de cărţi în format electronic (cu peste 2,7 milioane de titluri disponibile) devenit în ultimul timp un competitor serios pentru tableta Ipad, s-a născut tot ca urmare a viziunii lui Jeff Bezos (inspirat de modelul Ipod de la Apple pentru muzică).
Excentric, obsedat de ideea colonizării spaţiului ca şi alţi miliardari (Branson, Musk), a creat o nouă companie, Blue Origin, al cărei scop declarat este de a reduce costurile şi a creşte siguranţa zborului în spaţiu.
Aş putea să continui cu proiectele de succes care se leagă într-un fel sau altul de Amazon sau de fondatorul acestuia, dar simt nevoia să revin la carte şi să citesc printre rânduri: să văd în obsesia lui Bezos pentru calitatea produsului o orientare înspre satisfacţia clienţilor; în regula „prezentărilor narative” de 6 pagini, pe care a impus-o în şedinţe în detrimentul prezentărilor powerpoint, o atenţie mai mare asupra fondului decât a formei. Iar în duritatea şi lipsa lui de eleganță: ”Dacă mai aud odată ideea asta, va trebui să mă sinucid” sau ”Eşti leneş sau doar incompetent?”, spre exemplu,‒ o intoleranţă la jumătăţile de măsură şi la orice altceva aflat sub nivelul de excelenţă.
În 15 ani de practică, am avut şansa să lucrez cu lideri care, cu o mână de oameni sau cu 200 (numărul contează prea puţin) mutau munţii. Alteori am putut doar să observ, fidel principiului de a nu da sfaturi decât atunci când mi se cer, cum lideri rodaţi într-un context capitulează într-altul: atunci când schimbă mediul, echipa, compania sau ţara. Nu e uşor să fii ca Bezos, să jonglezi cu tot ce încape între vânzările de cărţi şi zborurile în spaţiu, să vezi în perspectivă şi să delegi suficient cât să nu-ţi ocupi timpul cu lucruri de care pot să se ocupe alţii.
Să fii vizionar într-o companie mare, e muncă de Sisif! Pentru că pendulezi constant între confortul procedurii şi inovaţie, între birocraţia care îţi asigură stabilitate şi factorul unicat, fără de care, în 10 ani dispari de pe piaţă. Fără acest drive extrem de puternic o companie rămâne doar statistică.
Radu Nemeş, Manging Partner ONV LAW
Radu Nemeş este avocat din 1998, membru al Baroului Bucureşti. Este partenerul coordonator al ONV LAW. Se implică activ în proiectele de achiziţii publice, PPP şi concesiuni ale societăţii şi în proiecte de investiţii străine. Are o experienţă vastă în negocieri şi tranzacţii complexe în arii precum dreptul imobiliar şi comunicaţiile. Este specializat în achiziţii publice. Coordonează activitatea operaţională curentă şi urmăreşte respectarea standardelor ONV LAW. Este membru al American Bar Association (ABA) şi membru al comisiei de Management al ABA.