Industria feroviară: Cum stă România la capitolul liniilor ferate de mare viteză
Conform datelor Eurostat, rețeaua feroviară de mare viteză din Uniunea Europeană a atins 8.556 km în 2023. Aceasta reprezintă o creștere de 47,2% față de 2013, când rețeaua măsura 5.812 km. Spania conduce cu 3.190 km de linii de mare viteză, urmată de Franța cu 2.700 km.
Situația actuală a României
În contrast, România nu dispune de linii feroviare de mare viteză. Rețeaua actuală permite viteze maxime de 160 km/h pe anumite tronsoane. Starea infrastructurii limitează performanțele circulației trenurilor.
„Transportul feroviar public din România constituie, prin natura sa, un sector strategic de interes naţional, reprezintă un serviciu public esenţial pentru societate, contribuie la libera circulaţie, la rezolvarea unor interese majore ale economiei, la deplasarea persoanelor, mărfurilor şi a altor bunuri, în interiorul ţării şi în trafic internaţional, cu un grad înalt de siguranţă, în condiţii ecologice, eficiente şi îndeplineşte sarcini specifice pentru nevoile de apărare a ţării”, conform unui studiu efectuat de Consiliul Feroviar din România.
CITEȘTE ȘI: Richard Branson – Angajati, clienti, actionari. Cine trebuie sa fie pe primul loc? – Revista Cariere
Industria feroviară – strategii naționale
Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, împreună cu Compania Națională de căi ferate, a realizat o strategie de dezvoltare a infrastructurii feroviare care vizează anii 2021-2025. „Infrastructura reprezintă cea mai importantă resursă logistică a transportului feroviar, iar dezvoltarea infrastructurii trebuie privită din perspectiva necesităţii dezvoltării transportului feroviar. Ca urmare, elaborarea acestei strategii se bazează pe o analiză atentă atât a situaţiei existente cât şi a evoluţiilor din ultima perioadă care permit înţelegerea situaţiei actuale”, se arată în documentul oficial.
Provocări și perspective
Refuzul ideii unor căi ferate de mare viteză în România poate fi comparat cu opoziția față de construcția de autostrăzi. Această atitudine poate limita dezvoltarea infrastructurii și a economiei.
În timp ce Uniunea Europeană își extinde rețeaua de linii feroviare de mare viteză, România rămâne în urmă. Investițiile în astfel de infrastructuri ar putea aduce beneficii economice și sociale semnificative.
Foto: ID 20864668 © Dmitry Mizintsev | Dreamstime.com