Revoluția roboților. Cum îi reziști?
În urmă cu zeci de ani nu ne imaginam că vom lucra alături de roboți care „gândesc”, însă nu mai e mult până se va întâmpla asta. „Pe lângă roboții care efectuează lucrări manuale, ca aspiratul sufrageriei sau asamblarea pieselor la o mașină, dezvoltarea inteligenței artificiale îi va face pe roboți să îndeplinească sarcini analitice considerate până acum ca necesitând judecată umană”, spune psihoterapeutul Nadia Gorduza.
Faptul că mașinăriile vor prelua controlul pe toate palierele din piața muncii vine la pachet cu efecte pozitive și negative.
Pe de-o parte, robotica va duce la o și mai mare scădere a costurilor și la eficientizarea proceselor de lucru. Oamenii vor scăpa de sarcinile plictisitoare și repetitive și se vor concentra pe latura lor creativă, pe gândire critică sau inteligență emoțională. Pe de alta, va crește tot mai mult inegalitatea socială, iar angajații care vor avea „colegi” în majoritate roboți se vor lovi la job de noi probleme.
Riscurile pentru angajații care vor avea în majoritate colegi roboți
Nadia atrage atenția că cei mai afectați de această transformare inevitabilă sunt lucrătorii din clasa mijlocie. „Fără o pregătire adecvată, potențialul unei depresii emoționale la scară mare este ridicat. A lucra cu un robot cere dez- voltarea unor abilități specifice, tehnice, viteză de reacție sporită și non-implicare emoțională.”
Foarte probabil, roboții superinteligenți ai viitorului nu vor afișa emoții umane, precum iubirea sau ura. Vor fi doar niște colegi neutri, fără empatie sau compa- siune, astfel încât pe viitor vor dispă- rea legăturile de atașament la locul de muncă. Mara Rădulescu, psihoterapeut integrativ în supervizare, explică ce înseamnă asta pentru angajații umani: „Comparația om-robot poate să scoată în evidență toate neajunsurile umane atunci când vine vorba despre realizarea unui proiect completx. Din această cauză, angajații vor resimți puternic sentimentul de neapartenență sau vor avea o stimă de sine tot mai scăzută.”
Pe deasupra, lipsa legăturilor emoționale dintre colegi și a comunicării de orice fel reprezintă factori decisivi în dezvoltarea comportamentelor antisociale, mai spune psihologul. „Fără ele, ne asemănăm mai mult cu roboții”, punctează ea.
Ce calități trebuie să dezvolte oamenii ca să se „înțeleagă” cu roboții
Pentru a supraviețui schimbării, oamenii vor trebui să se adapteze din mers la o dinamică mai accelerată. Pe plan profesional, e evident că, datorită inteligenței artificiale și a mașinilor, va crește cererea comapaniilor pentru angajații cu înaltă calificare pe zona tehnică, matematică sau IT. Prin urmare, specializarea în aceste domenii poate fi biletul de rămânere în piața muncii de peste 20-30 de ani.
Ca să lucreze eficient alături de roboți și să rămână utili, angajații umani vor trebui să dezvolte anumite abilități specifice. „Flexibilitatea, gândirea strategică și multitasking-ul sunt cele mai importante. Cu toții vom deveni mai agili și vom fi puși în situația să învățăm mereu, să avem cât mai multe talente de oferit. Accentul se va îndrepta mai degrabă asu- pra modului în care se pot găsi soluții la probleme, pentru că de restul se va ocupa software-ul”, susține Nadia Gorduza.
Pe de altă parte, lucrul într-un mediu monoton, cot la cot cu mașinăriile deștepte, poate minimaliza partea creativă a omului, arată Mara Rădulescu.
„Munca repetitivă înseamnă limitarea universului propriu în care omul își desfășoară activitățile, atât mentale cât și emoționale. Pentru a lucra eficient într- un astfel de mediu, cred că angajatul ar trebui să își manifeste creativitatea și latura emoțională inclusiv în afara orelor de lucru. Așa poate păstra un echilibru intern”, adaugă psihoterapeutul.
Performanțele profesionale, singurele care vor mai conta Pe lângă faptul că vor scădea semnificativ sau chiar vor dispărea (în cazul oameni- lor care vor avea exclusiv colegi roboți) relațiile emoționale – de prietenie, invidie, compasiune etc., există și părți bune. Spre exemplu, în viitoarea piață a muncii, singurul factor care va conta în evaluarea unui angajat va fi performanța profesională. „Cu siguranță, în era roboților vom fi mai puțin judecați prin prisma vieții private”, este convinsă Nadia Gorduza. De asemenea, un alt lucru cu plus este că nu vor mai exista interacțiuni neplăcute sau greoaie între angajați.
„Interacțiunile negative, precum semnalarea unor nereguli petrecute sau sancționarea nerespectării unei conduite, se vor rezuma doar la transmiterea informației brute. Astfel, nu se vor mai crea discuții aprinse, nu vor mai apărea conflicte, iar asta se datorează lipsei de emoții ale roboților”, subliniază Mara Rădulescu.
De altfel, psihoterapeutul spune că pentru oamenii cu probleme de autoritate va fi o schimbare în bine să primească comenzi de la un robot, în locul șefului de departament, cum era obișnuit. „Nu ar mai exista nicio legătură de atașament între ei, așa că acestor oameni le-ar fi mult mai ușor să se conformeze. Pe de altă parte, pentru cei care văd în șeful lor un adevărat lider, un om în care au încredere și de la care au ce învăța, această schimbare va reprezenta o dezamăgire”, explică psihologul.
Ce să facă angajatorii ca să le ușureze viața angajaților umani
Pentru ca toată această revoluție inevitabilă din piața muncii să nu vină brusc, ca un tăvălug peste angajați, companiile trebuie să intervină și să-i pregătească pe aceștia. În primul rând, e nevoie de cursuri speci- fice industriei, precum și cursuri futuriste care să îmbunătățească performanțele angajaților ce urmează să concureze curând cu roboții. „Dacă se dă un impuls mai mare introducerii roboților în sistem și se acordă prea puțină atenție viitoarelor cerințe de calificare a resurselor umane, ar putea crește masiv șomajul. Iar asta în- seamnă multe consecințe negative pentru societate”, spune Nadia Gorduza.
Ea insistă că angajatorii trebuie să înțeleagă că oamenii sunt cele mai prețioase com- ponente ale schimbării, indiferent de nivelul de dezvoltare. Mai cu seamă în era actuală, cea a exploziei informaționale. Mara Rădulescu spune că firmele trebu- ie le ofere oamenilor activități extra-job, pentru ca aceștia să fie cât mai puțin afectați de mediul de lucru, mai ales în momentul în care roboții vor deveni ma- joritari în cadrul organizației. „Propun, de exemplu, team-buildinguri în natură, cursuri de yoga, dezvoltare personală și alte activități care să crească nivelul de conștientizare personală a fiecărui angajat. E nevoie de pauze care să faciliteze crearea legăturilor substanțiale. Acestea modelează caracterul și personalitatea, cu alte cuvinte ele ne fac umani.”
Cum te pregătești pentru ziua în care vei fi înconjurat de roboți la job
Una peste alta, ce poți face tu pentru tine, astfel încât să nu te afecteze puternic schimbarea care se apropie cu pași rapizi, mai ales în condițiile în care școala nu te pregătește pentru asta? „Trebuie să ne pregătim mental pentru asta și să înțelegem că oamenii au ceea ce roboții nu vor avea niciodată: liberă voință, intuiție și creativitate. Așa că trebuie să ne gândim la contextul mediului nostru și la căile de îmbunătățire a acestuia”, spune Nadia Gorduza.
„Pregătirea trebuie să ne-o putem noi face singuri”, afirmă și Mara Rădulescu.
„Mă bucură să văd părinți cu copii mici care pornesc împreună pe drumul dez- voltării personale. Nicio vârstă nu e prea înaintată încât să spui că nu mai ai ce învăța de la tine. Așadar, pun cunoașterea de sine pe primul loc, inclusiv în cazul în care urmează să avem colegi de muncă roboți”, încheie psihoterapeutul.
Articol preluat din numărul 242/noiembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.