Ei se simt la birou ca acasa
„Este vital pentru o companie ca a noastra ca spatiul in care ne petrecem timpul la birou sa fie relaxant si inspirational.“ (Alexandru Balasescu)
Intr-o vineri dimineata, am ajuns pe strada Henri Coanda din zona Romana din Bucuresti, in dreptul vilei unde locuieste „familia“ BrandTailors. Apasam interfonul si asteptam. Ni se deschide si pasim in apartament. Oglinda mare de la intrare si „copacul inspiratiei“ au fost primele elemente care ne-au indepartat gandurile de la presiunile unui spatiu de lucru sobru. „Marii angajatori organizeaza spatiul de munca inca in paradigma behaviorista – dezvoltata in anii '60-'70. Cu alte cuvinte, pleaca de la ipoteza ca in conditii identice si perfect impersonale, angajatul se va comporta in mod ideal si se va concentra exclusiv pe sarcina sa de munca. Nimic mai gresit“, semnaleaza antropologul Alexandru Balasescu, specialist in consum si previziuni socio-economice.
Unii oameni intr-adevar performeaza mai bine cand nu exista niciun fel de element care sa ii distraga. Altii insa au nevoie sa se miste sau sa aiba un comportament aparent distrat tocmai pentru a-si stimula potentialul intelectual. Iar fiecare dintre noi avem emotii care ne influenteaza peformantele. In acelasi timp, trebuie sa fim constienti ca a munci opt ore pe zi, de multe ori fara intrerupere, nu este natural pentru capacitatile umane. „Un cadru familiar, personalizat, in fapt reduce stresul si ofera un suport emotional pentru activitatea sustinuta de orice tip, fie ea fizica sau intelectuala“, afirma Alexandru Balasescu, subliniind avantajele unui astfel de concept.
Clientii vin de placere
Vizioneaza aici mai multe fotografii
Uneori se intampla ca echipa sa petreaca la birou pana la 12-14 ore pe zi, asa ca e foarte important ca biroul sa fie literalmente intersanjabil cu oricare dintre casele membrilor. „De cele mai multe ori, organizam workshop-uri si sesiuni de brainstorming in sala de meeting, unde toata lumea se simte confortabil, ideile apar spontan si solutiile par sa fie gasite cu mai mare usurinta.“ Pisica firmei trece prin cadru, insa ni se spune ca ea poarta noroc. Tocmai a „suferit“ o transformare de look. „Dintre toate elementele din birou, cred ca acela care da nastere celor mai multe aprecieri este ideea de a afisa portretele fostilor nostri colegi pe peretele salii de meeting, ca semn de recunoastere a amprentei pe care si-au pus-o asupra dezvoltarii acestei companii si mai ales asupra culturii organizationale.“ Biroul companiei de branding se intinde pe doua etaje (la etajul I sunt birourile echipei de creatie si client service), cu suprafata totala de 270 mp, ceea ce inseamna ca fiecaruia dintre cei 16 membri ai echipei ii revin aproximativ 17 mp.
Daca de data asta am servit ceai cald, ni s-a promis ca data viitoare ne vor servi cu o cafea foarte buna. Ne mai privim o data in oglinda si iesim.
Un pic extravagant!
Langa parcul Herastrau, pe strada Ceasornicului, isi au sediul cateva companii. Ne intereseaza grupul LOWE, un sediu spectaculos de 2 800 mp. „Am urmarit ca printr-un design modern sa obtinem un spatiu de lucru care sa imbie la munca, sa inspire, dar in acelasi timp sa ofere confort si unde fiecare sa se simta acasa“, spune Giana Pantiru, Group HR Director. S-a mizat pe sfaturile si experienta unui arhitect, Stefan Bianco, de la studioul de arhitectura Prographic. El a venit cu un stil indraznet, cu elemente inovatoare in materie de arhitectura si design, care au ajutat la crearea unui sediu cu personalitate. Grupul functioneaza in acest spatiu din aprilie 2008. Au luat aceasta decizie pentru ca au crescut de la una la 5 agentii (n.r. – astazi exista 6 companii in grup: Lowe&Partners, creatie; Initiative si Brand Connection, media; GolinHarris, PR; si HyperActive, digital), s-a marit echipa (grupul numara 160 de angajati) si au castigat clienti noi.
„Ne-am dorit sa fim in aceeasi arie a orasului cu acestia, iar un atu in alegerea sediului a fost si parcarea subterana generoasa si pentru echipa, si pentru oaspetii nostri.“ Fiecare din cele 6 agentii din grup are spatiul personalizat, de la tapet pana la mocheta si mobilier. Cafeteria si terasa de la parterul cladirii (foto stanga) sunt locul in care se intalnesc cu totii la masa de pranz, dar si la petreceri sau vizionari de film. Tot aici au amenajat un colt cu console Wii Nintendo si Playstation 3, darts. Pentru colegii care iubesc sportul exista o sala de gym si o flota „importanta“ de biciclete. (Da, au si vestiar si dusuri). Un alt loc de relaxare este terasa de pe acoperisul cladirii, care va fi amenajata in curand, si care ofera o panorama spre parcul Herastrau.
„Cand clientii au vazut rezultatul, au fost incantati sa vada ca banii s-au reinvestit in confortul oamenilor care lucreaza pentru ei.“ Giana Pantiru, Group HR Director LOWE
Suport pentru interactivitate
Pe langa clinica si banca de celule stem, sediul Regina Maria de pe B-dul Ion Ionescu de la Brad adaposteste si partea administrativa. Wargha Enayti, directorul general si fondatorul retelei private de sanatate Regina Maria, a luat decizia de le a reuni sub acelasi acoperis pentru o mai buna coordonare. „Este o zona foarte buna a Bucurestiului, ne-a dat posibilitatea sa ne extindem si sa avem un confort care in alte zone ar fi fost mai greu de atins. Este aerisita, si cu siguranta mai putin poluata decat in centru“, afirma Fady Chreih, director executiv. S-au mutat aici la inceputul anului 2008, cand echipa a inceput sa devina tot mai numeroasa, iar vechiul sediu din strada Clucerului a devenit neincapator. Amenajarea intregii cladiri a fost realizata cu ajutorul arhitectului Vlad Moise.
Primul cuvant care defineste acest sediu este „deschis“. Incepand cu usile de sticla, spatiile mari si birourile care comunica intre ele, sediul a fost proiectat pentru munca in echipa, dar si umplut de caldura de fiecare dintre angajati. Cum programul fiecarui departament este diferit, exista atat persoane care petrec un mic procent din timpul lor in birou, cat si persoane care au un program full-time, doar in acest sediu. „Pentru echipa noastra, sediul este un suport pentru interactivitate.“ Cladirea in total are aproximativ 2 000 de metri patrati, dintre care 600 mp sunt dedicati personalului administrativ aflat in aceasta locatie (aproximativ 60 de persoane).
„Majoritatea partenerilor care ne viziteaza pentru prima data spun ca sediul le inspira caldura, confort, transparenta, inovatie, cu o tenta de nonconformism.“
Fady Chreih, director executiv Regina Maria
„Daca un angajat poate afirma ca munca sa ii aduce placere, acesta este un plus de status si satisfactie care poate duce la o ameliorare a aportului de munca si o reducere semnificativa a stresului. Iar mediul in care lucram poate fi evident generator de placere, sau dimpotriva, de disatisfactie. Personalizarea nu doar a spatiului, dar si a timpului de lucru, poate fi extraordinar de benefica, atat la nivel individual, cat si la nivel de economie a orasului. Tehnologia permite astazi lucrul de acasa, asa numitul tele-commuting. Acesta poate conveni celor care au nevoie de un mediu cald si familiar, in acelasi timp reducand consumul de energie necesar deplasarii la birou (mai putina poluare, mai putin trafic etc.). Municipalitatea din Bruxelles, de pilda, gandeste in acest moment un pachet de beneficii pentru angajatorii care introduc tele-commuting-ul.“ Alexandru Balasescu (foto), antropolog, specialist in consum si previziuni socio-economice (forecast studies)
In ceea ce priveste gradul de permisivitate si posibilitatea de a „ofensa“ printr-un exces de personalizare exagerata a birourilor, Alexandru Balasescu crede ca aici avem doi factori importanti: primul tine pur si simplu de decizia companiei si de calculele pe care aceasta si le face. „De multe ori, in lipsa unei politici clare si explicite, tine de decizia personala a directorului de departament. Si aceasta nu este neaparat cea buna. In cazul chestiunilor ofensatoare, eu cred ca oamenii au o capacitate marita de coabitare.“
Fotografii realizate de Silviu Plesa