Ilie Serbanescu: In 2011 va fi mai rau ca in 2010
Adevarul: Pana la sfarsitul lui 2010, va reveni TVA la 19% si pensiile vor fi impozitate cu 16%?
Ilie Serbanescu: Este posibil sa se revina la cota de 19% doar daca se va face acea impozitare a pensiilor. Dar este incorect sa spunem ca se vor impozita pensiile pentru ca aceasta impozitare exista.
Presedintele spune ca nu exista…
Cum sa nu existe? Ii pot arata talonul meu de pensie. Se impoziteaza tot ceea ce depaseste 1.000 de lei – pe de o parte cu 16%, iar pe de alta parte cu cei 5,5% cat este contributia pentru Sanatate a oricarei persoane care obtine un venit in Romania. Domnul presedinte se refera la impozitarea pensiilor sub 1.000 de lei. Daca se introduce impozitarea generalizata si nu doar pentru cei care au pensii peste 1.000 de lei, atunci vom deplasa intreaga povara a echilibrarii pe pensiile mici. Aceste persoane o vor resimti din greu – si nu este vorba doar despre 16%, ci despre 21,5%. Daca se va lua aceasta masura se va putea renunta la cresterea TVA.
Aderarea la zona euro in 2014 mai este posibila?
Poate in 2018…
Vi se pare viabila varianta rescadentarii imprumutului de la FMI?
Totul e posibil… In fond, pentru ce s-a angajat acest imprumut sau pentru ce a fost impinsa Romania sa ia acest imprumut? 70% din banii de la FMI au fost pentru bancile straine. BNR si-a redus rezervele minime obligatorii, iar bancile si-au luat obligatia de a nu scoate banii „afara", potrivit acordului incheiat la Viena cu FMI. De platit, plateste statul roman – prin Ministerul Finantelor, ce s-a dus la minister si prin Banca Nationala, ce s-a dus la banca.
Deci bancile straine prezente in Romania sunt principalele beneficiare ale banilor de la FMI?
Da. O parte din sumele de la FMI care s-au dus la Banca Nationala au fost date bancilor prin reducerea rezervelor minime obligatorii.
De ce s-a facut asta, in opinia dumneavoastra?
Pentru ca bancile straine prezente in Romania au ramas fara finantare de la „mamele" lor si au cerut, ca si bancile din alte tari, bani de la stat. La noi n-a avut cine sa le dea pentru ca statul nu avea bani. Atunci, in cadrul unui acord fara precedent, banii au fost luati de la FMI si dati, in parte, bancilor. Adica li s-a adus la dispozitie finantarea pe care nu o mai aveau de la „mamele" lor. Costul acestei finantari, respectiv dobanzile, il plateste statul roman, adica noi.
In caz contrar, credeti ca s-ar fi prabusit sistemul bancar de la noi?
In caz contrar, bancile straine prezente la noi au amenintat ca isi reduc expunerea pe Romania. Adica au amenintat ca pleaca din Romania.
Se afirma ca investitorii straini nu vin intr-o tara in care „FMI a poluat locul". Sunteti de acord?
Cred ca asta a fost valabila inainte de criza. Atunci exista ideea ca Fondul nici nu trebuie sa mai existe. Vreau sa va amintesc ca, pana in 2007, oamenii de acolo mai mult isi faceau bagajele si incercau sa-si gaseasca o iesire onorabila. Criza a readus Fondul in prim-plan.
Stat minimal, stat social
Ce este de facut, din punct de vedere economic, la nivel decizional?
Imi pare foarte rau si o spun deschis: decizia nu-i la noi. Decizia este la capitalul strain care a preluat carma in Romania.
Ne aflam in situatia de a alege intre un stat minimal si unul social?
Poate ca este si mai complicata treaba… Pentru ca noi vrem, de fapt, sa facem protectie sociala pe seama statului. Clasa politica face aceasta protectie sociala de 20 de ani incoace fara sa dea salarii mari. Toate tarile care fac protectie sociala o fac cu salarii mari. Nu ai salarii mari, nu ai de unde sa dai protectie sociala. Romania are de ales intre a face protectie sociala – si atunci trebuie sa dea salarii mari – si a da salarii mici. Pentru aceasta ultima varianta se aduce ca argument faptul ca trebuie sa avem salarii mici pentru ca nu vin investitori.
Cui foloseste un stat slab, in contextul actual?
Nu stiu cui… Nu stiu daca stat minimal inseamna si stat slab.
Parerea multora este ca guvernul Boc nu a facut nimic timp de un an si jumatate…
Ati auzit vreun repros din partea capitalului strain la adresa guvernului Boc? Ce ma intereseaza ca se plang industriasii cand aceia care detin parghiile nu s-au plans? Hai sa fim seriosi! N-a spus nimeni nimic.
De ce credeti ca investitorul strain nu are nimic de reprosat actualei puteri?
Daca ar fi avut ceva de spus, stiti ce s-ar fi intamplat? Ar fi pus mana pe telefon, l-ar fi sunat direct pe premier si ar fi cerut cutare, cutare, cutare. Dar guvernul Boc i-a dat investitorului strain ce a vrut. In primul rand ca le-a dat 70% din imprumutul de la FMI. Pentru un guvern sarac, mai mult de atat ce vrei? Dar le-a mai dat – pentru Ford a fost un ajutor de stat pentru pregatirea fortei de munca si o garantie de 320 de milioane de euro. Mai sunt si altele…
Credeti ca este viabila varianta unei reduceri a taxelor?
In momentul de fata este imposibil acest lucru.
Nu ar ajuta foarte mult sectorul privat, I.M.M.-urile?
Nu. I.M.M.-urile sa dea mai intai salarii. Ei nu dau salarii.
Pentru ca-i omoara fiscalitatea…
Tocmai pentru ca nu dau salarii, nu are cum sa se faca protectie sociala.
Un milion de someri la toamna
E mai bun Mugur Isarescu la BNR sau la Palatul Victoria?
Mugur Isarescu este foarte bun acolo unde e. Important este sa ramana la BNR pentru ca, in momentul de fata, Guvernatorul Bancii Nationale are mai multe parghii de a face ceva in economie decat are primul ministru. Nu e vorba de dobanda de politica monetara si de rezervele minime obligatorii. Mugur Isarescu are doi piloni: cursul si preturile. Cu acestea se poate manevra inclusiv iesirea din criza.
Este realista intentia de scadere a cotei unice de impozitare?
Nu, nu-i realista. Sa fim multumiti daca nu ne-o mareste FMI! De altfel, era in programul FMI acest lucru – marirea cotei unice de la 16% la 20%.
Daca ar fi disponibilizati 600.000 de bugetari, credeti ca s-ar echilibra bugetul?
Eu am auzit aceasta cifra de 600.000 de la domnul Patriciu. Cred ca se poate ajunge aici doar daca facem pana la capat ceea ce este in ideea domnului Patriciu: externalizarea serviciilor de Sanatate si Educatie. Trebuie sa le punem pe baze private. Asta nu este imposibil, dar este foarte greu intr-o tara foarte saraca, asa cum este Romania.
Cum credeti ca ne va fi in 2011?
Mai rau decat in 2010.
Cand vom iesi din recesiune?
Eu chiar n-am nicio evaluare din acest punct de vedere, gandindu-ma ca din 2012 incepe plata la FMI. Avem doi ani la rand cu cinci, respectiv sase miliarde de dat inapoi. Daca noi ne chinuim asa pentru doua miliarde de euro, ce vom face cand vom avea de dat sase? Sigur, pot pleca de la Banca Nationala, dar nu stiu cum vor mai tine atunci leul. Una e sa tot vina banii de la FMI si alta e sa inceapa sa plece. Pleaca 12 miliarde in doi ani.
Vom avea in toamna un milion de someri?
Se poate. Deocamdata este absorbtia aceasta sezoniera. Dar la noi este o intreaga poveste cu somajul. Someri fata de ce? Daca am doua, trei milioane de oameni in strainatate, nu-i contabilizeaza nimeni. Insa este clar ca masurile care au fost adoptate, plus perspectiva aceasta depresiva economic si psihic vor antrena un nou val. Asa ca somajul in Romania poate sa si scada pentru ca vor pleca multi. Oamenii isi iau campii! Trebuie sa ne asteptam sa plece specialisti.
Cine va deconta politic situatia in care am ajuns?
Toata clasa politica va deconta criza. Dar tot cu astia va trebui sa se defileze in continuare. Se vor petrece insa mari restructurari de persoane la nivelul tuturor partidelor.