Top 10 noi joburi de succes in Romania (Update)
Revista Cariere publica in numarul din iunie o analiza despre cele mai noi meserii aparute pe piata muncii.
Apar tot mai multe ocupatii noi in IT, servicii, finante si banci. Deschizatorii de drumuri s-au vazut nevoiti sa invete din mers aceste meserii, din cauza faptului ca sistemul de educatie este cu ani-lumina in urma realitatilor economice. „Multe dintre meseriile actuale nici macar nu existau acum zece ani in acest domeniu. IT-ul, de exemplu, a cunoscut o evolutie spectaculoasa, inclusiv in ceea ce priveste comunicarea prin telefonie mobila”, afirma Florin Ochiana, HR Operations Manager, Lugera & Makler. Tot el spune insa ca meserii noi apar in aproape toate domeniile de activitate prin adaptarea celor vechi la transformarile prezente: „Clasicul reparator de aparate TV devine acum reparator (daca este posibil) de televizoare LCD, sau cu plasma, sau LED… Fireste ca e o gluma, dar se poate intampla”. In general, cunostintele de baza, urmate de specializare si instruire sau training teoretic si on the job sunt suficiente pentru a avea oameni care sa cunoasca noile meserii aparute, crede Ochiana.
„Conform tendintelor actuale, pregatim oameni pentru meserii care nu exista inca, dar care vor fi in viitorul apropiat”.
Unele joburi de acest tip nu au fost prinse in COR (Clasificarea Ocupatiilor din Romania) care nu poate tine inca pasul cu toate schimbarile petrecute in ultimii ani, spune reprezentantul Lugera & Makler. „In marketing, de pilda, avem multe denumiri inca folosite ca atare in lipsa unei denumiri oficiale: Product Manager, Trade Manager etc. Un alt exemplu elocvent poate fi industria serviciilor, prin ceea ce se numeste externalizare, si unde intalnim tot felul de denumiri pentru care avem inca dificultati in a gasi echivalente romanesti (General Ledger etc.). Vorbesc aici despre externalizarea (outsourcingul) din domeniile – si aici folosim inca tot termenii din engleza – BPO-urilor sau SSC-urilor (Business Process Outsourcing si Shared Service Center)”.
1. Responsabil CSR
Jobul de responsabil de CSR (corporate social responsibility – responsabilitate sociala corporatista) presupune coordonarea strategiei de responsabilitate corporativa, cu componentele specifice pentru fiecare industrie. „Pentru sectorul bancar, strategia cuprinde dezvoltarea de idei de produse, managementul riscului, educatia financiara, implicarea si educarea angajatilor, implicarea in comunitate prin parteneriate cu ONG-uri, reducerea impactului direct asupra mediului”, ne spune Georgeta Bora, Sustainable Development Coordinator, RBS Bank. Ea a inceput sa lucreze in CSR in cadrul unui internship la sediul central al bancii in 2007, ca parte a echipei care coordona strategia globala de dezvoltare durabila a institutiei. „Am ales acest domeniu pentru ca imi doream sa pot contribui la rezolvarea unor probleme ale societatii, iar companiile pot sa solutioneze o buna parte dintre aceste probleme”. Pozitia pe care o ocupa necesita cunostinte si interes pentru domeniul bancar, pentru dezvoltarea durabila, cat si experienta in managementul de proiect si abilitati de adaptare la conditii de schimbare organizationala.
2. Consultant de fonduri nerambursabile
Fondurile structurale reprezinta o gura de oxigen pentru mediul de afaceri si administratia publica. „Consultant fonduri nerambursabile” sau „Expert accesare fonduri structurale si de coeziune” este o specializare aparuta odata cu aderarea Romaniei la UE si cu oportunitatea de a accesa fonduri europene. „Postul presupune cunoasterea detaliata a programelor de finantare pentru o corecta stabilire a eligibilitatii si intocmirea documentatiei de finantare care, in functie de programul aferent, poate presupune studii de fezabilitate sau planuri de afaceri complexe, necesitand solide cunostinte de management, marketing si economico–financiare”, afirma Ionela Marina, EU Projects Specialist la Star Storage. Orientarea spre acest domeniu a venit firesc pentru ea, ca urmare a experientei acumulate in managementul proiectelor finantate din fonduri de pre-aderare (Phare) sau alte tipuri de finantari internationale (Banca Mondiala, Global Fund etc.). in 2007, anticipand impactul pe care acest tip de profesionisti urmau sa il aiba pe o piata avida de investitii, dar lipsita de lichiditati, Ionela a urmat primul curs de familiarizare cu fondurile structurale. Dar oportunitatea de a lucra pe astfel de proiecte a venit in urma cu mai bine de un an, cand s-a angajat la Star Storage.
3. Editor online
Odata cu dezvoltarea Internetului si cu aparitia site-urilor de stiri specializate, precum si cu scaderea drastica a bugetelor de publicitate din print (de unde si concedierile masive), a aparut nevoia de jurnalisti dedicati mediului online. „Trebuie sa adaptezi stilul de a scrie online-ului: sa publici cat mai rapid stirile, sa scrii cat mai concentrat, sa interactionezi direct cu cititorii prin comentariile pe care acestia le posteaza etc.” in ceea ce face, Cristina imbina cunostintele de jurnalism (are studii in domeniu) cu mediul online si muzica (este masteranda in Music Business la Berklee College). Convinsa fiind ca poti avea audienta fara cancan, a lansat, la sfarsitul lunii mai 2007, Monden.info. „Blogul merge pe ideea de monden atipic, fara scandaluri, barfe. La inceput, a fost doar o pasiune, iar apoi a venit succesul. in 2009, blogul a inceput sa fie monetizat, fiind primul blog vandut din Romania”, afirma Cristina Chipurici, project manager la cel mai bun blog de muzica, conform RoBlogest 2008-2009 si Trafic.ro.
4. Media analyst
Un analist media centralizeaza, cuantifica si prezinta clientilor sai o imagine de ansamblu a aparitiilor acestora in presa (print, radio, tv, online), plasand in acelasi timp compania in contextul pietei pe care activeaza. Analistul isi cunoaste clientul, domeniul in care acesta activeaza, ii urmareste evolutia si ii ofera un feedback al impactului sau asupra consumatorului de presa. „Daca ar fi sa aleg o singura fraza care sa descrie aceasta activitate, as spune ca este un raspuns firesc al presei la activitatea de PR a companiilor, punctul care inchide cercul. Este o activitate care se innoieste permanent, deoarece trebuie sa tina pasul cu piata, sa-i anticipeze chiar evolutia”, afirma Ioana Carstea, analist media la Mediafax Monitorizare. Cei care au ales sa foloseasca in mod constant acest serviciu oferit de Mediafax sunt companii din diverse domenii (bancar, farmaceutic, auto, etc.), institutii (ministere, autoritati nationale) si ONG-uri, fundatii, partide politice. Ioana crede ca este o activitate care te solicita intelectual si creativ, care te impinge catre perfectionare, pentru ca orice eroare ar denatura rezultatul. „Daca ma gandesc acum la cei cinci ani de ani de cand m-am angajat la Mediafax, dintre care ultimii trei au fost petrecuti pe aceasta functie, pot spune ca este un job in care am crescut, trecand prin mai multe etape in departamentul Monitorizare, o munca individuala pentru care echipa este esentiala”.
5. Digital marketing specialist
Intr-o perioada in care bugetele de publicitate se reduc, clientii se indreapta spre noi domenii, unde activitatile de marketing sunt mai eficiente si mai targetate. Prin digital marketing se promoveaza produse si servicii prin utilizarea canalelor online, mesajul ajungand la consumatori in timp real, cu eficienta maxima si intr-o maniera personalizata, spune Cristina Irod, Account Director, Digital Marketing, Wunderman Romania. „Diferenta dintre marketingul digital si cel clasic nu este una de 360 de grade. sapte ani am lucrat in customer relationship management pentru clienti precum P&G, Star Foods, Cristalex. Trecerea a fost oarecum naturala pentru ca am derulat proiecte de digital marketing si pentru acesti clienti”. Marketingul digital este insa un domeniu in continua evolutie. „Sunt multe de invatat, trebuie sa-ti construiesti mesajul dupa alte criterii si sa-l adaptezi in functie de fiecare canal in parte: mergem catre consumator incercand mereu sa imbinam activitatile online cu offline”. Alegerea acestui domeniu a venit intr-un moment potrivit pentru ea. Dupa experienta din marketing si BTL, simtea nevoia unui suflu nou in cariera. A facut aceasta reconversie in cadrul Wunderman Romania, avand avantajul knowhow-ului agentiei.
6. Social Media specialist
Social Media presupune pozitionarea companiei pe diverse platforme sociale pentru a-si aborda clientii intr-un mediu nou, fapt ce ajuta la consolidarea brandului, afirma Alexia Brume, Social Media Specialist la Ubisoft. Principalul mediu de activitate este cel online: Social Media include platformele sociale (gen Facebook), colaborative (Wikipedia), precum si bloguri si comunitati specifice. Se afla oriunde poti interactiona online cu clientii. „Pe masura ce se dezvolta Facebook-ul, care functioneaza ca o aplicatie pentru interactiuni sociale, oamenii devin tot mai obisnuiti in a-si impartasi gandurile si opiniile. Pozitive sau negative, putem sa invatam din mesajele lor”. Alexia a inceput sa lucreze pe acest post dupa ce a urmat cursuri de marketing cu focus pe noile tehnologii, in Franta.
7. Programator pe platforme mobile
„Daca e sa ne gandim numai la domeniul IT, vom vedea ca revolutia tehnologica a ultimei decade a impus crearea unor noi roluri la care nimeni nu s-ar fi gandit in urma cu 10 ani. Aici, avem un exemplu cat se poate de concret si revelator: programator pe platforme mobile” – Florin Ochiana, HR Operations Manager in cadrul companiei de recrutare Lugera & Makler.
Descrierea jobului de programator pe platforme mobile este extrem de larga: poti fi freelancer si sa dezvolti widget-uri pentru Samsung in cateva zile, poti lucra la o firma mica pentru a face aplicatii in java in cateva saptamani sau poti lucra intr-o corporatie pe un joc de iPhone ce sta in productie aproape un an, afirma Mihai Popa, Programmer Trainer la Gameloft. Unele platforme mobile de azi sunt mai puternice decat PC-urile ce existau pe piata in anul 2000, deci ca programator poti dezvolta o multitudine de aplicatii pentru ele. „Piata de mobile nu este acaparata de un mare gigant (cum era Microsoft-ul in 2000). Drept urmare, exista multe alte sisteme de operare pe langa Windowsul de pe mobile, cum ar fi: Android OS de la Google, iPhone OS de la Apple sau Web OS de la Palm etc. in plus, apar continuu platforme si chiar sisteme de operare noi. Programatorii pe platforme mobile trebuie sa se adapteze la cerintele pietei, sa invete permanent”. Mihai Popa lucreaza in aceasta industrie de cinci ani. Bazele programarii si le-a insusit in cadrul unei facultati tehnice, insa experienta a dobandit-o muncind in domeniu. in functie de subdomeniul in care activeaza programatorul, salariul poate varia de la 300 de euro, pentru un incepator Java, pana la peste 2.000 de euro pentru un programator experimentat pe Iphone, de exemplu.
8. Specialist SEO
Postul presupune optimizarea site-urilor in ceea ce priveste continutul, codul sursa si cresterea autoritatii sale prin campanii de link-building. „Companiile angajatoare reprezinta ori multinationale care fac outsourcing in Romania pe acest segment, ori firme locale, care au in portofoliu unul sau mai multe site-uri
mari, ne spune Bogdan Obretin, specialist SEO la Kondiment. Pentru afacerile mici, firmele prefera, de regula, sa angajeze un freelancer in regim de colaborare. Bogdan a invatat SEO indirect, lucrand pe un post de web copywriter. „Am avut ocazia sa practic ceea ce invatam si am ajuns sa stapanesc acest domeniu in cateva luni, cercetand apoi si alte domenii din online marketing”. Pentru a ocupa un post in domeniul SEO, sunt necesare in primul rand cunostinte tehnice (HTML, CSS etc.) si abilitati lingvistice, in functie de limba in care se lucreaza. Salariul poate incepe de la 500-600 euro in Bucuresti, in functie de nivelul de experienta si marimea companiei angajatoare.
9. Storage Administrator & Backup Administrator
„Posturile de Storage Administrator si Backup Administrator sunt intalnite de obicei in companiile mari sau in intreprinderile mijlocii care si-au construit propria infrastructura de stocare a datelor si au dorit asigurarea restaurarii datelor in cazul pierderii acestora. Joburile presupun cunoasterea arhitecturii solutiilor respective, de obicei implementate de o firma specializata, si a modului de lucru specific echipamentelor si interfetelor de gestiune a acestora. in cazul postului Backup Administrator, trebuie cunoscuta, in plus, modalitatea de lucru cu aplicatia de backup folosita si este nevoie de lucru in echipa cu administratorii de baze de date si de alte aplicatii pentru a putea fi gestionate problemele specifice. Domeniile sunt vaste, presupunand si aspecte software si hardware. De obicei, pentru ambele posturi este nevoie de specializare pe componentele solutiilor. Specializarea, finalizata eventual cu certificare de catre producatorii componentelor solutiei, se poate obtine ulterior deprinderii de abilitati practice in activitatea de zi cu zi. Salariul, mai ales in cazul unei persoane certificate, este la nivelul unui specialist de inalta clasa care raspunde de integritatea datelor companiei si de accesul neintrerupt la acestea”, ne-a spus Serban Minea, Deputy Implementation &Technical Support Director, Star Storage.
10. Business process manager
Voi despre ce alte meserii noi ati auzit?
Citeste aici cum vor arata angajatii in viitor
Vezi episodul seriei „Did you know” care face referire la cele mai cautate 10 slujbe din 2010: