Doi tineri români își trăiesc visul britanic
Când va fi gata, îi va permite unui manager să știe permanent, printr-o serie de grafice și rapoarte, dacă proiectele din portofoliu sunt în parametrii de scop, timp și buget. Managerul va ști și cine lucrează la un proiect, dacă există o problemă sau riscuri care necesită atenție imediată și dacă anumite componente ale proiectului merg într-o direcție ce poate compromite bugetul proiectului, data de livrare sau scopul pe care îl are.
În ceea ce-i privește pe utilizatori, vor ști mereu la ce trebuie să lucreze și când trebuie livrat un proiect, vor putea comunica facil cu membrii echipei, li se vor contoriza rezultatele și vor avea control asupra a ceea ce trebuie să livreze. Obiectivul final al softului este să eficientizeze munca și să reducă semnificativ costurile.
„Am pus accent pe interfața prietenoasă, pe modularizarea proiectelor și pe funcționalitatea de previzionare, care preconizează un eveniment și atenționează din timp asupra lui. În funcție de complexitatea unui proiect, se va putea lucra doar cu diferite funcționalități alese pe cele două tehnici deja consacrate, Agile sau Waterfall”, explică Gelu.
Momentan, PM EVO începe, ușor-ușor, să treacă din faza Alpha în faza Beta. Concret, se află în testare și întreaga echipă care a dezvoltat softul își dorește ca, până în luna septembrie a acestui an, să fie comercializat în Europa, SUA și Asia.
De ce Marea Britanie, și nu România?
Gelu este fost Business Analyst la Apple, are un master în Artificial Intelligence la Imperial College din Londra și trăiește în Anglia de nouă ani. Andrei, Business Developer, și-a finalizat studiile în țară (Universitatea Tehnică de Construcții București – Facultatea de Instalații și Academia de Studii Economice București – Facultatea de Relații Economice Internaționale), după care a ales să plece în Anglia ca inginer în construcții, domeniu în care are o vastă experiență pe diferite proiecte internaționale.
De ce au ales să-și lanseze afacerea în Regatul Unit? „Fiind rezidenți de ceva timp în Anglia, era firesc să ne lansăm start-up-ul aici. Dar, în plus, platformele de start-up de aici, cu precădere cele din Londra, devin asemănătoare cu cele din Silicon Valley. Prezența numeroaselor acceleratoare, numărul mare de evenimente specializate, networkingul facil către fonduri de investiții de capital de risc pentru finanțare sau către canale de distribuție sau numărul mare de consumatori de produse business to business fac din Londra cel mai fierbinte loc pentru a dezvolta un start-up în Europa”, crede Gelu.
Pe de altă parte, nici condițiile din Regat nu sunt deloc de neglijat, pentru că guvernul britanic sprijină start-upurile din IT. Anglia mai înseamnă, totodată, și o piață cu deschidere către cea globală, un număr important de investitori și o gamă foarte mare de consumatori cu accent pe business-to-business, care reprezintă și publicul-țintă al softului PM EVO.
Investiția în start-up – în jur de140.000 de lire
Își doreau de mult să-și pornească o afacere a lor și să nu mai depindă de „o carieră fixă, cu etape delimitate riguros”. Pe când erau încă angajați, le-a venit ideea să creeze un soft de project-management. Asta se întâmpla în 2013, când au pornit afacerea în parteneriat cu o companie româno-olandeză.
Cum dezvoltarea soluției de project management necesita din ce în ce mai mult timp, au renunțat la joburile pe care le aveau și s-au dedicat în totalitate afacerii. La puțin timp după, și-au dat seama că viziunea lor era diferită de cea a dezvoltatorului extern. Pentru că au vrut să aibă un control mai mare asupra calității, au hotărât să renunțe la externalizarea serviciilor și să-și formeze propria echipă.
Gelu mărturisește că ruperea parteneriatului cu dezvoltatorul a fost una dintre cele mai mari provocări cărora au trebuit să le facă față el și Andrei. Un alt moment de cotitură a fost și când au trebuit să regândească o parte dintre funcționalitățile softului: „Dar nu cunosc start-up care, după o testare inițială, să nu fi fost nevoit să pivoteze sau măcar să schimbe ușor produsul”. La polul opus, cel mai frumos moment din întreaga existență a PM EVO este când a avut parte, într-un final, de o echipă care gândește și participă activ la dezvoltarea ideilor.
Investiția în softul de management de proiect se ridică la aproximativ 140.000 de lire: în jur de 40.000 de lire în perioada august 2013–septembrie, în mare parte către dezvoltator, și aproape 100.000 de lire cheltuieli curente, după angajarea echipei, care astăzi numără șase persoane. De unde au avut banii? „În mare parte, din rezerve personale, investiții și activități din trecut care au fost lichidate gradual, dar și de la familie și prieteni”, povestește Gelu.
Până acum, s-au concentrat în special pe găsirea echilibrului între piață și produs. Dar speră ca, după lansarea și comercializarea produsului creat de ei, investiția să se amortizeze rapid și contează pe o creștere accelerată a numărului de consumatori. Speranțele le sunt confirmate de feedbackul pe care l-au primit de la companii din Marea Britanie și din SUA după ce au prezentat platforma la TechHub London. „Aceste aprecieri ne confirmă eforturile”, subliniază Gelu.
PM EVO, primul start-up. Urmează și altele
Deși PM EVO nu este de naționalitate română, fondatorii platformei au deschis și un birou în București. Au angajat o echipă locală care se ocupă, în principal, de dezvoltarea platformei, echipă pe care au în plan să o mărească până la sfârșitul acestui an.
În ceea ce privește softul, Gelu preconizează că dezvoltarea de noi funcționalități va continua până în toamna lui 2015 în funcție de feedbackul pe care îl vor primi de la clienți. „Cum discuțiile cu mai mulți investitori au fost deja inițiate, urmează un prim val de finanțări, iar compania va căpăta o structură omogenă”, subliniază Gelu.
În ceea ce-i privește pe cei doi fondatori ai PM EVO, ne dau asigurări că au în plan o serie de alte start-upuri pentru care gândesc strategii și testează sectoare de piață cu produse minimalizate.