Ne fac abonamentele medicale mai sănătoși? Se pare că da
Sănătatea este îngrijorarea numărul 1 a românilor, înainte de pierderea locului de muncă, ne arată barometrul de opinie publică. De asemenea, mai bine de jumătate dintre români sunt preocupați de starea lor medicală și a familiilor lor. Conceptul de prevenție în sănătate este înțeles însă doar la nivel teoretic, nu și practic, în condițiile în care doar unul din cinci români a ajuns în ultimul an în scop preventiv la medic.
„Românii au, în general, un comportament medical reactiv, pentru că nu au o mentalitate orientată spre prevenție. Așa cum nu sunt înclinați să își asigure proprietățile, la fel nu se preocupă nici de starea lor de sănătate decât în ultimul moment și ajung la medic doar atunci când apar primele simptome ale bolii”, spune Nirvana Georgescu, Quality and Patient Safety Director Regina Maria.
Desigur, acest comportament reactiv este influențat și de puterea de cumpărare. De asemenea, reticența românilor vine într-un context în care opinia generală este că sistemul național de sănătate este unul defectuos, de care oamenii se feresc, iar mass-media speculează pe baza imperfecțiunilor acestuia.
„Abonamentul de sănătate intervine exact pe acest palier al prevenției”, precizează Nirvana Georgescu (foto).
ABONAȚII MERG LA MEDIC
Rețeaua de sănătate Regina Maria a lansat, în acest an, primul studiu care analizează felul în care abonamentele de sănătate influențează stilul de viață al angajaților din România. Rezultatele au scos la iveală că persoanele care accesează aceste abonamente contribuie la creșterea speranței de viață, la nivel național, în contextul în care România are, în acest sens, un decalaj de șapte–opt ani față de țările din Europa de Vest. La prima vedere, cifrele nu par spectaculoase, dar, pe termen lung, putem vorbi despre efecte cu adevărat surprinzătoare. Abonații vin, în medie, la 6,6 vizite medicale pe parcursul unui an, ceea ce înseamnă de 2,5 ori mai mult decât pacienții care nu au acces la un astfel de beneficiu.
După un simplu control de rutină, medicii specialiști au descoperit că o treime dintre pacienții corporate care au primit un diagnostic suferă de o boală cronică. Abonamentul de sănătate vine în sprijinul acestor pacienți: cu cât o afecțiune cronică este descoperită mai repede, cu atât șansele de a fi încetinită sunt mai mari. „În perspectivă, e important că 63% dintre pacienții de care am avut grijă prin intermediul abonamentelor de sănătate sunt tineri, cu vârste între 26 și 45 de ani. Având un comportamentul medical conștiincios, aceștia au o influență pozitivă și asupra apropiaților”, mai spune Nirvana Georgescu.
ÎNTRE 5 ȘI 55 EURO PE LUNĂ
În plus, abonamentele de sănătate sunt dovada faptului că serviciile medicale sunt accesibile ca preț și în România, cu condiția să fie accesate din timp, după cum spune și Andreea Minuță – Corporate Business Director, Regina Maria. În principiu, costul lunar al unui abonament de sănătate variază între 5 și 55 de euro. Abonamentele de sănătate garantează verificarea continuă a stării de sănătate și posibilitatea de a afla în stadiu incipient de existența unei afecțiuni grave.
„Pe lângă aspectul material, pachetele medicale oferă beneficii și în plan psihologic, doar dacă ne gândim la dimensiunea traumei pe care o trăiește un pacient care află prea târziu că are o boală cronică”, mai spune Andreea Minuță.
Cât privește companiile, studiile arată că abonamentele de sănătate au devenit cel mai apreciat beneficiu extrasalarial în rândul angajaților. În contextul în care presiunea pe forța de muncă revine la nivelul anilor 2006–2007, abonamentele de sănătate au dublu rol: la nivel de industrie, se urmărește ca personalul să fie sănătos și să nu lipsească de la serviciu, iar managementul să coordoneze angajați motivați și loiali.
O PIAȚĂ APROAPE MATURĂ
Piața abonamentelor de sănătate este aproape matură, estimările fiind că va ajunge, în 2020, la 2 milioane de pachete activate. „Într-un context economic național favorabil, companiile alocă bugete mai mari pentru această zonă, întrucât doresc să-și fidelizeze angajații, oferindu-le servicii medicale mai complexe. Factorul de diferențiere în piață este customizarea: cu cât înțelegi mai bine nevoile companiilor și profilul angajaților lor, cu atât ești mai competitiv”, adaugă Andreea Minuță. De aceea Rețeaua de sănătate Regina Maria a introdus anul acesta, în premieră în România, pachetele medicale pentru IMM-uri, start-up-uri și profesii liberale. Pachetele pentru start up-uri sunt gratuite în primul an.
CUM COMBATEM FRICA DE MEDIC
Sistemul privat de sănătate facilitează interacţiunea pacientului cu medicul specialist. Este un proces care permite stabilirea mai rapidă a unui diagnostic dificil. În timp, medicii şi pacienţii devin parteneri cu drepturi şi responsabilităţi egale în formarea unui comportament medical conştiincios.
„Pentru că trăim într-un timp al vitezei şi al mobilităţii, am dezvoltat o serie de instrumente digitale prin care sănătatea să se integreze perfect în stilul de viaţă actual”, explică Nirvana Georgescu. Prin intermediul platformei online „Întreabă un medic”, pacienţii pot adresa întrebări medicilor despre eventualele simptome, urmând să primească răspuns în 24 de ore. Sistemul medical are, astfel, o accesibilitate mai bună, iar pacienţii au posibilitatea de a merge targetat la un anumit medic specialist, câştigând timp.
Însă frica de a merge la medic nu poate fi combătută doar prin servicii medicale cu acces uşor şi rapid. Pacientul român trebuie, înainte de toate, să conştientizeze că un diagnostic pus la timp este cel mai bun lucru care i se poate întâmpla. A nu şti înseamnă să te condamni singur la o evoluţie grea a bolii. „Prin urmare, campaniile de informare şi educare pentru prevenţie ar trebui realizate în colaborare cu statul, tocmai pentru a avea o amploare naţională. Vestea bună este că generaţia tânără reacţionează la eforturile întreprinse până acum în acest sens şi îşi schimbă, treptat, mentalitatea: acţiunile tinerilor indică faptul că aceştia înţeleg importanţa prevenţiei”, mai spune Nirvana Georgescu.
CE OFERĂ PACHETUL DE PREVENŢIE
Pachetul de prevenţie este un concept care a fost introdus în premieră în România de Reţeaua de sănătate Regina Maria, în urmă cu 20 de ani. La momentul respectiv, era un beneficiu destinat top managementului şi expaţilor, astăzi oferit la scară largă. Publicul-ţintă pentru acest produs este constituit, în principiu, de companiile mari, iar pachetele sunt recomandate după o analiză a nevoilor angajaţilor, dar se ia în calcul şi tipul companiei (numărul de angajaţi, riscurile la care sunt expuşi etc.), dar şi industria din care aceasta provine.
Pachetul de bază include serviciile de Medicina Muncii. În plus, reţeaua de sănătate vine în sprijinul reprezentanţilor de HR ai companiilor-client cu un portal de HR – o platformă electronică, ce le oferă acces complet digitalizat nu doar la fişele de medicina muncii, ci şi la statusul abonamentelor şi abonaţilor din compania respectivă.
Pachetele mai complexe, precum cele din Gama Expert, reprezintă o inovaţie Regina Maria. Această gamă este una modulară, care oferă mai multe pachete de bază, la care se pot adăuga diverse extraopţiuni, în funcţie de nevoile medicale ale companiei respective. Extraopţiunile permit o personalizare a pachetelor de bază şi pot asigura acces nelimitat la analize de laborator, protocol de sarcină pentru viitoarele mame, imagistică (CT şi RMN), precum şi alte servicii.
Totodată, pentru cei care îşi doresc acces la servicii în orice moment şi rezolvarea unor cerinţe mai exigente, există o serie de pachete premium.
Mai mult, piaţa abonamentelor de sănătate se dezvoltă şi dincolo de marile companii. Anul trecut au fost lansate abonamentele retail, disponibile în patru variante pentru adulţi şi în trei variante pentru copii.
(acest articol a fost publicat în ediția pe luna decembrie 2016 a Revistei CARIERE)