Alina și Daniel Donici, oamenii din spatele Artesana, singura fabrică de lactate artizanale din România
Acum șase ani, soții Alina și Daniel Donici și-au propus să schimbe gusturile românilor în materie de lactate. Altfel spus, au vrut să readucă pe rafturile magazinelor de la noi acele produse artizanale cât mai puțin procesate, ce se regăseau pe masa românului, pe vremuri. Așa că au pus bazele Artesana, fabrica de lactate din Tecuci, o investiție născută „din pasiune pentru mâncare sănătoasă și grijă pentru mediul înconjurător”, după cum spun cei doi.
Inspirați de cei mai buni
Înainte de a demara acest business, cel doi soți nu aveau experiență în domeniul producției alimentare. În schimb, erau pasionați de brânzeturi. Ideea de a se lansa într-o afacere cu lactate le-a venit în urmă cu câțiva ani, când au vizitat o fabrică din Spania. Fiind vorba de o zonă cu tradiție în producția de brânzeturi, soții Donici au „făcut cunoștință” acolo cu metode de lucru pe care nu le mai întâlniseră pe piața locală. Apelând la proceduri artizanale, fabrica prelucra zilnic doar câteva sute de litri de lapte, realizând specialități de brânză de capră și iaurturi. Produsele erau vândute la târguri locale și în câteva magazine specializate. Reveniți în România, cei doi au pus bazele fabricii de la Tecuci unde au pus în practică ce văzuseră „afară”.
Secretul calității
De la un simplu proiect, soții Donici au ajuns ca în câțiva ani să își vadă visul cu ochii. În prezent, produsele artizanale realizate la Tecuci sunt create după cu totul alte principii față de acelea la care apelează marile companii. În timp ce producătorii de renume preiau cantități uriașe de lapte de la marile ferme, cantități pe care ulterior le procesează și ultraprocesează, patronii Artesana au optat pentru un ciclu de producție cât mai natural. Iar la începutul acestui ciclu se află furnizorii. „Laptele Artesana vine doar din ferme mici, autorizate, neindustrializate, unde animalele se hrănesc preponderent la pășune. Le-am preferat în detrimentul fermelor mari, care practică o agricultură intensivă. Fiecare fermier răspunde personal de calitatea laptelui, dar, chiar și așa, acesta trece printr-un proces riguros de verificare”, ne-au explicat cei doi patroni. Odată ce laptele a fost colectat de la micii fermieri, urmează procesul de fabricare ce este, de asemenea, foarte apropiat de metodele tradiționale, ținând cont că „brânzeturile Artesana se obțin prin scurgerea în voie a zerului, fără folosirea greutăților de presare sau a altor procese mecanice. În acest fel, produsul finit își păstrează proprietățile care îi dau un gust unic. Sunt preparate doar cu lapte, fermenti lactici, cheag și sare”, după cum ne-au spus patronii Artesana.
La final, pe banda rulantă ies produse cu un gust și un concept unice, „specialități maturate cu trufe negre, nuci sau peperoncino, atent selecționate și dozate de artizani”. După cum spun soții Donici, „într-o societate fără cultura și tradiția brânzeturilor, Artesana a adus o parte din caracterul puternic al brânzeturilor din Pirineii spanioli combinat cu fragilitatea și rafinamentul brânzeturilor franțuzești”.
Planuri de dezvoltare
Deși au trecut doar șase ani de la lansarea în acest business, soții Donici au ajuns la afaceri de câteva milioane de euro. Câteva „ingrediente” cheie bine-gândite de cei doi antreprenori au asigurat succesul acestui business. Care ar fi acestea? „Legat de succes, credem că, în primă fază, ambalajul din sticlă a atras, urmând ca pe parcurs clientii noștri să recunoască faptul că produsele Artesana sunt făcute artizanal, fără procese industriale dăunătoare organismului. Și le-au ales mai ales ca fiind potrivite pentru cei mici, dar sunt consumate de întreaga familie”, spun cei doi patroni. În prezent, iaurturile dețin cea mai mare pondere din producția companiei. Soții Donici nu au renunțat însă la visul lor de a crea brânzeturi maturate fine. Drept urmare, anul viitor și-au propus să extindă producția și să diversifice gama de brânzeturi. După cum ne-au declarat cei doi, compania va face o nouă investiție într-o „fabrică de lapte și acidofile, urmând ca în fabrica actuală să producem doar brânzeturi, să diversificăm gama. Vom reveni astfel și la prima dragoste. Ceea ce vă putem spune este că vom avea o mai mare diversitate de produse, fabricate toate după aceleași principii: doar din lapte românesc, procesat la minim, fără adaosuri inutile sau potențial dăunătoare organismului”.
În câțiva ani, firma își propune să trimită primele produse la export „mai ales acele brânzeturi speciale de capră de care ne-am îndrăgostit acum 12 ani. Vrem să arătăm că și România poate să încânte papilele gustative ale gurmanzilor din toată lumea”, spun cu mândrie patronii Artesana.
Alina și Daniel Donici, patronii Artesana, sunt nominalizați la GALA CARIERE 2019 Secțiunea ANTREPRENORIAT PRODUS ÎN ROMÂNIA.
Citește și:
Victor Mateș, omul care face afaceri de 9 milioane de euro din miere și a pus Blajul pe harta lumii
Antreprenorești, proiectul care reînvie libera inițiativă la sate
Dorin Crizbășan, omul de afaceri care a obținut recunoașterea novacului afumat la nivelul UE
VOTATI AICI câștigătorul secțiunii ANTREPRENORIAT PRODUS ÎN ROMÂNIA