AFACERI PE TABLA DE JOC
Potrivit expertilor, piata locala de trainin-guri a atins in 2007 o valoare de aproximativ 20 de milioane de euro, iar in prezent este estimata la 24-30 milioane euro. Specialistii se asteapta ca valoarea acesteia sa creasca si mai mult in urmatorii cinci ani, datorita fondurilor structurale alocate de Uniunea Europeana pentru dezvoltarea proiectelor de resurse umane.
"Fondurile UE vor avea o contributie importanta la accelerarea ritmului de cres-tere a pietei de training, care va depasi rata de 20-30% inregistrata in mod normal. In prezent, cred ca trainingul experiential ocupa cam 30% din totalul cursurilor din piata romaneasca si tendinta este de crestere, cu siguranta", sustine Sorin Paun, Director Executiv la Ascendis Experiential. Aceasta pentru ca in ultimii ani, in piata s-a inre-gistrat o nevoie acuta de a veni cu subiecte noi si atragatoare pentru participanti, deoa-rece metodele traditionale de invatare sunt rulate de cel putin zece ani, iar pentru multi dintre cursantii care lucreaza pe pozitii de la middle management in sus, se simtea nevoia de o "reinventare" a procesului de training, argumenteaza Sorin Paun. El afirma ca pe langa multinationalele intrate pe piata din Romania – care au bugete anuale alocate trainingurilor si dezvoltarii angajatilor – exista o crestere din ce in ce mai mare a cererii din partea companiilor cu capital 100% romanesc. Multe dintre acestea au ajuns in punctul in care, datorita expan-siunii rapide si a numeroaselor cerinte de afaceri, trec printr-un proces de schimbare care trebuie adaptat noilor oportunitati din domeniu.
Silvia Bogdan, Consultant la Interact, crede insa ca simularile de business inca nu reprezinta o treime din totalitatea trai-ningurilor din Romania, iar piata cursu-rilor bazate pe invatarea experientiala se ridica in jurul valorii de 1,5 milioane euro, urmand ca anul acesta sa inregistreze o crestere cu circa 40 de procente fata de anul precedent.
Ce sunt simularile de business
Conceptul trainingurilor bazate pe invatare experientiala pleaca de la ideea ca invatam cel mai bine facand si ca nu putem doar absorbi cunostintele altora, ci trebuie sa ne si cream unele proprii, in urma unor experiente acumulate in timp. De asemenea, oamenilor le este teama de necunoscut, iar simularea afacerilor permite experimen-tarea necunoscutului fara existenta vreunui risc.
"Ceea ce oferim este un proces de autocu-noastere, astfel incat invatarea devine perso-nala, iar cunostintele sunt internalizate. Se faciliteaza un model de tipul <
In cadrul unei simulari, participantii sunt pusi in situatia de a conduce o afacere proprie. Ei sunt impartiti in 5-6 echipe manageriale, replici ale unor firme concu-rente din piata. Fiecare echipa isi gestio-neaza afacerea pe baza unui proces realist, incluzand cat mai multe strategii posibile de dezvoltare. 30% din timpul unei sesiuni este dedicat simularii propriu-zise, 30% exercitiilor si comparatiilor intre rezultatele echipelor participante, iar 40% transferului in viata reala.
"In acest fel, participantii experimen-teaza viitorul intr-un mod amuzant si lipsit de riscuri, descoperind cum, in tot acest angrenaj care se numeste companie, fiecare rotita are rolul ei bine determinat, iar deciziile si erorile proprii pot avea un efect devastator asupra intregii afaceri. Ei mai descopera ca schimbarea de mentalitate si avantajul muncii in echipa sunt esentiale pentru atingerea obiectivelor strategice ale unei companii", explica Silvia Bogdan.
Ea spune ca o alta problema ce apare in viata unei organizatii este aceea ca diferenta dintre teorie si productivitatea in sine devine de multe ori foarte mare. Acest lucru se dato-reaza in mare parte lipsei de intelegere a relevantei fiecarei pozitii. Angajatii nu isi dau seama intotdeauna de ponderea contributiei lor (sau lipsa acesteia) in schema generala a lucrurilor si, astfel, performanta slaba nu este perceputa drept critica. Simularile de businessuri dezvolta constientizarea de
catre angajati a rolului lor in afacere si cat de direct afecteaza ei procesele de baza. Potrivit Silviei Bogdan, o metoda extrem de eficienta pentru intelegerea si evidentierea importantei fiecarei pozitii este folosirea simularilor bazate pe tabla de joc. Acestea sunt o replica a afacerilor companiei si o ilustrare a impactului sarcinilor lasate neterminate sau facute doar partial. Din momentul in care angajatii inteleg problemele-cheie si desco-pera care sunt factorii care imping organi-zatia inainte, ei au imaginea de ansamblu formata si apreciaza impactul actiunilor lor ca un intreg, nu doar ca o suma de parti.
Scopul programelor de invatare expe-rientiala este, deci, acela de a ajuta partici-pantii sa invete din practica si mai ales sa isi construiasca o experienta proprie. In cadrul simularilor, participantii sunt provocati sa ia decizii in mod intuitiv, sa actioneze, sa evalueze si sa compare rezultatele obtinute cu cele ale altor echipe. "Experientele devin valoroase in contextul in care sunt suprapuse peste constrangerile de afaceri din viata reala, iar participantii pleaca de la curs cu idei si concepte deja testate. Spre exemplu, in cursul nostru de finante pentru non-finan-tisti, in loc sa explicam metodic ce inseamna contul de profit si pierdere, bilantul contabil etc., le oferim participantilor o companie pe care sa o conduca catre succes folosind toate instrumentele financiare necesare pentru a lua decizii de afaceri. Astfel, ei pot conecta informatiile acumulate cu realitatea, inte-legand cum pot transforma cunostintele financiare in instrumente de management aplicabile in cazul fiecarei pozitii specifice din cadrul companiei", spune Sorin Paun.
Customizate sau predefinite?
De cele mai multe ori, simularile de busi-ness sunt create in sistem in-house, insa ele pot fi foarte bine customizate in functie de compania-client. In general insa, se reco-manda optarea pentru cursurile predefinite, deoarece in cazul acestora sansele ca tran-sferul in realitate sa fie maxim sunt cele mai mari, sustine Silvia Bogdan.
Ea spune insa ca, pentru a obtine o adeva-rata intelegere a afacerii, este esential sa existe un anumit grad de adaptare. Fiecare program are o parte customizata, care se muleaza pe realitatea companiei-client. "Daca simularea este cu adevarat la fel cu afacerea si surprinde toate aspectele-cheie, aceasta este mult mai de impact", explica ea. Adaptarea la specificul unei anumite afaceri variaza de la modificari minore, cum ar fi alinierea documentelor financiare pentru a se potrivi cu terminologia si sistemele de raportare, si pana la schimbari majore cum ar fi crearea unei noi simulari pentru indus-tria sau afacerea clientului.
Ce se simuleaza si cat costa
Invatarea experientiala ajuta foarte mult in domeniile strategice in care participantii sunt confruntati cu concepte de tip struc-tura. Astfel, printre cel mai des abordate teme in simularile de afaceri se numara managementul strategic, finantele pentru non-finantisti, managementul proiectului, strategia comerciala, creativitatea si inovatia organizationala etc.
Un training bazat pe invatarea experien-tiala se poate intinde, in functie de furnizor si de obiectivele clientului, pe o perioada de la una la cinci zile si se poate desfasura intr-un interval orar de trei pana la noua ore pe zi. Pretul participarii poate varia si el in functie de obiectiv si de numarul de cursanti dintr-o echipa. Astfel, taxa poate porni de la 100 euro si poate ajunge chiar si la 650 euro de participant, pe zi.
Un exemplu
Una dintre companiile care au parti-cipat la simulari de business este firma de proiectare, inginerie si cercetare navala ICEPRONAV, din Galati. Aceasta a apelat la trainingurile bazate pe invatarea expe-rientiala pentru a reusi sa dezvolte rapid competentele manageriale ale angajatilor din middle management. Ei detineau compe-tentele tehnice necesare, dar strategia orga-nizatiei impunea intelegerea foarte buna si aplicarea proceselor de business, inclusiv a mecanismelor financiare care stau la baza unei organizatii private: bugete, cash flow si profitabilitate. De asemenea, printre prio-ritatile in dezvoltarea echipei manageriale s-au aflat managementul proiectelor, capa-citatea de a coordona echipe, de a motiva oamenii si de a face schimb de feedback.
"Daca pana la momentul simularii existau situatii in care o parte dintre colegi doar implementau decizii, dupa simulare acestia sunt capabili sa ia decizii de mana-gement pe cont propriu", a declarat Radu Vacarelu, HR Manager la ICEPRONAV. "In mod clar unul dintre marile castiguri ale simularii este acela ca fiecare are ocazia sa isi insuseasca mecanismul decizional, intelegand totodata si care este impactul deciziei respective asupra aspectelor finan-ciare, umane, operationale ale proiectelor si companiei pe ansamblu, ceea ce le asigura trecerea de la gandirea strict tehnica la cea manageriala", a mai spus el.
Prin urmare, cu toate ca piata trainingu-rilor bazate pe invatarea experientiala este in crestere si se preconizeaza ca in urma-torii ani acestea vor inlocui o buna parte din trainingurile traditionale, ajungand sa le depaseasca numeric, simularile de business au si parti slabe. Simularile de business nu pot rezolva, de exemplu, probleme legate de asertivitate. Ele pot duce la constienti-zarea problemelor, iar acestea pot fi rezol-vate, la randul lor, in timp mai indelungat, prin programe specifice de soft skills. Asadar, simularile de afaceri si trainingurile traditi-onale se completeaza reciproc si este impo-sibil ca vreunul dintre ele sa dispara complet din peisaj.
Teme abordate de trainingul experiential:
Managementul schimbarii >> integrarea achizitiilor si fuziunilor intre companii, programe de dezvoltare accelerata, procese de transformare, dezvoltarea leadershipului, dezvoltarea si implementarea strategiei, implementarea unor initiative noi.
Intelegerea strategica a finantelor >> consecintele financiare ale deciziilor, crearea valorii pentru actionari, programe de imbunatatire a profitabilitatii, balanced score cards.
Intelegerea globala a afacerii >> managementul strategic al riscului, alocarea unor resurse limitate, analiza pietei, orientarea catre client, programe de dezvoltare manageriala, indepartarea barierelor intra- si inter-departamentale
Intelegerea functionala a afacerii >> finante pentru non-finantisti, marketing pentru non-marketeri, managementul operatiunilor si logisticii, finante pentru oamenii de vanzari