Business angel, caut intreprinzator serios
Bani din cer
Cu un plan de afaceri bine realizat si cu o lista de informatii atent documentata, un intreprinzator poate incerca sa atraga o finantare privata. Business angels sau angels investors sunt altceva decat sponsorii si mult mai accesibili decat fondurile de investitii sau bancile.
In statele dezvoltate, mai ales in SUA, ingerii investitori sunt principalul motor de dezvoltare pentru multe afaceri, mai ales in cazul businessurilor pe Internet. La noi, segmentul de business angel nu este inca suficient dezvoltat. Motivele sunt legate in principal de stadiul incipient al dezvoltarii economiei noastre de piata. Un investitor in afacerea altuia este o persoana cu disponibilitati financiare semnificative si cu apetit de risc. Acesta face in general echipa si investeste alaturi de antreprenori, uneori chiar inainte de lansarea pe piata a afacerii, sau in proiectele mici aflate in stadiul incipient de dezvoltare si care au nevoie de finantare. Un business angel poate interveni atunci cand banii personali ai micului intreprinzator nu ajung, cand banca sau investitorii institutionali (fonduri de investitii) nu sunt inca dispusi sa investeasca, din cauza gradului ridicat de risc si a lipsei de stabilitate si istorie a afacerii. Riscurile asociate sunt foarte mari, de aceea si randamentele asteptate sunt pe masura.
Pretentii rezonabile
Ca tendinta actuala, Radu Georgescu, presedinte al GECAD Group, apreciaza ca inca mai sunt oameni dispusi sa investeasca, desi "aura" crizei le scade apetitul de risc. Din punctul de vedere al lui Marius Ghenea, un alt cunoscut business angel, pe de-o parte este foarte riscant sa investesti acum ca angel investor, dar, pe de alta parte, valorile companiilor start-up sau early-stage au scazut foarte mult fata de anul trecut. Intr-adevar, realitatea dovedeste ca este mult mai dificil sa gasesti finantari pentru afaceri in aceasta perioada. Asa ca un businessman chiar poate fi acum un "inger salvator" pentru un antreprenor care nu-si mai poate finanta afacerea. Pe cale de consecinta, si pretentiile respectivului antreprenor vor fi mai rezonabile, iar parteneriatul va fi mai avantajos pentru ambele parti.
Marius Ghenea tine sa clarifice faptul ca nimeni nu investeste in idei. Poate doar cu exceptia unor inventii epocale. "Investitorii nu pun banii in idei si inventii, ci in oameni si proiecte. Daca oamenii sunt de valoare si sunt potriviti proiectului de afaceri desfasurat, atunci proiectul are potential. Cu alte cuvinte, miza cea mai mare pentru un business angel nu este ideea proiectului, ci omul sau oamenii care pun acest proiect in practica".
Profilul tipic al afacerii in care merita investit este, in opinia sa, unul cu necesitati mici de capital (cum ar fi serviciile) si care, eventual, are si o componenta tehnologica (cu precadere legata de IT sau comunicatii), pentru a putea oferi un orizont bun de exit. Tipul de afaceri pretabile acestui gen de investitie este, asadar, determinat si de randamentul propus (de obicei mare, pentru a acoperi cu un "premium" rata mare de risc) si de profilul antreprenorului (de cele mai multe ori, tanar, ambitios, inteligent si motivat, dar fara prea multa experienta de business). Pe acest model nu pot fi demarate nici mari proiecte industriale sau de productie, nici alte afaceri care necesita investitii mari de capital.
"Posed reputatie"
Avantajul principal al unui antreprenor care reuseste sa atraga un business angel in rol de partener este ca nu are nevoie de vreo garantie pentru aceasta finantare. In plus, rolul unui business angel este in general mai activ decat cel al investitorilor financiari institutionali. El poate oferi sprijin direct si personal in elaborarea sau rafinarea strategiei, stabilirea si urmarirea obiectivelor, prin practicarea un audit informal permanent asupra viitoarei organizatii, prin implicarea in structurarea departamentelor companiei, atragerea si motivarea unor resurse umane valoroase (care vor veni sa lucreze acolo pentru reputatia acelui business angel) sau prin furnizarea de contacte utile de afaceri. Nu in ultimul rand, un business angel cu experienta poate gasi drumul cel mai scurt al afacerii catre urmatorul nivel: avand acces la fonduri de investitii si banci, poate refinanta afacerea sau, de ce nu, poate gasi rute de exit prin vanzarea companiei catre un alt investitor, la un randament foarte bun.
Se asteapta ca un business angel sa faca totul pentru investitia lui: sa fie, in acelasi timp, si finantatorul si directorul de board al companiei in care investeste, dar si cel mai important consilier al antreprenorului aflat la inceput de drum. Daca facem comparatia cu antreprenorul, un business angel are avantajul ca poate sa evite implicarea operationala. Pe de alta parte, "nu are parte de la fel de multa actiune ca un antreprenor, deoarece acesta din urma se implica zi de zi in activitatea companiei si participa atat la deciziile marunte, cat si la cele strategice", mentioneaza presedintele FIT Distribution, Marius Ghenea.
1.000.000 de euro
Despre inceputurile sale ca business angel, cu cativa ani in urma, Marius Ghenea crede ca a intrunit, pur si simplu, elementele necesare, atat cele legate de marimea capitalului, cat si cele derivate din experienta sa diversificata de business.
A investit in numeroase domenii. Un exemplu este PCfun.ro, un site de e-commerce cu produse IT si multimedia adresat pietei din Romania. Aceasta a fost o investitie combinata. A mai investit intr-o fabrica de panouri de lemn (afacere din care a realizat un exit). Cel mai recent proiect in care s-a implicat este FashionUp.ro, primul mall online din tara dedicat celor mai importante branduri de imbracaminte, incaltaminte si accesorii vestimentare. Pe langa acestea, a mai primit si alte propuneri, insa, in general, din zece discutii care trec de filtrul initial, doar una se concretizeaza… Sumele investite variaza de la 50 mii de euro, cea mai mica, la peste un milion, cea mai mare. A colaborat cu managementul si partenerii antreprenori la elaborarea sau adaptarea strategiei, la monitorizarea activitatii si a rezultatelor, dar nu a participat niciodata la aspectele operationale. "Cu privire la recuperarea investitiei, de cele mai multe ori un business angel, ca si un venture-capitalist, se uita la valoarea de exit, nu la valoarea de parcurs". In acest moment, nu exista exituri iminente in portofoliul sau de companii. De fapt, nici nu ar fi o perioada potrivita pentru asa ceva. Anul trecut, spre exemplu, a realizat un exit cu un randament foarte bun dintr-o companie producatoare de tigla metalica, VikingProfil, care a triplat valoarea investitiei sale initiale.
Decizia de a investi sau nu intr-o afacere tine de un set de conditii pe care si le-a impus. Trebuie sa poata intelege afacerea propusa la nivel de industrie, de indicatori de afaceri si piata; proiectul trebuie sa se incadreze intr-un anumit palier de investitie (tipic 100.000 euro pentru o investitie); sa aiba un randament rezonabil (minimum 30% pe an) intr-un scenariu previzibil de business, iar participatia sa sa fie, in principiu, majoritara, pentru ca in aceasta faza a afacerii are nevoie de libertatea de a lua decizii de strategie.
Si Radu Georgescu a investit in cateva companii in calitate de angel investor. Din majoritatea a si iesit deja. Am inteles insa ca cele mai bune investitii sunt cele in care se poate implica. "Pe de alta parte, spun si eu ce spune toata lumea: important din punctul de vedere al investitorului nu este modelul de business, tehnologia etc., ci persoana cu care discuti, antreprenorul in care (practic) investesti, cel care va pune treaba pe picioare".
Nu-i cautati in rai!
Unde sa ne uitam dupa un angel investor? "Directorul Financiar al companiei la care lucrezi, care a facut tranzactii foarte bune pe bursa in ultimii cinci ani castigand milioane cu inteligenta si putin noroc ar putea fi (sau ar putea juca rolul) unui business angel. Patronul supermarketului din cartier, care tocmai a fost cumparat de o retea internationala primind trei milioane de euro in tranzactie este un posibil business angel. Stie business, are bani si, probabil, vrea sa investeasca in afaceri noi. La limita, chiar si vecinul care a castigat la loterie ar putea fi si el un business angel, chiar daca nu a facut vreodata afaceri, pana acum", sugereaza Marius Ghenea. Pe de alta parte, Radu Georgescu spune ca a gasi o persoana potrivita si a o convinge sa investeasca este primul test pe care un antreprenor trebuie sa-l treaca. Cand antreprenorul propune o afacere sau o idee de afacere, un business angel va lua in calcul o serie de variabile precum:
- experienta antreprenorului in domeniul in care se incadreaza proiectul de afaceri propus;
- realizarile concrete pana in prezent ale acestuia in domeniul respectiv (si in general);
- reputatia, etica acestuia atat in afaceri, cat si in viata privata;
- asumarea neconditionata de catre antreprenor a unui risc alaturi de business angel, in respectivul proiect.
Afacere cu aroma
Cristian Iorga, General Manager Italian Coffee Concept, este unul dintre cei care s-a bucurat de sprijinul lui Marius Ghenea in calitatea sa de business angel. Dupa ce Marius Ghenea a devenit CEO Flanco, Cristian Iorga a inceput sa-i urmareasca indeaproape evolutia profesionala. A asteptat ca Adrian Cimpoeru, un prieten comun, sa intre in parteneriat cu Ghenea, prin compania Orbital Solution. Dupa un an de activitate, compania a avut cele mai mari vanzari din segmentul echipamentelor termice si sanitare. Asta a fost confirmarea de care avea nevoie pentru a-i solicita o intalnire investitorului pentru o posibila asociere. "Am venit cu propunerea de a achizitiona o master franciza de cafenele si a fost de acord. Asta dupa ce, impreuna cu consultantul meu financiar, am lucrat pe un business plan si i-am pus toate datele la dispozitie. Din acel moment, am stiut ca parteneriatul o sa fie de succes si ca orice partener extern ales va semna cu noi, datorita notorietatii persoanei asociate".
Piata cafenelelor li s-a parut oportuna pentru ca anul trecut era in plina dezvoltare. Intre timp, din cauza crizei si a noilor reglementari cu privire la fumat, activitatea a fost destul de serios afectata, asa ca planurile au trebuit modificate. Sa nu uitam ca Starbucks a inchis sute de cafenele in ultima jumatate de an, in SUA si in lume, la fel si Coffe Heaven si Coffee Republic.
Discutiile au inceput in luna martie 2008 si au fost finalizate la jumatatea lunii septembrie 2008, prin semnarea contractului de master franciza. In aceasta perioada, Iorga si partenerul sau s-au deplasat de mai multe ori in Austria pentru negociere si training de personal. In aceasta colaborare erau importante respectarea bugetelor, a termenelor, a calitatii amenajarilor din cafenele, a serviciilor oferite si a oamenilor.
De la achizitia master francizei, au fost deschise doua cafenele. Una dintre ele este in proces de mutare intr-o noua locatie stradala, deoarece plasarea initiala (centrul comercial Liberty) nu a corespuns asteptarilor din punct de vedere al traficului. Pana in prezent, investitia a depasit o jumatate de milion de euro.
Cristian Iorga ii sfatuieste pe cei interesati sa porneasca o afacere proprie printr-un astfel de parteneriat sa se pregateasca sa intampine toate problemele printr-o abordare optimista. "La inceput, orice business necesita atentie, timp si multe sacrificii pana ajunge la maturitate. Investitorul vrea, ca atunci cand i se face o propunere de afacere, initiatorul sa fie cat se poate de pregatit si informat despre businessul propus".
In prezent, Cristian Iorga lucreaza la un P&L si va incepe dezvoltarea unui nou start-up alaturi de partenerul sau. Primele discutii referitoare la dezvoltarea Italian Coffee Concept, prin marirea portofoliului de produse, servicii etc., au avut loc deja.
Desi contextul economic actual este neprietenos, mai sunt si alti afaceristi care nu se tem sa investeasca. Fondatorul RTC, Octavian Radu, George Haber, Alexandre Almajeanu si directorul Newarch Investments – Radu Tudorache sunt alte exemple. Va propunem si dumneavoastra un exercitiu decizional: ce ati face cu banii, i-ati tine la saltea sau i-ati investi in proiectul altcuiva?