Calatorii asistate de Personal Travel Planner
In multe tari, este normal ca oamenii de afaceri care calatoresc frecvent in diferite colturi ale lumii sa aiba un Personal Travel Planner. Adica, o persoana dedicata, care le organizeaza pas cu pas calatoria, in acord perfect cu solicitarile acestora. La noi, multi ar stramba din nas si ar considera acest serviciu un moft.
Anca Nichifor a adus acest concept pe piata locala. A intrat in afaceri cu o firma de organizare evenimente, in 2007, insa networkingul si experienta acumulata in turism i-au permis sa dezvolte si o idee mai veche – aceea de a oferi calatorii tailor-made/personalizate:
„De-a lungul timpului, in toate companiile in care am lucrat, am avut legatura cu partea de turism si calatorii, si, in special, cu organizarea acestora pentru alte persoane. Asa mi-am dat seama ca exista in Romania o nisa de clienti care s-ar bucura daca ar exista un astfel de serviciu. O agentie de turism nu va putea niciodata sa te ajute intr-o asemenea masura, pentru ca nu-si permite din punct de vedere al timpului alocat pentru fiecare client”.
Firma ei acopera atat segmentul de business, cat si pe cel de leisure. Clientii aleg si decid tot ceea ce este legat de vacanta dorita: destinatia, tipul de cazare (hotel, vila privata, lodge, chalet etc.), varianta de transport (avion de linie sau private jet) si activitatile pe care doresc sa le faca la destinatie – fie ca este vorba despre o rezervare la un restaurant exclusivist, bilete la un eveniment important oriunde in lume, fie de pregatirea jet-ului la o ora specifica pentru decolare sau prezenta iahtului intr-un anumit port.
Target
O parte dintre clientii tinerei antreprenoare sunt oameni de afaceri. Cei care aleg serviciul de luxury travel sunt, la randul lor, antreprenori sau sefi de companii.
Profilul schitat de Anca arata cam asa: un client pretentios, imprevizibil, care are nevoie de raspunsuri si solutii rapide. „Este clientul care stie unde vrea sa mearga. El doar iti spune: Vreau in locul acesta. Aranjeaza-mi!”
Din experienta Ancai, oamenii de afaceri calatoresc mai ales in Europa. Daca in interes profesional romanii calatoresc la Londra, Paris sau München, locurile pentru petrecerea concediilor sunt altele: Sardinia, Capri, Coasta de Azur – pentru vara, Elvetia si o parte din Franta – pentru iarna. De obicei, merg insotiti de familie sau prieteni. „In general, prefera sa mearga in aceleasi locuri. Nu-si schimba nici hotelul si, cateodata, doresc sa se cazeze in aceeasi camera in care au mai stat”.
In 2010, investitia a ajuns undeva la 200.000 de euro, dupa achizitionarea sediului din centrul Bucurestiului. „Speram sa atingem break-evenul in 2011, daca piata va ramane cel putin la nivelul actual. Rezultatele primelor doua trimestre ale anului in curs sunt mai bune decat perioada similara a lui 2009”. Antreprenoarea ne asigura ca serviciile pe care le pune la dispozitie nu au comisioane mari. In unele cazuri, comisionul este platit direct de catre hotelurile la care clientii s-au cazat. „Probabil ca pana la sfarsitul anului vom introduce un card de fidelizare, in baza caruia, clientii vor beneficia de mai multe avantaje. Acest concept este utilizat de obicei de firmele de concierge”.
Un alt segment de public este reprezentat de cei care doresc o vacanta personalizata. Sunt genul de clienti care ar putea sa petreaca un timp indelungat pe Internet pentru a gasi informatii despre locurile in care doresc sa mearga, sa-si caute spatiile de cazare unde doresc sa stea pe perioada vacantei. „Nu vor chartere si nici oferte de tip all-inclusive. Ii convingi destul de greu si de fiecare data trebuie sa le prezinti o oferta diversificata”.
„Chiar daca unii romani au putere financiara, nu toti sunt dispusi sa plateasca pentru o vacanta personalizata. La fiecare targ de turism, 90% dintre oferte sunt pentru Grecia (Halkidiki sau Paralia Katerini), Turcia si Bulgaria. Iarna, pentru a schia nu exista doar Austria. Mai sunt si alte posibilitati. Eu asta incerc sa demonstrez. Nu inteleg de ce se prefera locuri aglomerate, in care se mai intalnesc cu alte zeci de romani…” – Anca Nichifor, Managing Director, Jet Set Planner
Unii dintre ei sunt dispusi sa plateasca un pret ridicat, altii sunt foarte atenti la bugetul alocat vacantelor. „Cand vorbim despre vacante tailor-made, ne referim inclusiv la cei care nu au venituri foarte mari. Este adevarat, se intampla de multe ori sa nu parcurgem toti pasii, pentru ca in urma simularilor realizam ca se depaseste bugetul. Cu toate acestea, am reusit sa cream cateva vacante cu bugete destul de rezonabile”.
Un cuplu care pleaca pentru 10 zile intr-un circuit si plateste pentru transport, cazare si masina inchiriata 1.000-1.500 de euro este o astfel de situatie. In acelasi timp, anul acesta, in perioada in care a avut loc cursa de Formula 1 de la Monte Carlo, unul dintre clientii firmei a platit pentru trei nopti de cazare la un hotel care nu face parte din Top 3 suma de 6.600 de euro.
„Ati plecat in calatorie. In loc sa-i cereti asistentei dv. sa va modifice rezervarile la hotel sau avion, apelati Personal Travel Plannerul si ii comunicati ce anume aveti nevoie. In 99% dintre cazuri, acesta va gaseste o solutie convenabila in timp util. De exemplu, zilele trecute am avut doua persoane care au calatorit in SUA. La retur, au pierdut primul avion si ne-au sunat la 5 dimineata, in weekend, sa le gasim o alta cursa. Si am rezolvat!”, povesteste Managing Directorul Jet Set Planner. Acest serviciu ii diferentiaza fata de o agentie clasica de turism.
Despre modalitatea de calatorie, antreprenoarea spune ca unii clienti prefera zborurile private (private-jet) pentru ca le ofera flexibilitate si intimitate. „Sa inchiriezi un private-jet nu este tocmai ieftin. Ca alternativa, o parte dintre oamenii de afaceri sau chiar firmele au preferat varianta achizitiei unui private-jet sau a unor abonamente cu ore de zbor la companii specializate". In prezent, firma are trei angajati full time si un portofoliu de circa 50 de clienti (companii si persoane fizice).