Colegul meu, robotul
Companii precum Crate & Barrel, Diapers.com si Gap utilizeaza roboti construiti de Kiva Systems in depozitele de marfuri, pentru a scurta timpul de livrare a produselor. Retailerul online Diapers.com foloseste peste 350 de roboti in trei depozite si va continua sa achizitioneze alte sute de “angajati mecanici”. Unul dintre motivele utilizarii lor, spun reprezentantii companiei, este ca robotii pot lucra pe intuneric, economisind bani cheltuiti pe iluminat si aer conditionat, reducand astfel si poluarea.
Un obstacol in calea utilizarii masinilor inteligente este reactia emotionala a oamenilor atunci cand acestia interactioneaza cu robotii. “Exista un element cultural care i-a tinut pe roboti la distanta de locurile de munca in care se afla oameni”, spune Larry Fisher, director de cercetare la compania de studii de piata ABI Research. Acesta ii da ca exemplu pe japonezi, care sunt mai toleranti fata de prezenta robotilor printre oameni, in vreme ce americanii sunt mai reticenti din cauza filmelor de genul “Terminator”. Fisher estimeaza ca piata mondiala pentru roboti personali – roboti inteligenti, dotati cu senzori si care indeplinesc o functie anume (cum este cazul robotului pentru curatenie Roomba) – va ajunge la 5,26 miliarde de dolari in 2015, de la 1,16 miliarde in 2009
Spitalele sunt alte locuri in care incep sa fie folositi roboti. Este cazul robotului Tug, alintat “Tugette”, folosit pentru transportul alimentelor, medicamentelor, deseurilor si analizelor in spitalul El Camino din Silicon Valley. Robotul arata ca un dulapior pe roti, e dotat cu sertare, insa producatorii i-au instalat si o placuta voce feminina, cu care se adreseaza politicos colegilor si pacientilor. La spitalul El Camino exista acum 19 roboti. Daca institutia ar fi angajati oameni pentru munca facuta de aceste masini, costurile ar fi depasit un milion de dolari pe an, insa inchirierea lor timp de douasprezece luni nu trece de 350.000 de dolari. “Robotii nu-si iau pauze si concedii si nici nu trebuie sa le acorzi beneficii”, spune Aldo Zini, CEO al companiei Aethon, care produce robotii Tug.