Cu sediul la marginea orasului
Piata de relocari din Romania s-a dezvoltat foarte mult in ultimii ani, ajungand la o valoare de aproximativ sase milioane de euro in 2007, potrivit Directorului de Vanzari de la firma de relocari Interdean Moovers, Cristian Borcos. Specialistii in domeniu sustin ca este de asteptat ca, odata cu cresterea economiei, sa creasca si piata mutarilor. Explicatia pentru acest trend este faptul ca din ce in ce mai multe companii isi vad activitatea afectata de probleme precum lipsa de spatiu (datorata aglomerarii urbane), costurile mari privind chiriile sau impozitele pe teren, posibilitatea redusa de extindere sau restrictiile impuse de legislatia de mediu. Costul chiriei in Bucuresti pentru spatiile de birouri este de aproape 40 de euro pe metrul patrat, conform unei cercetari realizate de compania americana furnizoare de servicii de real estate, CB Richard Ellis.
In Romania, cele mai vizibile relocari se petrec in arealul Capitalei, unde firmele tind sa se retraga inspre zonele limitrofe. In ultima vreme, se remarca totusi un trend ascendent al solicitarilor provenite si din celelalte mari orase ale tarii, sustine Adrian Tudorache, Director Comercial la firma AEON Mutari. Motivele ar fi popularizarea intr-o mai mare masura a serviciilor, dar si cresterea economica a unor zone precum cele aferente Brasovului, Clujului sau Timisoarei. "Cand spun asta, ma gandesc in special la piata relocarilor persoanelor juridice, acestea constituind circa 80% dintre potentialii clienti. Pe viitor, e previzibila cresterea cererii in cadrul provinciei, dar si inmultirea cererii de oferte din partea persoanelor fizice", adauga Tudorache. Conform acestuia, cele mai cautate sunt serviciile la cheie care sa contina si asigurarea financiara a bunurilor ce trebuie transportate.
Langa Bucuresti
In momentul de fata, majoritatea cererilor de relocare vin din partea companiilor care urmaresc sa-si mute birourile, fie din cauza costurilor ridicate datorate locului unde este plasat sediul actual, fie din cauza nevoii de extindere.
Printre cei care si-au mutat de curand sediile la marginea Bucurestiului se afla si Unilever South Central Europe. "Cu siguranta exista un trend in plasarea sediilor in afara centrelor aglomerate ale marilor orase. Aceasta este o tendinta prezenta nu numai in Bucuresti, ci in toate marile orase ale lumii", confirma Alexandra Olaru, Director HR la Unilever. Ea motiveaza adoptarea acestei directii prin faptul ca disponibilitatea spatiilor de construit este mult mai mare in zonele limitrofe, comparativ cu centrele oraselor.
Principalii factori care au determinat decizia relocarii sediului central al Unilever sunt dezvoltarea companiei (care implica printre altele si cresterea numarului de angajati) si facilitatile oferite de noua cladire de birouri. Directorul de la Unilever e increzator ca decizia de relocare a companiei va genera beneficii pentru toti angajatii care vor lucra in noul sediu.
Principalele avantaje sunt reprezentate de numeroasele facilitati oferite de noua locatie: un numar foarte mare de locuri de parcare, un spatiu de birouri mai generos, spatii pentru fitness si relaxare, un restaurant etc. Ca sa vina in sprijinul angajatilor in problema distantei pana la noua locatie, Unilever le va pune la dispozitie microbuze pentru transportul la birou. In plus, vor fi introduse flexible working hours, angajatii putand ajunge la birou oricand intre orele 8 si 10.
Langa Brasov
Distribuitorul de produse lactate Delaco si-a deschis inca de la inceput o fabrica pentru ambalarea produselor in localitatea Codlea, la 15 kilometri de Brasov, unde a amplasat si birourile. Deoarece compania a inceput activitatea cu doar trei angajati, iar fondurile erau departe de a fi substantiale, amplasarea sediului intr-o locatie din Brasov a fost imposibila din cauza costurilor foarte ridicate.
"Varianta Codlea a fost cea mai potrivita, deoarece distanta pana la Brasov este relativ mica", explica Romulus Dumitru, Marketing Manager la Delaco, adaugand ca marele dezavantaj a ramas cel legat de imagine ("frustrarea angajatilor ca nu lucreaza in buricul targului"), lucru care necesita mai multa munca in ceea ce priveste partea de recrutare.
Ca sa reduca din problema legata de distanta, Delaco le asigura angajatilor transportul pana la Codlea si suporta costurile aferente. Problema asigurarii transportului pentru personalul din Brasov catre Codlea s-a pus inca de la inceput. In prezent, exista un microbuz care are o ruta prestabilita si transporta toti angajatii care locuiesc in Brasov. De asemenea, o buna parte dintre cei peste 300 de angajati locuiesc in alte localitati, in imprejurimile Brasovului (Ghimbav, Vulcan, Zarnesti, Rasnov, Stupini etc.). Pentru ei, exista cativa soferi si cateva masini care se ocupa doar de transportul lor la locul de munca. "Un avantaj important – probabil ca o sa radeti – este faptul ca nu intarzie nimeni la serviciu. Daca nu sunt la locul de intalnire cand ajunge masina, nu prea mai au cu ce sa ajunga la timp si atunci oamenii sunt punctuali".
Compania s-a ocupat si de locul unde iau masa angajatii in timpul programului, amenajand special pentru acestia doua sali – una pentru angajatii de la depozite-productie si alta pentru cei care lucreaza la birouri. In ceea ce priveste masa propriu-zisa, angajatii pot alege singuri cum anume isi procura hrana, o parte dintre cei de la birouri apeland la o firma de catering din Codlea.
"Sunt sigur ca decizia initiala a fost buna, iar dezavantajele sunt compensate prin asigurarea transportului gratuit", concluzioneaza Romulus Dumitru. "Cred ca in viitor vor fi multe companii care vor avea sediul in afara marilor orase, iar acest lucru va deveni ceva obisnuit in Romania".
Trendul amplasarii birourilor intr-o locatie din afara oraselor se inregistreaza in special in cazul companiilor de dimensiuni medii si mari. Acestea au ajuns la o dezvoltare ce necesita alocarea de spatiu suplimentar dedicat birourilor, locurilor de recreere, de depozitare etc. si gasesc ca singura solutie viabila, din aproape toate punctele de vedere, relocarea in spatii extraurbane. In tot acest timp, tot mai multe firme mici au inceput sa isi mute sediile din apartamentele de la bloc in locatii mai incapatoare sau mai bine plasate. Acestea se indreapta de cele mai multe ori spre fostele zone industriale amplasate semicentral sau spre sedii in vile.
Pe fondul dezvoltarii pietei de relocare, s-au inmultit si firmele care ofera astfel de servicii, fie ele locale, nationale sau internationale. Estimativ, piata relocarilor a ajuns la nivelul anului 2007 la o valoare de aproape 6 milioane euro. Compania Interdean Moovers a avut anul trecut o cifra de afaceri de 1,6 milioane euro si se asteapta ca aceasta sa creasca in 2008. Potrivit Directorului de Vanzari, Cristian Borcos, preturile serviciilor de relocare pleaca de undeva de la 300 de euro si pot depasi suma de 10.000 de euro. Costul unei relocari variaza in functie de cantitatea de materiale care trebuie relocate, timpul alocat procesului sau distanta dintre sediul actual si cel nou.