Dan Berteanu – Jurnal de bord
Incepand cu 2010, majoritatea activitatii mele se concentreaza pe extinderea regionala a UBD SA prin replicarea modelului romanesc in diferite geografii. Astfel, am fost implicat in restructurarea business-ului din Polonia, in start-up-ul business-ului din Turcia si in consolidarea printr-o achizie a celui din Serbia. Si, pentru ca am vizitat multi clienti in tarile astea si mi-am format o parere despre ce se intampla in partea aceasta de lume, iaca ce vreau sa va impartasesc.
Organizatiile au crezut din 2000 incoace ca cel mai important lucru este sa ai capital sau sa te poti finanta usor si sa te diversifici – a fost perioada ingineriilor financiare, a investitiilor speculative si a M&A-urilor. Inainte de asta, intre 1980 si 2000 organizatiile au crezut ca cel mai important lucru este sa ai procese si sisteme eficiente – a fost perioada TQM, learn management, six sigma si a suprematiei gandirii rationale. Inainte de asta, intre 1960 si 1980 organizatiile au crezut ca cel mai important lucru sunt oamenii – a fost perioada baby boomers, a colaborarii si a reconstructiei de dupa razboi. Acum se repeta ciclul si este iar vorba despre oameni. Este din ce in ce mai mult vorba despre oameni. M-a surprins descoperirea ca acest fapt este valabil in toate cele patru piete. Cred ca organizatiile au inteles ca o strategie buna se poate duce dracu’ daca nu este implementata corespunzator. Iar implementarea e… despre oameni.
In Polonia economia functioneaza bine, se construieste si sunt multi straini pe strada si in restaurante. Clientii sunt foarte seriosi, cu focus pe proces si implementare, gata sa plateasca premium daca vad valoare. De asemenea foarte opozitionali si putin creativi. Investitia din training se concentreaza in zona de leadership si vanzari, aproape deloc in customer service. Subiectul Culturii de Organizatie incepe sa fie recunoscut ca important si apare pe «radarul» din ce in ce mai multor lideri de business.
In Turcia economia este in crestere si, chiar daca benzina costa 2 euro litrul (cea mai scumpa din lume!), traficul este infernal. Se construieste in draci, mai ales infrastructura rutiera. Sa mergi la vanzare in Istanbul este o experienta din toate punctele de vedere. Clientii sunt deschisi la nou, cu focus pe construirea relatiei personale si profesionale (in ordinea asta!) si foarte atenti la imaginea pe care o ai.
Foarte greu platesc premium, chiar daca vad valoare. Investitia in training este concentrata in zona de leadership. Vanzarile si customer service-ul sunt vazute ca mass training si au preturi derizorii. Competitia este uriasa, doar in Istanbul sunt inregistrate peste 1.500 de firme de training. Subiectul Culturii de Organizatie este unul foarte sensibil, pentru ca organizatiile turcesti sunt foarte traditionaliste si conduse pe baza ierarhiei. Senioritatea este foarte apreciata si respectata neconditionat.
In Serbia, economia isi revine, iar ambitia de a face parte din Uniunea Europeana este foarte vizibila. Clientii sunt destul de alunecosi, dar platesc premium atunci cand vad valoare. Mediul de business actual din Serbia imi aminteste de Romania anilor 2000, cand incepuse sa existe o doza de profesionalizare, dar se faceau inca multe aranjamente si combinatii. Adica se lucreaza la negru, se eludeaza taxe, etc. Sarbii au un mare respect pentru Romania si ne privesc ca fiind cu 10 ani inaintea lor. Investitia in training se face preponderent in leadership, iar vanzarile si customer service-ul sunt privite ca zone de dezvoltare importanta, dar nu prioritara. Industria de training este inca la inceput si destul de putin dezvoltata. Cultura de Organizatie este un subiect de interes si se afla pe «radarul» liderilor de business.
In Romania… cred ca trebuie sa ne miram de soliditatea economiei romanesti, care a rezistat timp de doi ani presiunii generate de incompetenta si stupiditatea guvernantilor nostri. Ma opresc aici ca sa nu ma enervez, dar credeti-ma ca, dupa ce am vazut ce au facut polonezii, turcii si sarbii, tare imi vine sa ma enervez cand vad ce (n-)au facut romanii.
Dan Berteanu, Partner AchieveGlobal CEE (Turcia, Polonia, Romania, Serbia)