De ce este motivația importantă pentru organizații
Pe 08 Iunie 2023, la ora 18.30, în incinta librăriei Cărturești Carusel, Centrul Vechi, se lansează lucrarea Motivarea și Retenția Angajaților. Strategii, metode și soluții practice, autor Sorin Faur.
Scopul cărții este să ajute organizațiile să devină locuri ideale de muncă pentru angajați, în care aceștia să se regăsească și să se simtă împliniți venind la serviciu cu plăcere, motivați să dea tot ce au mai bun pentru companie.
De ce este motivația importantă pentru organizații
Multe organizații se mândresc cu numărul lor de angajați și, cu certitudine, numărul angajaților vorbește despre dimensiunea unei companii. Din perspectiva resurselor umane, adevărul este că nu doar numărul de angajați este o măsură a succesului, ci și numărul celor implicați, care contribuie activ la reușita organizației. Diverse studii arată că în medie între 30% și 40% dintre angajații unei companii sunt motivați . Nu este suficient dacă dintr-o sută de angajați doar 30% dau (tot) ce au mai bun pentru companie. O companie are nevoie de toți angajații săi pentru a fi performantă într-o piață competitivă, nu doar de cei 30% care sunt engaged. Cel mai adesea, dacă este ceva ce companiile ignoră, este exact partea de motivare care se consideră implicită, ca și cum aceasta ar trebui să vină „la pachet” odată cu semnarea contractului de muncă. Dar trebuie spus că:
(1) motivarea oamenilor nu se întâmplă de la sine. Niciun om nu este tot timpul și (doar) de la sine motivat. Engagementul nu este un dat a priori și nu se situează implicit la un nivel înalt. Din contră, tinde mereu să scadă, dacă nu sunt întreprinse măsuri active de susținere. Este datoria și misiunea companiei să găsească mijloacele și soluțiile pentru motivarea propriilor angajați.
(2) motivarea angajaților nu se face odată pentru totdeauna. Oamenii se schimbă cu trecerea timpului și cu fiecare experiență trăită și ca urmare a unor evenimente de viață (finalizarea unor studii, nașterea unui copil etc.), apar noi nevoi și așteptări. Echipele se schimbă, pleacă unii, vin alții și acest fapt afectează, la rândul său, starea psihologică în companie. Piața se schimbă, apar noi tehnologii sau noi concurenți. Situația economică se schimbă, adesea, brusc și radical (de exemplu, criza financiară din 2008/2009 și cea provocată de Pandemia de COVID-19) – trăim într-o eră cu multe incertitudini. Iată de ce, motivarea angajaților este un proces continuu care trebuie să aibă loc zi de zi, săptămână de săptămână, lună de lună și an de an.
Totuși, din rațiuni operaționale, companiile ajung să se ocupe mai degrabă de organizarea și administrarea proceselor curente decât de motivarea oamenilor. Starea de nemulțumire reprezintă de fapt eșecul politicilor de motivare ale companiei, nu starea de fapt și nici starea în care angajații își doresc să fie. Angajații vor să fie motivați și fericiți la locul de muncă.
Ce subiecte și teme acoperă cartea
În carte sunt prezentate acțiuni concrete pe care companiile le pot întreprinde pentru motivarea angajaților lor, spre beneficiul reciproc. Sunt abordate o serie de subiecte de mare interes, precum
- fluctuația de personal: ce este și cum se calculează, diagnosticarea, cauzele și costurile fluctuației de personal;
- teoriile motivării, cu accent pe înțelegerea mecanismelor funda-mentale care conduc la motivarea angajaților;
- ce este engagementul și care sunt elementele definitorii ale acestui concept modern și cum se diferențiază de altele similare;
- profilul angajatului (de)motivat;
- impactul financiar al (de)motivării: argumente pentru finanțarea programelor de engagement;
- măsurarea nivelului de motivare al angajaților și indicatorii nece-sari;
- ce înseamnă Employment Value Proposition, cum se construiește și care este relația cu engagementul;
- cum creștem nivelul de motivare al angajaților acționând asupra celor mai importanți vectori ai săi, pentru a obține transformarea culturii organizaționale într-o cultură a implicării;
- soluții și idei de motivare financiară și non-financiară a angajaților, structurate pe categorii și explicate;
- cele mai eficiente și apreciate beneficii materiale și imateriale, directe și indirecte, ce pot fi oferite angajaților;
- studii de caz și exemple concrete de motivare a angajaților din diverse companii.
Cui se adresează cartea
- Managerilor operaționali, cei care sunt răspunzători de nivelul de motivare a subordonaților direcți;
- Antreprenorilor care, prin poziția centrală în propriile companii, sunt primii interesați să dezvolte echipe motivate;
- Specialiștilor în HR direct implicați în proiecte pentru motivarea și retenția angajaților;
- Directorilor de HR, cei care dezvoltă și coordonează implementarea politicilor de resurse umane;
- Managerilor de top, pentru că între profitul companiei și motivația angajaților este o legătură direct.
- Tuturor celor care vor să se specializeze pe zona de Resurse Umane, descoperind concepte avansate de motivarea personalului
Beneficii pentru companii după aplicarea măsurilor de motivare a angajaților:
- creșterea productivității și eficienței muncii;
- creșterea calității produselor, serviciilor realizate, reducerea produselor/serviciilor neconforme;
- creșterea numărului de idei și sugestii venite din partea angajaților pentru îmbunătățirea activității companiei (creativitate și inovație);
- diminuarea absenteismului în rândul angajaților;
- reducerea fluctuației de personal;
- reducerea costurilor de recrutare;
- reducerea cheltuielilor adiacente cu personalul din cauza moralului scăzut;
- creșterea numărului de recomandări interne pentru recrutarea unor colegi noi;
- afirmarea pozitivă a Brandului de Angajator – datorată angajaților mulțumiți – și creșterea atractivității companiei în rândul candida-ților;
- creșterea nivelului de satisfacție al clienților privind serviciile primite (consecință a stării de spirit și implicării suplimentare din partea angajaților motivați);
- creșterea vânzărilor ca urmare a creșterii nivelului de satisfacție al clienților;
- creșterea profitului.
Trăim într-o piață care a ajuns ultra-competitivă, exact ca în sport de performanță, diferența între celebritate binemeritată pe podium și anonimitate se face în unele cazuri la zecimală. Este clar că nu poți faci performanță fără oameni motivați. Poți cel mult să reziști, să supraviețuiești, dar nu poți fii trend setter, lider de piață, deschizător de drumuri, inovator, fără angajați motivați. Succesul durabil nu este și nu poate fi o întâmplare – companiile care au succes sunt de fapt cele care reușesc de fiecare dată, an după an. Pentru a fi sustenabil, succesul necesită disciplină și implicare, creativitate și inovație, adaptabilitate și reziliență în fața dificultăților – iar toate acestea înseamnă oameni motivați!