Există show-uri de muzică, dans, umor, de ce nu ar exista și unul al vorbitului în public?
Aflat la a doua ediție, Speakings HR Edition 2018 a vorbit despre companii, oameni și resursele lor cele mai prețioase – de la cunoștințe la abilități, de la determinare la emoții, întorcându-ne la elementele fundamentale ale profesiei, sub motto-ul „HR. Punct și de la capăt”. Există talent show-uri de muzică, dans, autenticitate, umor, de ce nu ar exista și talent show al vorbitului în public?
„Datoria unui speaker este să traducă cifrele și să spună o poveste despre ceilalți, despre impactul pe care îl au cifrele dincolo de ceea ce se vede. De asemenea contează foarte mult interacțiunea cu sala, indiferent dacă este o ședință sau un concurs de public speaking. Inclusiv în board meeting contează foarte mult să fii antrenat pentru că acest lucru de fapt te va ajuta să fii spontan” spune Andrei Dunuță antrenor de public speaking și fondator al SelfTrust Academy, despre importanța vorbitului în fața audienței.
Andrei Dunuță adaugă că secretul este de fapt antrenamentul. La fel ca în fotbal, în fața porții dacă te-ai antrenat vei înscrie, în cazul vorbitului în public vei captiva ascultătorii.
Potrivit principiului lui Pareto – sau legea 80/20 – 80% dintre efecte se datorează unui procent de 20% dintre cauze. „Acest principiu este extrem de util în majoritatea domeniilor dacă este înţeles şi aplicat corect. Un discurs public de succes este tradus astfel” spune Andrei Dunuță.
Desigur, în era tehnologiei ne întrebăm la ce ne mai folosesc cursurile de public speaking, în condițiile în care oamenii își vorbesc din ce în ce mai puțin față în față. De exemplu, întâlnirile, conferințele pe skype au crescut ca pondere. „Și acolo se aplică aceleași reguli pe care le înveți într-un discurs pe care-l ții în fața oamenilor” afirmă Andrei Dunuță. „Cu atât devine mai valoros să ai abilități de public speaking când te afli în fața unei conferințe pe skype, pentru că sunt aceleași reguli”.
Trucuri în public speaking
1. Începe cu finalul în minte
Să începem cu finalul în minte: Întotdeauna gândește-te ce vrei să transmiți când ai încheiat discursul. Plecați de la un slogan al discursului și la fel ca pe un motor/ aplicație de căutare atunci când scrii destinația vei obține deja cel puțin trei variante de a ajunge la ea.
2. Este important să ai comunicare vizuală (eye contact) de la început cu toată sala
Privirea spune multe și poți folosi acest atu în favoarea ta dacă ești antrenat. Trainerii recomandă ca privirea ta cu a celui din sală să nu se intersecteze mai mult de 2-4 sec., suficient cât să creezi o relație cu fiecare persoană din punct de vedere emoțional dar să nu invadezi spațiul persoanei respective. Cu alte cuvinte, secretul este de a te uita pentru câteva secunde în ochii unei persoane și nu de a te holba la ea, cu atât mai mult că nu o cunoști. Desigur privirea cuiva te poate și descuraja dar o persoană antrenată va ști să obțină avantaje din acest lucru. De exemplu, dacă vezi că oamenii nu rezonează cu povestea ta poți să refrazezi, să vezi partea plină a momentului, nu să te blochezi.
3. Construiește-ți discursul pe sistemul podul
„Spune-le ce le vei spune, spune-le și spune-le ce le-ai spus”. Sumarizezi, concluzionezi și inviți oamenii la o acțiune.
Ce speakeri din HR au participat la ediția 2018
Eugen Gane, HR Area Leader for South East Europe, IBM;
Gabriela Constantinescu, HR Director, Piraeus Bank;
Ioana Sănduleasa, Employee Engagement Specialist, UiPath;
Oana Trucă, HR Manager, Skanska;
Diana Voicu, HR Manager, BDO România;
Mihaela Constantinescu, HR Business Partner, Medicover;
Gabriela Pătraşcu, Director Resurse Umane, Colina Motors;
Cătălina Muşat, HR Manager, Metropolitan Life;
Sorina Priceputu, HR Manager, OLX Group;
Mihaela Berechet, Director of Talent Management, Optymyze;
Marcela Roman, Corporate Trainer, Wipro;
Patricia Călin, HR & Marketing Professional.
Și ca să închei cu o glumă, macabră ce-i drept, se spune că teama cea mai mare a oamenilor este aceea de a vorbi în public, după teama de moarte. Dacă oamenii ar lua zicala în serios, ar prefera ca la înmormântări să fie mai degrabă în coșciug decât să-i aducă decedatului ultimul elogiu. (Jerry Seinfeld)