Girls in Tech au sosit în România şi au de gând să rămână
Girls in Tech este un eveniment care mi-a stârnit interesul, dar nu din prejudecata care spune că fetele n-au ce căuta în tehnologie şi nici din dorinţa de a mă afla în aceeaşi sală plină până la refuz cu doamne şi domnişoare, ci pentru că face o separaţie de gen. Împins de curiozitate, i-am solicitat o întâlnire Irinei Scarlat, una dintre cele trei Girls in Tech, care şi-a făcut timp ca, într-o pauză de la târgul Angajatori de Top, la care se ocupa de comunicare, să se vadă cu mine. Irinei îi place să vorbească în public şi lucrează şi câte 18 ore pe zi. Se declară o tocilară care a învăţat mereu bine şi a combinat studiul cu organizarea unor evenimente conexe. A făcut un master la Oslo şi unul la Paris, a lucrat cu Liga Studenţilor Români din Străinătate, a călătorit în SUA şi China, iar acum munceşte pe mai mule fronturi. Are o companie de comunicare, Akcees, lucrează la proiectul Girls in Tech, se ocupă de comunicarea evenimentelor de la Bucharest Tech Fest şi are nenumărate alte proiecte sezoniere. În urmă cu un an, Irina şi echipa ei de la Akcees se uitau pe site-ul Startup Weekend şi se gândeau că ar fi frumos să facă un eveniment asemănător. Extrovertită din fire, Irina a luat imediat legătura cu Bogdan Iordache de la How to Web, iar lucrurile au început să se mişte. Cu ceva timp în urmă, Cătălina Rusu, o absolventă de Ştiinţe Politice, îndrăgostită de internet, a citit o ştire pe Techcrunch, care anunţa deschiderea capitolului Girls in Tech din Marea Britanie. S-a gândit că ar fi binevenit şi în România un eveniment similar, destinat elevelor de liceu şi studentelor la automatică şi cibernetică. Portofoliul Cătălinei este absolut impresionant. A lucrat la proiecte precum Trigwee.com, Bucharest Hubb, Tangomeet şi Geekcelerator, deşi când era mică visa să devină violonistă. Însă capitolul Girls in Tech România a început să se scrie atunci când Anca Foster, coordonatoarea operaţiunilor Startup Weekend, s-a apucat de lucru alături de Irina şi Cătălina. Anca a făcut turism, apoi a plecat în SUA şi a descoperit că se pricepe la desen. Pentru că nu a putut să se angajeze, s-a apucat de proiectele proprii de web design, şi după o vreme a ajuns să se ocupe de Startup Weekend. Anca este o permanentă sursă de energie pentru ceilalţi, iar apropiaţii spun că ziua ei ar număra ceva mai mult de 24 de ore. Anca s-a gândit că în Europa Centrală nu erau evenimente suficiente şi le-a propus americanilor de la Girls in Tech să preia ea coordonarea.
Femeile în tehnologie
Girls in Tech este o organizaţie care a apărut în SUA, iar în prezent există o comunitate internaţională de opt ţări, cu un total de 500 de membri. Cele mai multe sunt în SUA, iar România este a treia ţară în Europa, după Marea Britanie şi Franţa. Girls in Tech România şi-a propus să creeze o comunitate puternică a femeilor din tehnologie, aducând la un loc publicul feminin pasionat de domeniu şi câteva reprezentante de succes din lumea largă care să-şi împărtăşească experienţa. Separaţia pe genuri nu are nicio legătură cu discriminarea, fie ea pozitivă sau negativă, însă s-a pornit de la ideea că fetele ar avea nevoie de un impuls, din cauza monopolului pe care îl deţin totuşi băieţii în acest domeniu. Organizaţia îşi propune în timp să creeze o comunitate puternică a femeilor din tehnologie şi să le ofere acestora vizibilitate, oportunitate de a-şi face cunoscute proiectele şi posibilitatea să se cunoască. Irina mi-a spus că nu s-a pus niciodată problema de discriminare, deoarece ea, Anca şi Cătălina sunt antreprenoare puternice, care nu se dau înapoi de la nimic şi nu s-au simţit niciodată discriminate. Însă spune că există o tendinţă în rândul fetelor de a sta departe de domeniu. „Am vrut să oferim mai multă vizibilitate femeilor de succes din tehnologie, care reprezintă exemple şi modele pentru tinerele care le vor călca pe urme“, spune Irina. „Există femei care se pricep la tehnologie, dar care aleg să renunţe şi să facă altceva, întrucât îşi închipuie că au un handicap tocmai pentru că sunt femei.“ Lucru pe care organizatoarele Girls in Tech vor să-l schimbe. Dincolo de încurajările care apar firesc atunci când vezi exemplele de succes chiar în faţa ta, evenimentele sunt şi un prilej de networking. Să faci networking înseamnă să-ţi faci relaţii, să vorbeşti cu oameni pe care nu-i cunoşti, să împărtăşeşti idei şi să afli altele noi. Pentru că tehnologia înseamnă idei, iar ideile înseamnă proiecte. De prima dată când am vorbit cu Irina, mi-am dat seama că atât ea, cât şi colegele ei sunt susţinătoare ale antreprenoriatului. Deşi se spune că antreprenoriatul nu este tocmai pentru toată lumea, Girls in Tech şi proiectele pe care le susţin cele trei sunt strâns legate de curajul şi resursele de care ai nevoie pentru a începe o afacere pe cont propriu.
Un panel cu modele
Prima invitată să urce pe scena Girls in Tech România a fost Stephanie Kaiser, o fată subţirică şi băieţoasă din Berlin, care adoră roboţii, celebră pentru jocul Monster World de pe Facebook, al cărui artizan principal este. Stephanie a explicat cum este să lucrezi în acest domeniu şi a trecut în revistă câţiva paşi importanţi pe care i-a făcut în timp ce construia jocul. Totodată, ea a salutat organizarea evenimentului şi a spus că şi ea face parte dintr-o organizaţie care se numeşte Berlin Geekettes. În faţa publicului a urmat Irina Anghel, secretar general al South Eastern European Private Equity and Venture Capital Association, totodată una dintre cele mai influente 100 de femei din Europa, potrivit clasamentului realizat de Girls in Tech UK. Irina Anghel, care este absolventă de Harvard, a spus că în mediul universitar american multe femei ridică mâna atunci când sunt întrebate dacă se simt discriminate, lucru care nu s-a întâmplat atunci când ea a întrebat asistenţa de la Girls in Tech. Irina crede că femeile nu au de ce să se simtă intimidate în domeniul tehnologiei şi a amintit că primul computer scientist a fost o femeie, Ada Lovelace. Şi nu a omis să le prezinte pe Măriuca Talpeş de la Bitdefender şi Irina Socol de la Siveco, spunând că două dintre cele mai puternice companii din industria IT din România au la conducere femei. Prezentarea a continuat cu un panel foarte interesant la care au participat Raylene Yung (Engineearing Manager Facebook), Jessica Gronski (Software Engineer Facebook), Raluca Georgescu (Country Manager Allegro Group, fondator Raluk.ro şi Co-Fondator How to Web), Adelina Peltea (blogger şi antreprenor) şi Maria Diaconu (Mosaic Works). Cum era şi normal, ideile şi impresiile au curs neîncetat, fetele având şi multe puncte comune, deşi au experienţe diferite. Din întâlnire a reieşit că femeile au nevoie de mai multe exemple şi s-a menţionat chiar nevoia unui punct critic pentru ele în tehnologie, deşi în principiu s-a spus că în cariera lor nu se pune problema de discriminare. Fiind vorba despre tehnologie, competenţele contează foare mult şi sunt uşor de verificat. Sfaturile trimise fetelor au fost să se bazeze mult pe echipă şi să se impună atunci când simt că trebuie să o facă şi să nu se lase afectate de eşecuri.
În lume sunt mai multe utilizatoare de Facebook decât utilizatori, iar statisticile arată că femeile postează mai mult conţinut pe această reţea de socializare. Însă majoritatea fetelor care au urcat pe scenă la Girls in Tech au declarat că, deşi lucrează într-un domeniu populat mai mult de băieţi, ele personal nu au simţit vreo diferenţă. Ba chiar s-a vorbit despre calităţile lor, că sunt mai concentrate pe obiective, mai sociabile şi uneori mai determinate. „Este important pentru fete să descopere lumea minunată a tehnologiei şi să se bucure de mediul ei“, a spus Maria Diaconu.
Articol preluat din Revista Cariere de noiembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici