In materie de CSR, romanii sunt in faza preventiv – defensiva
Q: In ce masura o companie isi bazeaza succesul pe performanta sociala, etica sau de mediu? Cunoasteti astfel de companii?
G. Molenkamp: Intr-o mare masura. In mod frecvent, cele mai inovatoare companii sunt, totodata, potrivit studiilor, si cele mai angajate in CSR. Un bun exemplu in acest sens il da Toyota Motor Company.
Q: Intre 22 si 23 octombrie la Bucuresti se desfasoara conferinta CSR`07. Difera discursul pe problematica CSR tinut la Bucuresti de discursurile tinute la Amsterdam, sa zicem?
G. Molenkamp: In principiu, discursul este acelasi, dar se tine cont de diferentele de dezvoltare si de diferentele de perceptie asupra responsabilitatii sociale corporatiste dintre tari. Rolul societatii civile este foarte important in CSR si acesta este mult mai puternic in Europa de Vest decat in tarile Central si Est-europene. Aceasta poate fi o deosebire semnificativa.
Q: De ce ar fi managerii romani motivati sa audieze o conferinta CSR?
G. Molenkamp: CSR-ul are o stransa legatura cu inovatia si cu dezvoltarea de noi produse si de piete noi. De asemenea, e important daca vrei sa atragi si sa retii talentele in organizatie.
Q: Credeti ca daca au interesul companiile se implica mai eficient in rezolvarea unor chestiuni in care statul nu reuseste sa obtina o solutie?
G. Molenkamp: Exista sperante mari legate de rolul multinationalelor. Daca e sa dam crezare studiilor, reiese ca oamenii asteapta de la acestea sa joace un rol in rezolvarea unor probleme de mediu si sociale, cum sunt: lipsa de educatie, infractionalitatea, saracia. De multe ori, companiile globale au mai multa influenta si mai multa putere decat guvernul unei singure tari, pentru ca au la dispozitie mai multe resurse, au retele mai mari, poseda mai multe cunostinte si au mai multe canale de comunicare. E nevoie de o guvernare globala asupra acestor probleme. Or, se stie ca rolul Natiunilor Unite este unul restrans.
Q: Au fost identificate sase faze prin care trec companiile in implementarea unui program de responsabilitate sociala. In ce faza credeti ca se afla companiile romanesti?
G. Molenkamp: Cred ca firmele romanesti sunt inca la inceput, in faza preventiv-defensiva.
Q: Care au fost cele mai importante concluzii ale raportului KPMG Global Survey din 2005 asupra problematicii CSR la nivel mondial?
G. Molenkamp: CSR este curentul principal pe care s-au inscris marile companii la nivel global. Inclusiv tarile care ramasesera in urma in aceasta privinta pana acum, cum sunt Franta, Italia si Spania recupereaza decalajul. Activitatile din sectorul financiar mai mult decat
s-au dublat. Pentru 70% dintre companii, factorii economici constituie un stimulent major. In topul celor mai semnificative dintre preocuparile organizatiilor avem pe locul intai – inovarea si learning-ul, pe locul al doilea – managementul riscului, pe locul al treilea – resursele umane, iar pe locul patru – accesul la capital.