Radu Mîndru: Coach-ul sprijină o persoană să atingă rezultatele dorite repede și în siguranță
La nivel mondial, se remarca o creștere a cererii de coaching. Este o evoluție firească sau pandemia a accelerat și sporit aceasta nevoie? Sunt programele de coaching o investiție benefică pentru o companie sau e o pierdere de bani? Cum știi că stai de vorbă cu coach-ul potrivit? Despre toate acestea și multe alte subiecte interesante, am stat de vorbă cu Radu Mîndru, președintele ICF România, organizatorii celui mai mare eveniment de coaching și leadership din Europa de Sud-Est. Ediția de anul acesta, a 16-a, va ava loc între 1 și 2 martie, la București, și are o temă foarte actuală în acest moment cu multă incertitudine privind viitorul: FUTURE of ORGANIZATIONS.
Expertul a observat trei surse principale ale creșterii cererii de coaching. Prim sursă de creșterii a cererii de coaching este, din perpectiva lui Radu Mîndru, ”cadrul natural”, caracterizat prin schimbare accelerată. A doua, susține specialistul, este evoluția profesiei de coach, și a coachingului ca abordare diferită de mentoring, training, consultanță sau terapie. Iar a treia sursă de creștere este, susține specialistul, ”democratizarea” coachingului.
Ce a determinat creșterea cererii de coaching
“Probabil că cea mai importantă sursă a creșterii cererii pentru coaching este viteza accelerată de schimbare în lume. Iar coachingul a dovedit ca este probabil cel mai rapid și mai puternic proces de <actualizare> a noastră, a modului în care gândim, acționăm și învățăm, în acest context provocator”, afirmă expertul. Radu Mîndru crede că asta se aplică și pentru echipe și organizații, care trebuie să fie creative și să învețe mai repede decât viteza de schimbare din exterior, pentru a avea succes. Coachingul, ca și leadershipul, este întotdeauna legat de schimbare. “Fie că relația de coaching pornește din dorința de adaptare a clientului la schimbări externe, fie că e inițiată pentru a atinge obiective ambițioase izvorâte din interiorul clientului, întotdeauna este necesară asumarea unei schimbări. Iar coach-ul profesionist este un expert în a însoți o persoană, o echipă sau o organizație în procesul său de schimbare, pentru a-și atinge obiectivele îndrăznețe”, adaugă el.
Al doilea ”driver” de creștere este evoluția profesiei de coach, care este susținută de asociații profesionale precum International Coaching Federation (ICF) și de cercetarea academică din ultimii 10 ani. “Cele mai multe studii la nivel internațional sunt în mediul organizațional, unde nenumărate cercetări arată eficacitatea și ROI a programelor de coaching, la nivel individual, de echipă sau de organizație. Și International Coaching Federation (ICF) are o activitate bogată de cercetare și de propagare a bunelor practici în coaching și leadership prin ICF Thought Leadership. Pe de altă parte, o asociație profesională puternică, așa cum este ICF, cu peste 56000 de membri la nivel global, asigură credibilitate profesiei și membrilor săi”, adaugă Radu Mîndru.
”Democratizarea” coachingului e a treia dimensiune. Dacă acum 10-15 ani accesau coachingul profesionist doar CxO sau antreprenorii de top, acum companiile au înțeles, crede expertul, că trebuie să ofere coaching la toate nivelurile manageriale și pentru a dezvolta talente sau succesori. Similar, coachingul de echipa s-a extins, conform expertului, de la BOARD-ul companiei la echipe departamentale sau de proiect. În plus, accesul a devenit foarte facil datorită dezvoltării online-ului, iar coachingul este foarte bine adaptat la acest mediu de comunicare.
Subscrisă acestei democratizări este apetența tinerilor față de coaching. Studiul global efectuat de ICF în 2022, pe mai mult de 30k respondenți, arată că Millenials și cei din generația Z sunt cei mai interesați de coaching. De exemplu, 43% din tinerii din generația Z au intrat deja în contact cu coachingul și încă 29% au în vedere să-l acceseze. Peste 70% dintre Millenials plus Generation Z se așteaptă ca la locul de muncă să li se ofere acces la coaching. E firesc deci ca organizațiile să investească în această arie dacă vor să atragă, să dezvolte și să rețină oamenii.
“Acum, referitor la creșterea cererii, merită precizat că are în oglindă o creștere a ofertei, deci a numărului de coachi profesioniști. De exemplu, International Coaching Federation avea la începutul anului 2020, la nivel global, 33k membri, iar acum, în 2023, are peste 56k. În România observăm aceeași tendință de creștere a numărului și calității coachilor: în comunitatea membrilor ICF România, la începutul lui 2021 erau 115 coachi certificați ICF; acum, în februarie 2023, sunt 176 (+53%)”, afirmă Radu Mîndru.
Specialistul este convins că pandemia a influențat creșterea accelerată a pieței de coaching, și spune că aceasta e un caz particular al impactului vitezei de schimbare, de care aminteam mai sus. Pandemia ne-a provocat sa ne schimbam foarte repede stilul de viața, stilul de a munci, stilul de a relaționa. Oamenii au stat mai mult acasă și și-au luat timp de introspecție, ceea ce a făcut să le apară întrebări importante; iar o conversație de coaching este cadrul perfect pentru a explora răspunsul la o întrebare importantă. “Împreună cu un coach vorbești despre ce n-ai mai vorbit, gândești ce sau cum n-ai mai gândit și, ca rezultat, faci ce n-ai mai făcut. Atât în viața personală cât și cea profesională, care, datorită pandemiei, au ajuns să se suprapună în mare măsură”, explică el.
Din punct de vedere al expertului, un efect important al pandemiei este că a antrenat oamenii să lucreze online, iar coachingul deja era adaptat la acest mediu. Conform acestuia, din perspectiva calității și impactului unui program de coaching, nu există diferențe între un program față-în-față și unul online. “Mai mult, mulți clienți (și mulți coachi) preferă mediul online, care le oferă confortul de a avea o conversație de coaching din locul lor preferat. Iar pentru coachingul de echipă, având în vedere creșterea exponențială a numărului de echipe distribuite geografic și scăderea numărului de zile la birou a angajaților, e de așteptat ca cererea să crească și mai mult”, adaugă Radu Mîndru.
Cum știm că stăm de vorbă cu coach-ul potrivit
Coachingul profesionist este întotdeauna focusat pe rezultate, iar parteneriatul cu un coach profesionist sprijină o persoană să atingă rezultatele dorite repede și în siguranță.
Alegerea unui partener alaturi de care să maximizezi șansele obținerii rezultatelor pe care le dorești e o decizie importantă, atenționează Radu Mîndru, care mai spune că merită cântărite trei aspecte esențiale ale profesiei de coach: standardul de competențe, codul de etică, și apartenența la o organizație profesională.
Pe scurt, atunci când cauți un coach e bine să afli ce certificări are. De exemplu certificările ICF au trei paliere progresive, ACC, PCC și MCC, ultimul fiind cel de Master și cel mai greu de obținut. “În spatele acestor acronime sunt multe ore de training, supervizare, mentorat, promovarea unui examen foarte strict și, un număr mare de ore de experiență de lucru cu clienți”, mai explică specialistul.
Al doilea aspect este cel de legat de etică, care poate fi evaluat doar discutând cu persoana pe care o vizezi. O întrebare directă acresată coach-ului, ”Cum înțelegi să aplici codul de etică în relația de coaching?” poate aduce informații relevante.
“Al treilea e legat de calitatea relației, sau <chimia> cu o anumită persoană. Coachingul este un parteneriat, în care calitatea relației este foarte importantă pentru succesul coachingului. De aceea e recomandat să întâlnești 2-3 coachi cu care să ai o sesiune de probă, în care să observi cum te simți în relație cu fiecare. Iar apoi să iei decizia”, sfătuiește expertul.
Radu Mîndru ne-a spus și ce nu e relevant în alegerea unui coach. “Pentru ca apare des întrebarea ”cu oameni din industria noastră ai mai lucrat?”, o sa spun că plus valoarea unui coach este dată de calitatea procesului de coaching, nu de expertiza într-un domeniu, care este într-adevăr foarte relevantă pentru altă profesie, consultanța. Oamenii sau companiile aleg să lucreze cu un coach pentru a provoca gândirea actuala, pentru a genera împreună perspective diferite; ce rost ar avea să cauți un coach care gândește la fel ca tine?”, se întreabă retoric Radu Mîndru.
De ce să investească companiile în programe de coaching
Din perspectiva specialiștilor companiile ar trebui să investească cu încredere în programele de coaching, însă mulți șefi de companii se întreabă dacă acest lucru este benefic pentru compania pe care o conduce sau este o cheltuială inutilă. “Investiția nu este în programul de coaching, ci în rezultatele pe care le generează. Deci e important în primul rând ca programul de coaching să fie bine contractat, cu obiective clare, măsurabile și asumate.Apoi, e bine să înțelegem că vorbim despre o investiție strategică, cu impact pe termen lung. Coachingul este un proces care crează schimbare sustenabilă la nivelul persoanei sau a echipei care parcurge procesul de coaching. Această schimbare va genera valoare adaugată în viața persoanei sau a organizației timp îndelungat, mult după ce programul de coaching s-a încheiat”, subliniază Radu Mîndru.
Organizațiile care investesc în coaching sunt foarte atente la împactul în cifre și la ROI. “În Conferință, pe 1 martie vom prezenta un studiu de caz pe o companie românească, cu cifre foarte concrete care arată impactul unui program de coaching în KPI cum ar fi profitul sau retenția personalului”.
Care este scopul conferinței
Conferința ICF Romania este ca un moment de popas, în care participanții se opresc din alergarea cotidiană ca să afle, să împărtășească și să reflecte la lucruri importante pentru viitorul lor și al organizațiilor în care activează. Se spune ca oamenii învață din experiențe; de fapt, învăță – crede expertul, reflectând la experiențele prin care trecem.
Conferința anuală ICF Romania este și un loc de popas, principalul loc de întâlnire al profesioniștilor interesați de coaching și leadership din Romania. “Doi ani am dus lipsa întâlnirilor față în față; acum revenim într-o sală de conferințe pentru a împărtăși cunoștințe, experiențe și pentru a genera împreună o experiență de conectare și învățare”, adaugă acesta.
Conferința dă acces participanților la perspective noi, oferite de line-up-ul excepțional de speakeri. “Se știe că un coach este curios, și pune întrebări care te fac să gândești. Întrebările se bazează pe observații, iar cea mai importantă competență a unui coach este a observa. In conferință, speakerii, toți coachi de talie mondială, vor împărtași aceste observații subtile, care vor inspira și vor genera posibilități noi”, dezvăluie organizatorul conferinței.
Tema conferinței – FUTURE of ORGANIZATIONS – este foarte actuală în acest moment cu multă incertitudine privind viitorul. Organizatorii o să o abordeze din perspectiva coaching&leadership, uitându-se la ce abilități și compențe au nevoie, și cum să le dezvolte, pentru a construi împreună organizații prospere.
Un scop declarat al Conferinței anuale ICF Romania este de a crea o referință în piața de coaching din țară. “Încă există confuzie în jurul a ce este și ce face coachingul, fiind deseori confundat cu alte abordări precum mentoringul sau consultanța. Mulți profesioniști își spun ”coach”, fiind de fapt experți în diferite domenii sau industrii. Conferința aduce pe scenă ce este și ce face coachingul profesionist, la standardele de competență și de etică ale International Coaching Federation, standarde pe care fiecare coach ICF le onorează”, mai spune Radu Mîndru.
Cine are nevoie de aceste lucruri pe care Conferința de ofera? Sau, pentru cine este gândită această a 16-a ediție a Conferinței ICF Romania? Organizatorii așteptă să li se alăture, onsite sau online, atât oameni din companii, preocupați de dezvoltarea lor și a celor pe care îi coordonează, cât și coachi profesioniști sau în formare, dornici șă își continue educația specifică profesiei de coach. Au deja multe companii care și-au trimis întreaga echipa de management la Conferință, conștiente că viitorul companiei este creat nu de un om, ci de o echipă. Apoi, pe lângă CxO și manageri, organizatorul a văzut în lista de înscrieri oameni de HR, L&D, employer branding și coachi interni. Evident, o mare parte dintre membrii ICF Romania vor fi prezenți.
“Coachingul este un parteneriat, și asta sperăm să modelăm și în interactivitatea din sală și în networkingul din pauze. Iar pentru cei care nu pot ajunge în București pe 1 martie, pe 2 martie avem ocazia să ne întâlnim online, împreună cu un line-up de speakeri internaționali de primă mână, dintre care îi nominalizez pe cei doi keynote speakers care deschid și respectiv închid ziua a doua de conferință: Simon Alexander Ong, un business coach foarte cunoscut în lumea antreprenorială, cu o prezență foarte energică, și Marion Franklin, un master coach de o profunzime rară”, conchide Radu Mîndru.
Agenda Conferinței este disponibilă pe https://coachingfederation.ro/