România, un fel de pepinieră pe partea de inovaţie
În urmă cu aproape zece ani, pe piața muncii din România exista un echilibru în privința ofertei și a cererii de joburi în IT, după cum apreciază Bogdan Rotunjanu, IT Director la Orange România. Tehnologiile cu care se lucra erau mai puţine, companiile de IT&C cunoşteau creşteri moderate, atât în privinţa numărului lor, cât şi a creării de noi locuri de muncă. Exista, practic, un echilibru între numărul de absolvenţi de facultăţi de specialitate şi cel cerut de companii. „Ne era mai uşor să găsim candidaţi pe orice nivel de senioritate am fi căutat”, spune Bogdan Rotunjanu.
Această stabilitate a generat performanţă, ca urmare a renumelui creat de specialiştii români în ţară şi în străinătate, precum şi a facilităţilor fiscale acordate de statul român pentru acest domeniu. În plus, explozia de tehnologii (cloud, mobilitate, analytics, web development frameworks) a generat noi oportunităţi, fără a avea neapărat o bază de specialişti gata formată.
În 2016, renumele internaţional al României în domeniul IT a crescut competiția pe plaja de resurse existente și a creat nevoia scalării sistemului educațional, pentru a ține pasul cu nevoia de specialiști. Marile companii de IT la nivel global şi-au deschis centre de competenţă în România, ceea ce a generat o competiţie acerbă pe piaţa muncii pentru atragerea de talente şi, într-un final, a oricărui cunoscător în domeniu.
„Un alt element care a schimbat cadrul recrutării vine din diferenţele dintre generaţii. Noua generaţie vine cu multă creativitate şi apetit pentru digital. Însă chiar dacă ne dorim ca lucrurile să stea altfel, de cele mai multe ori aprofundarea şi dobândirea experienţei necesare ca un profesionist să devină expert în ceea ce face cer timp şi răbdare”, mai spune Bogdan Rotunjanu.
Tehnologia a devansat piața muncii
Noile tehnologii apar cu o viteză din ce în ce mai mare şi este extrem de important să se ţină pasul cu ele, atât în mediul şcolar sau universitar, cât mai ales în cel profesional. Pregătirea candidaţilor variază mult, dar, în medie, se observă o uşoară scădere a pregătirii, atât teoretice, cât mai ales practice. „Dacă ne aşteptam să vedem o pregătire practică în scădere, având în vedere că acum recrutăm şi mai mult din zona facultăţii decât în anii trecuţi, în ceea ce priveşte pregătirea teoretică eu consider prioritare la nivel naţional extinderea numărului de şcoli sau clase cu specializare reală – de informatică – şi adaptarea programei şcolare şi universitare cât de timpuriu, pentru a creşte baza de «cunoscători ai acestui domeniu»”, mai spune IT Directorul Orange România.
Orange România recrutează atât juniori, cât şi seniori. Compania este prezentă în facultăţi, dar şi la târguri de joburi și evenimente de IT. În acest moment, în departamentul de IT sunt peste 250 de specialişti care lucrează pe toate specializările posibile (analiză, design, dezvoltare, operare pe orice verticală: aplicaţii, infrastructură, reţea) în condiţiile în care o companie mare de dezvoltare software în România numără de la 150 de posturi în sus. Pe lângă aceştia, alţi 350 de angajați lucrează pe operaţiunile internaţionale ale grupului Orange.
„Dezvoltarea de aplicații are o pondere atât de mare în ceea ce facem, încât am putea spune că departamentul de IT al Orange România este o firmă de dezvoltare de soluții software în toată regula, unde pasionaţii de IT îşi găsesc jobul potrivit, lucrează cu tehnologii de ultimă oră, au oportunităţi de dezvoltare a carierei pe diverse specializări şi posibilitatea de a se implica activ în proiectele companiei, indiferent de natura lor”, mai afirmă Bogdan Rotunjanu.
De asemenea, ţara noastră este cunoscută la nivelul grupului Orange ca un fel de pepinieră pe partea de inovaţie. Practicile, conceptele de soluţii şi tehnologiile folosite aici sunt preluate şi de alte filiale.
Digitalizare, schimbare
Pe lângă creşterea numărului de proiecte de dezvoltare, noile tehnologii contribuie şi ele la apariţia de noi poziţii în companie. Un exemplu din ultimii doi ani ar fi dezvoltatorii de mobile „native apps” pentru iOS şi Android, UI Design, data scientist. În prezent se caută dezvoltatori de analytics/procesare date nestructurate (BigData), arhitecţi practicieni pe zona de DW/BI şi ERP, dezvoltatori java şi analişti funcţionali/de business.
Câteva exemple de aplicații dezvoltate la nivelul companiei sunt: soluţia de CRM prin intermediul căreia sunt gestionate profilurile a peste zece milioane de clienţi, precum şi dezvoltarea fiecărei oferte din portofoliu, portalurile de self service Contul Meu şi Magazin online, serviciul de self service peste USSD (*100#), platforma de automatizare Call Center ce gestionează interacţiunile cu clienţii – apeluri, e-mail şi chat. Lor li se adaugă soluţiile pentru clienţii business, soluțiile de digitalizare ale Orange shopurilor şi magazinelor partenere etc.
Cum îţi poţi dezvolta cariera la Orange
Odată angajat la Orange, un profesionist are mai multe oportunităţi de dezvoltare, în funcţie de performanţă. Promovarea poate fi pe verticală, în cadrul aceluiaşi departament, şi pe laterală, prin mutarea în alt departament. „Avem multe exemple în acest sens, atât din zona tehnică, cât şi din cea comercială. Sunt multe poveşti frumoase, ale unor executivi din Orange România care au plecat din departamentele operaţionale. Un astfel de exemplu este chiar Bogdan. La fel, Ştefan Slavnicu, care este acum Chief Technical Officer-ul Orange”, spune Viorel Nedelcu, Resourcing Manager la Orange România (foto dreapta).
De asemenea, există un program organizaţional, numit Talent Management, care permite identificarea oamenilor care au interes şi potenţial de a evolua în direcţii conexe activităţii curente (management, de exemplu) sau la nivel internaţional, în grupul Orange. Odată calificaţi în acest program, angajaţii urmează cursuri dedicate şi se pregătesc astfel pentru momentul în care în organizaţie va apărea poziţia potrivită pentru ei.
Mai există şi programul de internship, prin care angajaţii pot opta pentru a lucra o perioadă scurtă în cadrul unei alte echipe, astfel încât să înţeleagă activitatea colegilor lor.
Anul acesta Orange România a fost numit, pentru a patra oară consecutiv, Top Employer Europe 2016, fiind singura companie de telecomunicaţii din România care a obţinut această certificare, acordată de institutul independent Top Employers.
Acest material a fost publicat în numărul 227 al Revistei CARIERE