TEAM BUILDINGURI pentru TOP MANAGEMENT
Sesiunile de team building au ca scop principal dezvoltarea de competente specifice muncii in echipa, consolidarea echipei si crearea unui cadru de energizare a participantilor. Companiile prefera ca team buildingurile dedicate celor din conducere sa fie unele create customizat. Alegerea exercitiilor se face mai ales in functie de specificul de activitate a firmei (farmaceutic, productie, bunuri de larg consum, constructii etc.), de rezultatele diagnozei si de alte programe de dezvoltare la care au participant cursantii in prealabil.
"Team buildingurile customizate sunt variantele cele mai eficiente din punctul de vedere al rezultatelor obtinute la finele cursului. Fiecare organizatie in parte se confrunta cu probleme specifice legate de echipa, pentru care este nevoie, evident, de solutionari diferentiate. Daca, spre exemplu, intr-o firma se constata ca exista probleme de comunicare (aceasta fiind una dintre cele mai frecvente situatii), intr-o alta firma se pot intalni probleme legate de circulatia fluxului informa- tional, iar exemplele pot continua", sustine Carmen Sasu, Managing Partner la firma RoMarketing.
In functie de marimea companiilor, echipele care participa la team buildingurile pentru top management numara, in medie, pana la 15 membri, dar pot ajunge sa adune chiar si 30. Programele se organizeaza in special in weekenduri si au o durata de cel putin o zi si maximum doua zile si jumatate. In ceea ce priveste locatiile unde sunt organizate exercitiile, trendul actual din piata de team building, si anume organizarea de activitati in aer liber, este combinat cu activitati indoor, care au rostul de a-i face pe participanti sa constientizeze procesele care urmeaza sa aiba loc si consecintele acestora. Astfel, cursantii dobandesc in sala de curs o serie de notiuni teoretice, pe baza carora se vor desfasura apoi exercitiile practice. Activitatile outdoor si indoor se bazeaza atat pe exersarea unor concepte, cat si pe analizarea performantelor obtinute si pe oferirea de feedback.
"Daca participantii trebuie sa demonstreze abilitati de leadership, ei vor demonstra si sustine conceptul in cadrul unui exercitiu, in care impreuna cu echipa din care fac parte trebuie sa isi indeplinesca sarcina si totodata sa obtina un rezultat. Cat de bine a reusit fiecare sa isi onoreze sarcina si cat de performant a fost – acestea sunt informatii obtinute atat de la ceilalti participanti, cat si in urma parcurgerii formularului de auto-evaluare", mentioneaza Carmen Sasu.
Cat despre activitatile organizate in aer liber, acestea au dificultate mica sau medie si sunt create in asa fel incat sa nu poata fi rezolvate de un singur individ, ci numai de o echipa. Exercitiile se bazeaza pe ideea de contributie individuala la reusita echipei, pe ideea de a gasi impreuna o solutie, intr-un context relaxat. Companiile de training incearca sa asigure totodata buna dispozitie si sentimentul de descoperire personala.
Primii pasi
Potrivit expertilor in domeniu, nu exista o formula de succes general valabila pentru realizarea de team buildinguri dedicate top managementului. Important este ca trainerii si facilitatorii sa fie bine pregatiti si abili, iar compania-client sa isi poata identifica corect problemele pe care intentioneaza sa le indrepte si sa aiba o abordare deschisa. "Primii pasi tin de clarificarea asteptarilor, a obiectivelor si a contextului de business. Daca intelegem foarte bine aceste lucruri, sunt mari sanse sa putem construi un program de succes. Contributia si realismul managerului de resurse umane este cheia reusitei", sustine Marius Opris, partener Ascendis.
De asemenea, top managementul trebuie sa isi defineasca deschis atat asteptarile pe care le are ca urmare a participarii la curs, cat si problemele legate de munca in echipa cu care se confrunta. Consultantul firmei de training va analiza problema cu care se confrunta clientul si, in functie de situatia concreta, ambii jucatori vor gasi moduri de abordare si solutionare cat mai bune.
Majoritatea trainerilor din domeniu spun ca mentalitatea cu care echipa merge la team building ar trebui sa fie una deschisa catre cunoasterea si descoperirea colegilor. Oamenii trebuie sa fie implicati si sa isi doreasca sa se simta bine, sa se distreze, sa fie naturali, cautand in acelasi timp sa invete din experientele prin care trec. Ema Grigore, Managing Director la New Elite Consulting, crede ca nu exista un tipar in acest sens. "E important ca angajatii sa vina asa cum sunt ei. Cand mergem la doctor, cu ce mentalitate mergem? Dorim sa ne facem bine, nu-i asa? Ei… la team building noi luam echipa asa cum e si modelam comportamente de succes. Nu avem nevoie de o mentalitate diferita de cea obisnuita, din simplul motiv ca odata ce participantii se intorc in organizatie exista riscul sa revina la vechea mentalitate. Deci avem nevoie de ei naturali. Restul facem noi".
Cum se face
Potrivit lui Marius Opris, unul dintre programele cel mai des rulate de Ascendis are ca tema obtinerea sistemelor de mare performanta: cum se construiesc, cum se intretin si cum sunt consolidate. "Tema este abordata prin invatare experientiala si combina "fun"-ul cu implicarea tuturor membrilor. Participantii "digera" usor complexitatea subiectului si a provocarii daca un astfel de eveniment e tratat intr-un mod relaxat si amuzant si daca stiu ca se pot baza pe coechipieri", spune partenerul Ascendis. Scenariul este unul supozitional: o echipa de teroristi preia o centrala nucleara, captureaza niste ostatici si ameninta cu detonarea unor bombe. Se formeaza o echipa SWAT (creata asemenea unei organizatii, din mai multe departamente si diferite functii), iar misiu- nea acesteia este sa anihileze teroristii. Participantii trebuie sa gestioneze complexitatea de informatii si provocari si sa lucreze foarte bine ca echipa. "Pe parcursul simularii, este expusa si teoria sistemelor de mare performanta. Participantii trebuie sa construiasca o organizatie de acest fel, incepand de la viziune, obiective, valori si pana la organigrama, sistem de recompense, sarbatorire a performantei, plan de actiune. Totul este foarte practic si cu legaturi evidente cu realitatea de business", continua Opris.
Simularea se incheie cu o discutie de doua-trei ore, aplicata pe compania-client, in urma careia se concepe un plan de actiune si se stabilesc oamenii cei mai buni pentru fiecare subiect dezbatut. Echipa de top management evalueaza pozitia in care se afla organizatia, din perspectiva unui sistem de mare performanta, care sunt punctele tari si care sunt cele ce pot fi imbunatatite, ce trebuie facut si cine va conduce procesul. Participantii se intorc in business si incearca sa aplice in organizatie o parte dintre concluziile obtinute la team building.
Intr-o formula relativ asemanatoare, unul dintre programele de team building organizate de New Elite Consulting poarta numele de "Ocolul pamantului in 80 zile" si presupune ca top managerii sa realizeze un documentar gen Discovery Channel pe baza unor idei si a valorilor de leadership pe care le considera importante pentru organizatia pe care o conduc.
In viitorul apropiat
Piata de team building din Romania are o valoare de peste 20 de milioane de euro in prezent, potrivit estimarilor Ascendis si va inregistra o crestere de aproximativ 30% in acest an. Evolutia este determinata in mare masura de numarul mare de companii care incep sa inteleaga beneficiile acestui tip de pregatire a angajatilor si de privatizarile realizate in ultimii ani. "Mari companii care nu au alocat pana acum bugete importante pentru astfel de programe au inceput sa o faca din 2008. Preconizam ca in urmatorii trei ani cresterea pietei va ramane la o rata anuala de peste 20%", a declarat Marius Opris.
Expertii spun ca piata team buildingurilor este una foarte dinamica si ca e foarte greu sa stabilesti niste tendinte bine conturate. Totul depinde de nevoile de moment ale organizatiilor, de maturitatea lor si de experientele pe care le au in privinta acestui tip de pregatire a personalului. Cu cat o companie si-a trimis de mai multe ori angajatii la team building, cu atat acestia vor simti mai intens nevoia de lucruri noi, de diversitate. Companiile care furnizeaza astfel de servicii se vad nevoite sa faca constant eforturi pentru a tine pasul cu dorintele organizatiilor, aflate in continua schimbare. Cel mai probabil, programele dedicate top managementului vor urma din ce in ce mai mult trendul general din piata de team building, si anume concentrarea pe evenimente cat mai inedite, care presupun multa miscare fizica si care sunt organizate in locuri din ce in ce mai exotice.
In ceea ce priveste programele de team building care se adreseaza tuturor angajatilor unei companii, indiferent de treapta ierarhica pe care se regasesc acestia, trendul este de concepere a unor evenimente de dimensiuni mari. Firmele romanesti cresc, iar tendinta va fi de migrare de la evenimentele cu 15-20 de persoane catre cele cu sute de participanti. Acest lucru influenteaza profund furnizorii de team building pentru ca este nevoie de alte tipuri de programe, de cunostinte suplimentare, de alt tip de traineri si facilitatori si de abilitati dezvoltate de organizare, de management de proiect si de gestionare a riscurilor, iar toate acestea antreneaza exigente ridicate.
"In River Invest investim anual minimum 30.000 de euro pentru evenimente cu angajatii (exceptand alte tipuri de traininguri tehnice si soft skills) in contextul in care firma are 35 de angajati. Desi pana acum am urmat trendul clasic – adica am facut rafting, trioliana si alpinism, in viitor speram sa ne implicam intr-un proiect ecologic de voluntariat de tipul <
>. De asemenea, speram sa lansam un proiect in care sa implementam un feedback de 360 de grade, gen <
>, pentru managementul nostru. Este vorba de un team building unde stafful non-managerial va avea ocazia sa dea feedback direct managementului. S-a observat ca cei mai multi dintre manageri au obsesia sa castige, asa ca o sa incercam sa le aratam cum pot pierde cu gratie". Oana Fortu, Director Resurse Umane – River Invest