Tendinte in publicitatea cu click
Concurenta este din ce in ce mai acerba, puterea de cumparare este tot mai mare, piata produselor s-a diversificat, iar pretentiile consumatorilor cresc de la o zi la alta. Acestea sunt doar cateva dintre provocarile cu care se confrunta publicitarii zilelor noastre. Astfel, au inceput sa ia nastere noi forme de advertising, precum publicitatea pay per click.
AdWords vs AdSense
In cazul consumatorilor romani, acest tip de publicitate se pare ca nu a avut un impact semnificativ, insa exista si exceptii. De pilda, unele site-uri au reusit sa obtina profituri considerabile cu acest gen de publiciate, suma fiind in jurul a 1 million de Euro.
Bogdan Nitu, General Manager Webstyler, considera ca acest tip de publicitate te face sa te gandesti in primul rand la Google AdWords si la Google AdSense. "Cand spui publicitate pay per click, te gandesti automat la Google AdWords si Google AdSense. Ambele sunt doua metode de publicitate ce se pot dovedi foarte eficiente daca sunt folosite cu cap. Romanii le folosesc deocamdata foarte putin. Am observat ca, totusi, AdWords este mai folosit decat AdSense si lucrul acesta se intampla in primul rand din cauza ca primul sistem este mai simplu de inteles si de utilizat. Insa eu consider ca, daca intelegi cum functioneaza sistemul, Google AdSense poate da rezultate mult mai bune decat Google AdWords.
In alta ordine de idei, publicitatea pay per click este profitabila pentru anumite tipuri de site-uri. Daca nu gresesc, chiar un site romanesc a declarat, nu cu mult timp in urma, un venit de un milion de euro din AdSense", declara Bogdan Nitu.
Click pentru un job
Acest tip de publicitate este folosit si in alte domenii decat cel al publicitatii si promovarii on-line. De exemplu, unele companii utilizeaza publicitatea PPC in actiuni pentru recrutare de noi angajati. In cadrul unui sondaj realizat de site-ul www.trafic.ro in luna mai a acestui an, un procent de 44,04 % dintre Internauti au declarat ca principala lor activitate atunci cand navigheaza pe Internet este sa caute anunturi de mica publicitate, mai exact: locuri de munca, anunturi imobiliare si de vanzari, dar si oferte auto. In plus, 38,71% dintre utilizatori acceseaza site-uri de locuri de munca, iar 51,66 % dintre acestia navigheaza pe portal-uri.
A da sau a nu da click
Un alt avantaj alt acestui tip de publicitate este faptul ca ajuta la eliminarea unor posibile costuri pe care le presupune comunicarea si promovarea unui serviciu catre un public neinteresat. Astfel, mesajul ajunge doar la cei direct interesati, la cei care dau click.
Insa, de partea cealalta a baricadei sta gradul de creativitate si calitatea executiei unei astfel de reclame, care daca nu atrage clientul, nu aduce profit. "Publicitatea pay per click optimizeaza bugetele de media, eliminand costurile unei eventuale comunicari cu o audienta neinteresata, neimplicata de reclama.
Acest lucru este valabil mai degraba pentru campaniile gen promotii de vanzari sau achizitii de clienti si nu de constructie de brand sau informare, care nu necesita neaparat un click. O problema pentru site-urile care vand acest tip de reclama ar fi asumarea riscurilor unei executii creative slabe care nu provoaca click, in ciuda expunerii repetate la mesaj si deci nu genereaza venituri pentru site-urile respective, motiv pentru care nu este foarte folosita in Romania", declara Mircea Gheorghe, Digital Director STARCOM.
Pay per click
Reclamele de tip pay per click (PPC) pot fi definite astfel: anunturi online care apar in urma cautarii unui cuvant cheie pe unul dintre portalurile partenere. In momentul in care utilizatorii le acceseaza sunt directionati pe website-ul companiei. Printre avantajele publicitatii PPC amintim: advertiserii platesc pentru aceste anunturi doar daca o persoana acceseaza acel anunt, costurile sunt cu mult mai mici decat in cazul spot-urilor si afiselor, iar vizibilitatea este foarte mare, intrucat Internetul are din ce in ce mai multi utilizatori. Astfel, in ultimii ani acest tip de publicitate a luat amploare. De pilda, in Marea Britanie, publicitatea PPC insumeaza aproximativ 60% din publicitatea online, iar piata de advertising online a crescut de cinci ori in ultimii trei ani.
"Publicitatea tip PPC si-a dovedit din plin atuurile: este o modalitate de advertising extrem de ieftina si foarte eficienta. Piata locala este inca in formare in acest domeniu, insa consumatorii devin din ce in ce mai receptivi fata de acest serviciu. Intr-adevar, castigurile nu se ridica inca la nivelul celor provenite din advertising-ul clasic, insa repet, domeniul se afla intr-o evolutie constanta. De altfel, intreaga piata online a inregistrat o crestere de aproximativ 100% de la an la an". – Dusan Urban, Country Manager ETARGET Romania.