Turneul SoNoRo Conac din acest an – acordurile Orei albastre în ultimele patru concerte
Turneul SoNoRo Conac din acest an se apropie de final, în luna iunie, când sunt programate patru concerte în care muzica de cameră va întâni arhitectura de patrimoniu – trăsătura definitorie a acestui proiect. Concertele vor avea loc la Castelul Peleș din Sinaia (miercuri, 5 iunie, ora 19:00), Muzeul Național Secuiesc din Sfântu Gheorghe (joi, 6 iunie, ora 19:00), Palatul Culturii din Târgu Mureș (vineri, 7 iunie, ora 19:00) și Conacul Otetelișanu de la Benești (joi, 13 iunie, ora 19:00), fiind susținute de muzicienii Alissa Margulis (vioară), Răzvan Popovici (violă), Tim Park (violoncel) și Diana Ketler (pian). Accesul la concerte este liber.
Ediția a XII-a este intitulată „L’heure bleue” – un titlu care se referă la intervalul temporal de la finalul zilei, ideal pentru stările de reverie care se creează în spațiile de concert, favorizate și de muzica de cameră, prin caracterul său intim.
Proiectul SoNoRo Conac a pus pe harta culturală a României peste 120 de clădiri a căror istorie merită să fie cunoscută. Prin intermediul concertelor, aceste clădiri au ajuns în atenția autorităților și localnicilor, au fost consolidate și redate comunităților, apoi au intrat și în circuitul turistic.
SoNoRo Conac este un proiect inițiat de Asociația Sonoro, cu sprijinul partenerului principal BRD – Groupe Société Générale, cu scopul de a intermedia contexte favorabile salvării unor monumente importante din patrimoniul românesc.
„Iată că ajungem și la ultima parte a turneului SoNoRo Conac din acest an! Lăsăm în urmă șase concerte minunate, în care am avut un public care s-a bucurat nu doar de muzică, ci a descoperit sau redescoperit existența unor clădiri care au rezistat unor perioade vitrege din istoria lor. Este foarte emoționant pentru noi să discutăm la finalul concertelor cu persoane din public care ne spun că au trecut deseori pe lângă clădirea în care am susținut concertul, dar că încă nu o vizitaseră sau poate că nici nu îi știau povestea. În definitiv, aceasta a fost și este miza culturală a proiectului SoNoRo Conac – să facem cunoscute publicului local spațiile de patrimoniu din orașul lui. Sigur că în timp au existat din ce în ce mai multe ecouri, iar la concertele SoNoRo Conac avem deseori un public național, care ne urmează în turneu, fapt care ne încântă și ne aduce recunoașterea viziunii pe care am avut-o încă de la început, în urmă cu 12 ani.
În ultima parte a turneului vom reveni la Castelul Peleș din Sinaia și la Palatul Culturii din Târgu Mureș, dar avem și două spații noi pe care vi le propunem: Muzeul Național Secuiesc din Sfântu Gheorghe – deschis într-un conac din judeţ, în anul 1875, iar care acum funcționează în spațiul propriu, clădit în perioada 1911-1912 – și Conacul Otetelișanu de la Benești, construit la sfârșitul secolului al XVII-lea și începutul secolului al XVIII-lea, având o structură de culă, cu elemente brâncovenești.
Le suntem recunoscători tuturor sponsorilor și partenerilor noștri pentru încă o ediție care a adus bucurie atât publicului nostru, cât și artiștilor invitați și echipei SoNoRo!”, declară Răzvan Popovici, directorul turneului SoNoRo Conac.
Castelul Peleș din Sinaia
Unul dintre superlativele turismului românesc, Castelul Peleş a fost construit la iniţiativa primului Rege al României, Carol I, în afara perimetrului comunei Podul Neagului, care primeşte numele de Sinaia în anul 1874, din inițiativa suveranului. Între anii 1873 şi 1875 a fost edificată fundaţia castelului Peleş, iar ceremonia de punere a pietrei de temelie a reşedinţei a avut loc într-un cadru festiv la 10/22 august 1875. Conducerea lucrărilor a fost încredinţată arhitectului german, Johannes Schultz, care elaborează planurile castelului în prima sa fază de construcţie (1879-1883). În anul 1894, la conducerea lucrărilor este numit arhitectul ceh, Karel Liman. Castelul Peleş i-a servit Regelui Carol I drept reşedinţă de vară, învestită cu funcţii politice, culturale şi simbolice.
Muzeul Național Secuiesc
Muzeul Național Secuiesc din Sfântu Gheorghe este una dintre cele mai vechi instituţii muzeale din ţara noastră. Muzeul s-a deschis într-un conac din judeţ, în 1875, şi a intrat repede în dialogul ştiinţific european, în 1876, prin participarea la Congresul Internaţional de Istorie Veche şi Antropologie, ediţia a VIII-a. Strămutat la Sf. Gheorghe, în 1879, a fost imediat vizitat şi aici de valoroşi oameni de ştiinţă, precum academicianul Nicolae Densuşianu. Musée Sicule National a ajuns cu exponate la Paris – în 1900, la Viena – în 1906, a câştigat autoritate ştiinţifică în cercuri germane, ruseşti şi britanice, iar între 1911-1912 a reuşit să-şi ridice şi propria clădire, cea din prezent. Muzeul a fost apreciat de elita românească interbelică şi postbelică, iar regele Ferdinand I i-a trecut pragul încă dinainte de Primul Război Mondial.
Palatul Culturii din Târgu Mureș
Acest palat de o frumusețe uimitoare este o lucrare reprezentativă a stilului Art Nouveau local și din Ungaria, o valoare de nivel European, în cadrul moștenirii acestui stil arhitectural. Proiectanții Palatului au fost arhitecții Marcell Komor și Dezső Jakab. Primăria (1905–1908) și Palatul Culturii (1908–1913) au fost două clădiri proiectate de Biroul Komor și Jakab, care definesc și în prezent identitatea orașului Târgu Mureș. Palatul Culturii găzduiește Filarmonica de Stat Târgu Mureș, Biblioteca Județeană Mureș și Galeriile de Artă ale Muzeului Județean Mureș.
Conacul Otetelișanu de la Benești
Conacul Otetelișanu de la Benești, din județul Vâlcea, a fost construit la sfârșitul secolului al XVII-lea și începutul secolului al XVIII-lea. Structura sa este de culă, cu elemente brâncovenești. Conacul de la Benești a fost construit de boierii Otetelișeni, o familie de mari patrioți, filantropi și iubitori de cultură națională.
La 10 ianuarie 1799, în această casă s-a născut Petrache Poenaru, pedagog, învățător, inginer și matematician român, membru al Academiei Române și inventator al tocului cu rezervor, brevetat la Paris și Viena în 1827. Pe la Conacul Otetelișanu a trecut și Tudor Vladimirescu, în mai 1821.
Accesul la concerte este liber, în baza invitației sau a rezevării locului. Mai multe detalii despre programul concertelor și a modalității de rezervare a locului sunt disponibile pe https://conac.sonoro.org/.