Viitorul muncii, văzut prin prisma a 30 de profesioniști români și internaționali
Aproximativ 270 de lideri în Resurse Umane s-au reunit, pe 15 martie 2024, la București, unde a avut loc conferința anuală „Tomorrow@work”. Pe scena evenimentului, organizat de BusinessMark, au urcat 24 de profesioniști români și 6 speakeri internaționali, ce au privit spre viitorul muncii, cu provocările și oportunitățile pe care le-ar putea aduce, atât pentru oamenii de HR, cât și pentru organizații, candidați și angajați.
Cine sunt oamenii de mâine? Ce nevoi, așteptări au ei de la un potențial angajator? Care sunt skill-urile de care au nevoie pentru a rămâne relevanți într-o lume în care digitalizarea capătă o amploare tot mai mare? Ce competențe le vor fi necesare managerilor pentru a se adapta la acest viitor, care pare să fie dinamic și plin de provocări? Acestea au fost câteva dintre aspectele la care invitații au încercat să găsească un răspuns.
Un alt subiect esențial a vizat HR-ul viitorului. Cum va arăta departamentul de HR și cum se transformă organizațiile, pentru a ține pasul cu oamenii de mâine? Ce rol joacă datele în optimizarea departamentului de HR și eficientizarea proceselor? Cine sunt liderii de mâine? Sunt alte subiecte abordate pe parcursul celor trei sesiuni.
Conferința a inclus trei sesiuni de discuții 1-to-1, 13 prezentări și două paneluri de dezbatere, moderator al evenimentului fiind Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.
SESIUNEA I
Prima sesiune a debutat cu o discuție despre automatizare și IA, la care au participat Brigette McInnis-Day, Chief People Officer, UiPath, și Oana Munteanu, Director, People & Organisation, PwC România. În continuare, Dana Dobrescu, Corporate & Government Affairs Manager, Mondelez România, rolul managerilor în wellbeing. Un alt subiect abordat în prima sesiune a conferinței a vizat schimbările legislative și provocările cu care s-au confruntat oamenii de HR în acest context. „Viitorul este uman, iar resursele umane strategice dețin cheia”, a subliniat Rachel Wilson Rugelsjøen, Managing Director, LEVEL UP HR, invitată specială a conferinței. Gina Cruceru (Rompetrol – KMG International), Florentina Greger (Zitec), Simona Ciora (BCR), Raluca Hagiu (Undelucram.ro), Roxana Abrașu (NNDKP) și Gabriela Costache (HAVI România) au participat la panelul „Tomorrow’s People”.
Starea psiho-emoțională a angajaților reprezintă o preocupare tot mai mare a angajaților, asupra cărora pandemia a lăsat urme. Unii dintre ei sunt mai neimplicați la locul de muncă, și-au pierdut motivarea, astfel că liderii și oamenii de HR trebuie să creeze un mediu în care oamenii se simt în siguranță din punct de vedere psihologic.
În acest context, Raluca Hagiu, Growth Operations Manager, Undelucram.ro, a precizat că, din studiile efectuate, s-a observat un efect post-pandemic privind oboseala angajaților. Aceasta a mai specificat și că organizațiile au tratat acest efect cu mare seriozitate și au implementat măsuri individualizate de wellbeing pentru angajați.
Angajații din Generația Z își doresc să lucreze cu colegii lor în același spațiu, însă vor ca motivul pentru care se întâlnesc față în față să aibă un sens, un scop clar, a explcat Simona Ciora, Head of Talent & Engagement, BCR.
La rândul său, Florentina Greger, Chief Talent Experience Officer, Zitec, a subliniat necesitatea ca și managerii să se implice, pentru a contribui la bunăstarea emoțională a echipelor pe care le coordonează.
Acest sentiment de epuizare se resimte și în rândul oamenilor de HR, a atras atenția Gina Cruceru, Group HR Director, Rompetrol – KMG International.
De pe agenda panelului nu a lipsit nici subiectul automatizării și inteligenței artificiale. Astfel, cele 6 invitate au discutat despre cum se transformă locurile de muncă prin prisma tehnologiei.
SESIUNEA A II-A
Lucy Kemp, Generational EX Expert, Future of Work Consultant, Public Speaker, a deschis a doua sesiune a conferinței cu o prezentare despre atragerea candidaților și retenția angajaților din Generația Z.
Este nevoie ca organizațiile să acorde o mai mare preocupare skill-urilor angajaților, a punctat Vlad Gireadă, Account Executive, Nestor, în prezentarea sa, subliniind că acestea ar trebui percepute ca o nouă monedă de schimb în piața muncii.
Un alt subiect abordat în această sesiune a vizat stilurile de leadership și necesitatea ca această funcție să se transforme și să se adapteze la nevoile fiecărei generații prezente, acum, pe piața muncii. Astfel, Teddy Dimitrova-Rondhuis, Recruitment and People and Culture Specialist, The People and Culture Shop, a precizat că stilurile tradiționale de leadership nu mai funcționează, pentru că ele sunt conectate cu această poveste legată de manager ca fiind un fel de Dumnezeu. Pentru a fi un lider autentic, trebuie să găsești și locul potrivit unde poți face asta. Este foarte dificil, ca lider, să ieși în fața oamenilor și să admiți că ai făcut greșeli. Trebuie să ai mediul potrivit pentru a face acest lucru, pentru că astfel le arăți celorlalți că ești uman, că ești vulnerabil. Dacă tu nu ești dispus să faci o schimbare, nici oamenii din jurul tău nu o vor face.
Vorbind despre mediul potrivit, Andrei Crețu, Co-fondator Pluria, a subliniat în prezentarea sa importanța colaborării in-person și impactul pe care aceasta îl are asupra retenției.
Reprezentantele Lensa, Alina Costea, Chief Human Resources Officer, și Simona Istrate, Training and Development Manager, au discutat cu Tímea Mozgirs, Head of Sales and International Expansion, Blue Colibri despre cum oamenii și tehnologia pot lucra împreună.
A urmat o discuție 1-to-1 despre recrutarea, retenția și călătoria angajaților în companie, la care au participat Anca Bosinceanu, HR Manager, UCMS by AROBS, și Valentin Alangiu, Accounting & Tax Partner, Nowium.
SESIUNEA A III-A
Ultima sesiune a conferinței Tomorrow@work a fost deschisă de un invitat special: Andrzej Borczyk, Chief People Officer, Former HRD in Microsoft, Heineken, Diageo & CCC care a subliniat faptul că ar trebui să privim spre trecut înainte de a privi în viitor pentru că perioada pandemică a avut un impact major asupra felului în care lucrăm azi.
Ce este comunicarea de criză și de este necesar ca oamenii de HR să fie pregătiți să gestioneze potențialele crize, i-a întrebat Ana-Maria Diceanu, Founder & CEO, Brain4Strategy, pe profesioniștii prezenți la eveniment.
Leonard Rizoiu, Fondator & General Manager, leoHR, a adus în discuție un alt subiect extrem de important: data & HR analytics.
Dezvoltarea angajaților ar trebui să fie o prioritate pentru organizații, întrucât contribuie la retenția acestora, a precizat Johanna Chivaran, HR Manager, JYSK Romania, în prezentarea sa.
Viitorul va fi în continuare unul uman, chiar dacă vom fi nevoiți să ne adaptăm la transformările tehnologice, a punctat Mihai Zânt, Executive Coach, Trainer, Partener Co-fondator în Career Shift și Humanistic.
Ultima parte a conferinței a fost dedicată panelului „Tomorrow’s HR”, moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat Andreea Mihnea (First Bank), Oana Munteanu (PwC România), Elena Anghel, Luiza Banyai și Elena Cristina Ștefan (Imark Sistem – Group Trieurodata).
Inteligența artificială transformă modul în care lucrăm, iar oamenii trebuie să dezvolte noi competențe, a punctat Oana Munteanu, Director, People & Organisation, PwC Romania.
În acest context, Andreea Mihnea, Chief People Officer, First Bank, a intervenit precizând că: unul dintre rolurile lor este să descrie ce urmează, din perspectivă de banking continuity.
La rândul său, Elena Cristina Ștefan, HR Manager, Imark Sistem – Group Trieurodata, a adăugat că digitalizarea și automatizarea nu pot fi eficiente fără componenta umană.
La rândul său, Elena Anghel, Director Resurse Umane, a subliniat faptul că avem nevoie de tehologizare completă, dar avem nevoie și de oameni.
Dincolo de tehnologie, digitalizare și inteligență artificială, nu trebuie să uităm nici de emoții, iar oamenii de HR trebuie să creeze un mediu în care oamenii să simtă siguranța psihologică, a spus Luiza Banyai, Member of Romanian Council Board, Romanian Diversity Charter, People Experience Expert & Companies Transformation Advisor.
Evenimentul a fost organizat de BusinessMark
Pe parcursul acestui an, BusinessMark va organiza noi evenimente dedicate profesioniștilor de Resurse Umane, în București și în alte 8 orașe din România. Astfel, proiectul „MAGNETICO. How to attract and retain talents improving employer branding and creating meaningful HR practices” ajunge la Craiova (23 aprilie), Cluj-Napoca (14 mai), Pitești (23 mai), București (7 iunie), Iași (11 iunie), Brașov (16 octombrie), Oradea (24 octombrie), Timișoara (14 noiembrie), Sibiu (19 noiembrie). În București, în luna septembrie va avea loc și evenimentul HR Uncovered.