11 avocați profesează în timpul pauzelor publicitare
Grecu și Asociații nu sunt doar profesionști. Valorile Societății de avocatură, existentă de 10 ani pe piața din România, au fost imprimate celor 11 avocați și consilieri în proprietate industrială încă de la începutul colabărării. Ca rezultat, în „reflexele” lor a apărut o responsabilitate și o asumare față de nevoile clientului, valori rar întâlnite, mai ales în branșă.
Creativitatea celor 11 avocați aflați sub același acoperiș a împins însă lucrurile mai departe.
„O parte dintre clienții noștri își promovează produsele și serviciile la Radio și TV, cât și, mai nou, în mediul online. Cum este foarte oneros pentru ei ca spoturile să le fie interzise de CNA, Ministerul de Finanțe ori ANPC, s-a creat o mare nevoie în piață ca o persoană specializată să analizeze, înainte de difuzare, spoturile. Același lucru este valabil și pentru a sesiza autoritățile de comunicările neconforme sau neetice ale concurenței. Având în vedere aceste mențiuni, am dedicat o parte din timpul avocaților, care erau deja specializați în domeniul proprietății intelectuale, studierii cadrului legal și a practicii în materie. Astfel, s-a născut o nouă specializare”, povestește Elena Grecu, Partner în cadrul Societății.
Primul department de Dreptul Publicității din România lua naștere acum 4 ani. Cu trecerea timpului, numărul de clienți pe astfel de spețe s-a înmulțit, odată cu provocările pe care cei 11 avocați le-au tot primit.
Dreptul Publicității, după cum spun chiar practicanții acestei specializări, reprezintă normele legale referitoare la publicitatea unui produs sau serviciu, în orice mediu sau pe orice suport. Dreptul Publicității presupune analizarea oricărei comunicări comerciale, fie că este vorba de eticheta sau de ambalajul unui produs, fie că vorbim de o comunicare făcută pe un afiș publicitar, în mediul online, radio sau TV. Față de alte ramuri de Drept, aceste comunicări se analizează și din punct de vedere etic. De asta se ocupă cei de la Consiliul Român de Publicitate (RAC), care transmite către autoritățile competente, precum CNA, ANPC, punctul său de vedere.
Fiind vorba de o nișă îngustă, sunt foarte puțini avocați specializați în domeniu, iar cererea este foarte mare, autoritățile în domeniu sunt din ce în ce mai prezente. Drept urmare, numărul cazurilor de publicitate înșelătoare a crescut foarte mult. Nu din cauză că acum consumatorul este mai înșelat decât în anii 90, când această abordare greșită era „în floare”, ci pentru că autoritățile apărute în acest domeniu sunt tot mai atente la aceste aspecte.
Când ești primul, scrii regulile „jocului”
Pentru că pe piață sunt percepuți ca specialiști în Dreptul Publicității, avocații societății se implică activ în redactarea și definirea principiilor etice și a codurilor de bună practică ale acestei nișe ori de câte ori au ocazia. Pentru că doresc să ajute la profesionalizarea profesiei, aceștia au redactat chiar și o carte ce tratează această problematică.
„Cercetând practica din domeniu, am observat că nu există nicio carte, niciun îndrumar pentru antreprenori sau pentru agențiile de publicitate – despre cum se abordează comunicările comerciale. Având în vedere contextual național actual al României, noțiunea de manipulare prin publicitate este o chestiune sensibilă. Din aceste considerente, există numeroase prevederi, fie normative sau de autoreglementare, care urmăresc controlarea și sancționarea publicității înșelătoare și a încălcării etice din domeniul publicitar”, a mai spus Elena Grecu.