25 de naționalități, într-o singură companie din România
Numai în România, echipa Accenture a depășit recent 2.000 de oameni, care își desfășoară activitatea în cinci orașe: București, Timișoara, Cluj-Napoca, Târgu Mureș și Iași. Sunt mai bine de 25 de naționalități distincte care s-au alăturat acestei echipe. „Interacționăm zilnic în birourile noastre din România cu colegi de naționalități din cele mai diverse: bulgară, belgiană, cehă, cubaneză, daneză, germană, greacă, indiană, irakiană, olandeză, portugheză, rusă, ucraineană etc.”, spune Irina Mînzală, HR Manager Accenture România.
Prin specificul activităților companiei și al proceselor pe care le gestionează, interacțiunile nu se limitează însă la cele din centrele locale: engleza este limba „oficială” a companiei, limba în care interacționează cu colegi din toată lumea, din Filipine până în Hawaii sau din Mauritius până în Norvegia. De exemplu, un proiect în care aproximativ 30 de naționalități trebuie să lucreze împreună pentru a livra către client la cele mai ridicate standarde de performanță reprezintă pentru companie un proiect obișnuit. „Chiar dacă în cifre lucrurile pot proiecta o imagine covârșitoare, de companie-gigant, într-un fel uimitor, la Accenture selecția angajaților și programele de suport în carieră au la bază principii foarte simple și de bun simț, care facilitează selecția celor mai potriviți oameni”, spune Irina Mînzală.
Care sunt cele mai mari provocări într-o astfel de companie?
În primul rând, este vorba despre necunoscutele pe care le experimentezi în interacțiunea cu o cultură nouă: cutume, principii și obiceiuri pe care nu le-ai mai întâlnit, nu le înțelegi; ele pot fi foarte diferite sau opuse celor pe care le consideri de la sine înțelese și atunci ai nevoie de o mare deschidere și de o perioadă de învățare.
O altă provocare este aceea de a lucra efectiv pe mai multe fusuri orare și în echipe cu diverse grade de virtualizare. Provocarea este atât la nivel individual, cât și la nivel de echipă sau companie ca un tot unitar. Sincronizarea în cadrul echipelor distribuite în spații diferite devine un aspect important al vieții de zi cu zi. Am avut prilejul să înțeleg aceste aspecte pe parcursul a patru luni petrecute în India, în 2010. Am ajuns acolo pentru că văzusem niște lucruri extraordinare care veneau din partea echipelor de resurse umane și recrutare din India și îmi doream să văd la fața locului cum funcționează o echipă de recrutare formată din 500 de oameni. Pentru pregătirea acestei deplasări am avut de completat un chestionar din care rezulta profilul meu cultural în relația cu profilul cultural al țării în care urma să mă duc. Recunosc că nu i-am acordat foarte multă importanță inițial. Ajunsă în echipa din India, colegii mei m-au abordat pentru a-mi acorda feedback despre cum și-ar dori ei să se schimbe lucrurile în ceea ce privește abordarea mea, iar acel feedback era congruent cu rezultatele chestionarului. Acesta a fost unul dintre reperele experienței indiene în care am învățat că toleranța și răbdarea sunt esențiale, nu numai în țara în care eram la momentul respectiv, ci în orice mediu multicultural.
Cum se desfășoară activitățile ținând cont de diferențele de fus orar?
Fiecare dintre noi cred că are la opțiunea „Favorite” din browserul cu care navighează pe Internet o hartă cu diferitele ore de pe glob, pe care o consultă în situația în care are nevoie să organizeze o conferință cu colegi din India și America. Spre exemplu, de câțiva ani am început să lucrăm direct cu clienți din America Latină, iar asta implică lucru în ture de zi sau ture de noapte.
Care sunt caracteristicile comune ale culturii organizaționale la nivel de companie? Cum se diferenţiază România în cadrul Accenture?
România s-a diferențiat în puzzle-ul Accenture prin atitudinea plină de entuziasm, pofta de viață și naturalețea cu care colegii noștri pot interacționa cu colegi sau clienți la toate nivelurile ierarhice, inclusiv la nivel de management executiv (CxO). Toată lumea are o diplomă de facultate, vorbește fluent engleza, dar și o altă limbă străină, lucruri care pentru alte culturi nu sunt deloc comune.
Cum au loc și cum sunt organizate trainingurile multinaționale?
Sunt mai multe modalități prin care oferim training în Accenture – de exemplu, cursuri cu traineri interni sau externi. Fiecare din noi are acces la o platformă globală de training online ce conține o curriculă cu circa 24.000 de cursuri. La nivel global, au fost investite anul trecut 787 milioane de dolari în astfel de programe.
Despre Accenture
Accenture este o companie globală de consultanță în management, soluții tehnologice și servicii de externalizare a proceselor de afaceri. Compania a obținut venituri nete de 30 miliarde USD în anul fiscal care s-a încheiat pe 31 august 2014. Practic, lucrează cu peste 4.000 de clienți din 120 de țări, companii importante din industrii diverse – telecomunicații, servicii financiare, bunuri de larg consum, media, industria chimică, energie, etc.