37% dintre clienții IFN-urilor consideră că situația financiară personală se va îmbunătăți în 2014
În plus, 37% dintre respondenți apreciază că situația financiară personală se va îmbunătăți anul viitor, fie pentru că se așteaptă să câștige mai mulți bani, fie pentru că au în vedere schimbarea locului de muncă în 2014. 1 din 3 participanți la studiu se așteaptă la o situație stabilă comparativ cu 2013.
Pe de altă parte, principala îngrijorare pentru 64% dintre cei chestionați o reprezintă presiunea cheltuielilor zilnice asupra bugetelor personale. Aproape jumătate asociază creșterea acestor cheltuieli cu creșterea facturilor de utilități, o tendință firească în perioada sezonului rece, precum și cu scumpirea alimentelor, la care se așteaptă 20% dintre cei chestionați.
În acest context, românii sunt tot mai atenți la cheltuielile zilnice și caută să ia cele mai bune decizii privind bugetul personal. 68% dintre respondenți susțin că au acordat mai multă atenție cheltuielilor curente în ultimul an, în timp ce 7 din 10 au optimizat anumite investiții, precum cele pentru vacanțe, socializare sau bunuri de folosință îndelungată, pentru o mai bună gestionare a bugetului personal.
„91% dintre respondenți au spus că se gândesc foarte atent înainte de a lua un credit și că împrumută doar sume de bani potrivite situației lor financiare. În același timp, 68% dintre respondenți au declarat că, deși au un venit stabil, le-ar fi dificil să acceseze rapid o sumă de bani într-o situație specifică”, a declarat Ivo Kalik, directorul general al Provident Financial România și Bulgaria.
O treime dintre participanții la studiu apelează la împrumuturi pentru a spori confortul vieții de familie și unul din cinci împrumută pentru cheltuieli legate de educația copiilor.
Potrivit studiului, cel mai utilizat produs financiar rămâne cardul de credit, cu o pondere de 47% dintre respondenți, urmat de asigurarea de locuință, cu 39% și asigurarea de viață, cu 20%.
Studiul a fost efectuat în perioada octombrie-noiembrie 2013 pe un eșantion de 837 de respondenți din rândul clienților instituției financiare nebancare.