49% dintre companiile româneşti mari postează zilnic pe reţelele de socializare
Cele mai utilizate reţele sunt Facebook cu 93% rată de utilizare, YouTube cu 43% şi LinkedIn cu 43%, conform studiului EY România – Social media şi mediul de afaceri românesc. Studiul analizează răspunsurile a 173 de reprezentanţi ai unor companii româneşti din diverse industrii cu privire la modul în care abordează marketing-ul prin intermediul reţelelor de socializare şi impactul pe care acesta îl are în prezent în activitatea lor. Chestionarul a fost aplicat în perioada 22 august – 10 octombrie 2013, iar 79% dintre respondenţi sunt reprezentanţi ai unor companii cu venituri anuale care depăşesc 10 mil EUR.
39% dintre companiile româneşti au deja un departament pentru comunicarea prin social media
Pentru a se promova în social media, 39% dintre companiile româneşti respondente au deja un departament special pentru comunicarea prin social media, deoarece consideră în proporţie de 83% reţelele sociale ca fiind o modalitate foarte rapidă şi eficientă de a prezenta noile produse şi servicii. Faptul că 78% dintre respondenţi utilizează reţelele de socializare pentru promovarea companiei arată un nivel mare de conştientizare a potenţialului acestor canale de comunicare şi a favorabilităţii pe care o poate genera pentru produsele/serviciile companiei. Totuşi acest nivel se situează sub cel la nivel mondial, care se apropie de 100%.
Dacă Facebook-ul este utilizat de 93% dintre respondenţi, Twitter are o rată de utilizare de 26%, în timp ce LinkedIn marchează o rată de utilizare de 41% în România. Majoritatea respondenţilor alocă pentru marketingul pe social media între 1-5 ore, în timp ce 30% alocă peste 10 ore în fiecare săptămână. Frecvenţa postării variază şi ea, cu 49% dintre respondenţi postând zilnic, 15% o dată la 2-3 zile, 21% săptămânal, iar 15% lunar sau o dată la câteva luni.
Comunicarea de brand, marketing/vânzări, scopurile cele mai des întâlnite în utilizarea rețelelor sociale
Scopurile cele mai des întâlnite în utilizarea reţelelor de socializare sunt comunicarea de brand, în proporţie de 87%, şi marketing/vânzări, în proporţie de 85% dintre respondenţi. Reţelele sociale sunt utilizate şi pentru recrutare, networking, analiză competitivă şi cercetare, dar într-o măsură mai mică. “Sondajul nostru indică faptul că organizaţiile româneşti se îndreaptă în direcţia bună, dar conştientizarea importanţei social media se aşteaptă să fie dublată de acţiuni în acest sens.
Se observă o distanţă între cei 83% care consideră marketing-ul pe reţelele de socializare ca fiind eficient şi care consideră prezenţa în social media un avantaj competitiv şi cei 78% care utilizează aceste reţele pentru promovarea companiei”, spune Elena Badea, Director de “Companiile multinaţionale sunt cele mai avansate în utilizarea social media, pentru că au înţeles faptul că generaţia Y devine din ce în ce mai relevantă pentru business, ca potenţiali consumatori sau angajaţi”, adaugă Elena Badea.