Ai nevoie de date mai rapide, nu mai numeroase
Aceasta este o problemă, fiindcă datele de genul acesta asigură baza pentru interacţiunile ce au loc în timp real şi, adesea, îndeplinesc rolul de sistem de avertizare timpuriu, ce semnalează potenţialele disfuncţionalităţi. Mai mult, fenomenul proliferării datelor s-a accelerat. Compania EMC Corp., specializată în soluţii de stocare computerizată a datelor, a arătat într-un raport recent că ne putem aştepta ca volumele de date să se dubleze la fiecare doi ani, în condiţiile în care cea mai mare creştere va proveni din vastele cantităţi de date pe care le generează aparatele inteligente şi senzorii.
Preşedintele companiei multinaţionale Oracle – specializată în tehnologia computerizată – Mark Hurd, a previzionat că, până la sfârşitul acestui deceniu, numărul aparatelor şi dispozitivelor conectate la Internet va creşte de la 9 miliarde la 50 de miliarde.
Factorul care le conferă un caracter distinctiv datelor furnizate de către dispozitive, senzori şi alte forme generatoare de date „rapide”, este faptul că, spre deosebire de datele „istorice” – care sunt „statice” şi arată ce s-a întâmplat în trecut – aceste date sunt „în direct”, interactive, generate automat şi, adesea, se auto-corectează. Gândiţi-vă la datele rapide ca fiind reprezentate de procesarea continuă a evenimentelor şi datelor, realizată pentru a obţine o înţelegere profundă imediată şi a acţiona pe loc.
Citeşte şi Ca să-ţi menţii atenţia concentrată, stăpâneşte-ţi emoţiile
Deşi nu reprezintă o noutate, datele rapide au fost restricţionate la doar câteva utilizări cu valoare foarte ridicată: activităţile de procesare complexă a evenimentelor (CEP, acronimul pentru „complex event processing”) care sunt aplicate fluxurilor de evenimente – cum ar fi, de exemplu, tranzacţionarea algoritmică (un sistem de tranzacţionare care foloseşte nişte modele matematice foarte avansate pentru luarea deciziilor de tranzacţionare pe pieţele financiare; modelele determină momentul optim pentru plasarea unei comenzi de cumpărare de acţiuni, astfel încât impactul asupra preţului acţiunilor să fie minim, iar preţul de cumpărare să fie cel mai bun, nr.tr.) şi monitorizarea tranzacţiilor în scopul prevenirii fraudelor, practicată în domeniul serviciilor financiare – şi activităţile de corelare a evenimentelor, printre care se numără sistemele ce asigură monitorizarea şi managementul componentelor industriale complexe, precum motoarele cu propulsie folosite la avioane.
Inovatorii din domeniul social media şi cel al serviciilor, precum compania de servicii de taximetrie şi închiriere de maşini Uber (care le permite clienţilor să comande un taxi de pe telefonul lor mobil şi, în baza unor aplicaţii specializate, îi conectează în câteva minute, tot prin telefonul lor mobil, cu şoferul de taxi ce le preia comanda), au arătat că firmele se pot diferenţia datorită abilităţii lor de a acţiona imediat în baza datelor de care dispun. Uber ştie cine eşti, în ce direcţie vrei să mergi şi cum vei plăti ca să ajungi acolo, fiindcă poate să capteze şi să analizeze datele imediat, precum şi să acţioneze în timp real pe baza lor.
Datorită disponibilităţii pe scară largă a „memoriei computerizate” cu preţ mai scăzut, datele rapide sunt accesibile pentru un set mai larg de aplicaţii, printre care se numără:
Sisteme de tip „first responder”, care se bazează pe integrarea colectării de date cu analiza lor, pentru a permite o reacţie rapidă („first responder” sau „ primul care răspunde” este acel angajat al unui serviciu de urgenţă care este cel mai probabil să fie primul care ajunge la faţa locului şi acordă asistenţă în situaţii de urgenţă precum un accident, un dezastru natural sau un atac terorist, n.tr.).
Sisteme de utilizare a reţelelor, care reacţionează instant, pe baza tiparelor după care se manifestă traficul în acele reţele.
Sisteme de management al experienţei clientului, care analizează în timp real vaste cantităţi de date comportamentale, pentru a adapta interacţiunile la situaţia clientului şi a-i permite să se auto-servească.
Organizaţiile care ştiu cum să folosească datele rapide vor fi mai agile, se vor adapta mai uşor şi mai rapid şi vor fi mai competitive. Iată ce pot face companiile ca să se pregătească pentru oportunităţile create de datele de mare viteză:
Să automatizeze luarea deciziilor, pentru a creşte gradul implicării clienţilor. În felul acesta poţi monitoriza activitatea clienţilor pentru a identifica – şi a reacţiona la – tipare, praguri şi factori declanşatori. Unul dintre marii retaileri încearcă să interacţioneze cu clienţii în timp real chiar atunci când ei sunt online, dar este împiedicat de sistemele tradiţionale şi de mediile în care datele sunt procesate „la pachet”. Acum acest retailer creează un mediu care îmbină datele privitoare la clienţi şi la stocurile sale de marfă cu datele primite chiar în cursul vizitei pe care clienţii o fac pe site pentru a achiziţiona un produs şi în cursul exprimării opţiunilor lor de cumpărare, astfel încât retailerul poate, de exemplu, să îi comunice unui client dacă un anumit produs există sau nu în stoc şi să ia măsuri pentru remedierea imediată a oricărei lipse din stoc.
Să integreze datele generate de maşini cu datele generate de oameni, pentru a putea personaliza interacţiunile cu clienţii. Conform proiecţiilor EMC, în curând aproape două treimi din date vor fi generate de maşini, nu de oameni. Situaţia aceasta prezintă o provocare tehnică: cum pot companiile să capteze şi să analizeze simultan multe fluxuri de date? Vestea bună este că viitoarea generaţie de sisteme de date – care ierarhizează automat, în funcţie de nivelul de prioritate, datele provenite în timp real – se află în primele stadii de adoptare. Prin integrarea noilor surse de date generate de maşini şi prin combinarea lor cu sursele de date tradiţionale, firmele îşi pot personaliza şi mai mult interacţiunile cu clienţii lor.
Compania furnizoare de tehnologii şi servicii pentru comunicaţii mobile Ericsson a integrat vizibilitatea în timp real în modul de reflectare a performanţele pe care le au sistemele sale, folosind datele provenite de la aparate şi de la utilizatori pe măsură ce sunt generate. Lucrul acesta îi permite companiei Ericsson să identifice locurile şi situaţiile în care sistemele sale funcţionează prea lent şi să îmbunătăţească performanţele sistemelor sale imediat ce apare această nevoie, precum şi să-şi servească clienţii cu programe care sunt adaptate la nevoile lor particulare.
Firmele care iau acum aceste măsuri se vor plasa în acea poziţie favorabilă ce le va permite ca, datorită faptului că folosesc datele rapide, să-şi îmbunătăţească operaţiunile şi să-şi servească mai bine clienţii.
(Randy Bean este CEO-ul firmei de consultanţă în managament NewVantage Partners, în care deţine şi poziţia de Managing Partner)